جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هان ای خونخواهان حسین بپاخیزید(1)

زمان مطالعه: 2 دقیقه

انسان موجودی است که در برابر گفتار و عملکرد خویش مسئول است؛ و خواه و ناخواه دیر یا زود در دادگاههای گوناگونی حضور یافته، و پس از پرس و جو و بازخواست و چون و چرا، به خاطر درست یا نادرست زیستن‏اش، سرانجام مورد ستایش و تشویق و یا نکوهش و تحقیر قرار گرفته و در خور پاداش شکوهبار و یا کیفری سهمگین می‏گردد.

دادگاه‏هایی که سر راه انسان قرار دارند، عبارتند از:

دادگاه بشری،

دادگاه تاریخ،

دادگاه آثار طبیعی عملکردها،

دادگاه وجدان،

و دیگر دادگاه رستاخیز.

و گروه توابین که اینک سخن از آنهاست، مردمی بودند که پیش از حضور در دادگاه رستاخیز، در برابر دادگاه وجدان و اثر طبیعی عملکرد خویش قرار گرفته، و به خاطر دعوت از سالار شایستگان به عراق، و آنگاه کوتاهی در فرمانبرداری از آن حضرت – که به منظور احیاء سیره‏ی عادلانه‏ی پیامبر و مبارزه با استبداد و ارتجاع اموی آمده بود – خود

را محکوم یافته و به ندامت جانسوز و شکنجه‏ی دردناک وجدان گرفتار شدند. بر این اساس بود که برای نجات از شکنجه‏ی مرگبار وجدان بر آن شدند تا اشتباهات و کوتاهی‏های جبران ناپذیر را، بهر صورت ممکن جبران کنند، و در این راه به آنجا رسیدند که جز با خونخواهی حسین علیه‏السلام و نابودی کشتندگان آن حضرت و یا شهادت خویش در این راه، نه، می‏توانند به ساحل آرامش وجدان نایل آیند، و نه ننگ و عار این گناه بزرگ را از پرونده‏ی سیاه کوفه و مردم آن بزدایند، و نه جوابی برای روز رستاخیز فراهم آورند.

آری با این تحول فکری بود که چهره‏های بزرگی چون:

سلیمان بن صرد خزاعی،

مسیب بن نجبه،

عبدالله بن سعد،

عبدالله بن وال،

و رفاعة بن شداد، که همگی از دوستداران دیرین خاندان رسالت و از یاران امیرمؤمنان بودند در سرای «سلیمان» که افزون بر افتخار همراهی با امیر فضیلتها، افتخار همراهی پیامبر را نیز داشت، گرد آمدند.


1) دو بخش 14 و 15 کتاب از مترجم است.