جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

وقف (2)

زمان مطالعه: 3 دقیقه

در اصطلاح شرعی عبارت است از «تحبیس مال و تسبیل منفعت و ثمره‏»، یعنی منافع ‏زمین، ملک یا وسیله‏ای را به خاطر خدا برای مقصود معینی و استفاده خاصی اختصاص‏ دهند و با نگهداشتن دائمی اصل مال، بهره‏وری از منافع آن در جهت‏ خیرات و

خدمات‏ صرف شود و نوعی کمک رسانی و خیر اندیشی نسبت به مردم است، با انگیزه‏های دینی. چنین مال یا زمین یا جنسی را «موقوفه‏» می‏نامند.منافع و استفاده از موقوفات، باید طبق وقفنامه و نظر واقف انجام گیرد و تخلف از آن گناه و خیانت است.وقف، نوعی صدقه جاریه است که برای دراز مدت، عموم مردم از آن بهره‏مند می‏شوند و حتی‏ پس از فوت واقف نیز، ثواب آن به روح او می‏رسد.همواره افراد متمکن برای ‏باقی گذاشتن خیرات، اقدام به وقف می‏کردند و از همین رهگذر، مساجد، مدارس، تکیه‏ها، آب انبارها، کتابها، کتابخانه‏ها، بیمارستانها و امور خیریه بسیار پدید می‏آمد. برای اداره موقوفه‏هایی که وقف مساجد، مدارس، حرمها، زیارتگاهها و اقشار خاصی‏ شده، تشکیلات اداری پیدا شد تا آنها در مورد خود صرف شود و از حیف و میل و سوء استفاده جلوگیری گردد.(1)

علاقه‏ مندان به اهل بیت و ائمه، بویژه محبان سید الشهدا «ع‏»، مال و املاک بسیاری را در طول تاریخ بر اساس این سنت‏حسنه، وقف ابا عبدالله‏ «ع‏» کرده‏اند که در آمد حاصله از این ‏املاک، صرف امام حسین‏ «ع‏» و برپایی مجالس عزای حسینی، نوحه خوانی، بنا و تعمیرحرمها و بقاع متبرکه، زوار و خدام آن حضرت، کمک به بینوایان و اطعام مستمندان و محرومان می‏شود.موقوفات امام حسین‏ «ع‏»، بودجه مردمی عظیمی است که همیشه و همه جا پشتوانه زنده نگهداشتن نام و یاد عاشورا و اهل بیت‏ «ع‏» بوده است.به برکت ‏مجالس حسینی و تبلیغات دینی که در آنها می‏شود، اسلام و احکام الهی زنده می‏ماند و جانبازیها و ایثارگریهای حسین بن علی‏ «ع‏» و یارانش، به مردم درس عزت و آزادگی‏ می‏دهد.این گونه وقفها، که با صدق نیت و خلوص و اعتقادی پاک انجام می‏گیرد و تامین ‏کننده هزینه بسیاری از مراسم و سنتهای دینی است، هم روحیه یاریگری و مردم‏ دوستی و حب اهل بیت را تقویت می‏کند و هم نشانه خلوص و عشق به خاندان پیامبر «ص‏» است و همیشه ارزش و داست ‏خاصی داشته است.وقف، گاهی در حال حیات اشخاص انجام‏

می‏گیرد، گاهی وصیت می‏کنند که پس از فوتشان بخشی از مال، صرف عزاداری امام‏حسین‏ «ع‏» یا امور خیریه دیگر شود.مبنای چنین کار خیری، احادیثی است که تشویق به‏ انجام کارهایی می‏کند که سود آن به مردم می‏رسد.از قبیل: «اذا مات ابن آدم انقطع عمله الامن ثلاث: صدقة جاریة، و علم ینتفع به او ولد صالح یدعو له‏»(2) وقتی آدمی زاده بمیرد، عملش هم قطع می شود مگر از سه راه: صدقه جاریه، علمی که از آن سود برند و فرزند صالحی که برای او دعا کند. و همین فرهنگ، سبب پدیدآمدن مدرسه‏های عظیم و کتابخانه‏های غنی و مساجد و حسینیه‏ها و مراسم پر شکوه گشته‏ است.در آنچه به موقوفات ابا عبدالله‏ «ع‏» و عاشورا مربوط می‏شود، نکات جالبی وجود دارد که مشارکت مردمی را در هزینه اقامه مجالس عزا برای آن حضرت می‏رساند.در برخی وقفنامه‏ ها مثلا در آمد املاکی در کاشان وقف شده است‏ «برای تعزیه حضرت ‏خامس آل عبا… که همه ساله به مصرف تعزیه ‏داری آن سرور رسیده شود، از پول ‏روضه خوان و آش و حلوا و تنباکو و قهوه و چای به هر نحو که صلاح دانند…».(3)

وقف در موارد غیر ملکی و مالی هم به کار می رود، مثل اینکه کسی خود را وقف اسلام می کند، عمر خود را وقف تبلیغ می کند ، قلم خود را وقف نشر حقایق دینی می کند.


1) در زمینه وقف ر.ک: «مقدمه‏ای بر فرهنگ وقف‏».ابو سعید احمد بن سلمان، «تاریخچه وقف در اسلام‏»، محمودشهابی، سلسله گزارشهای‏ «نگاهی به جایگاه وقف در جامعه ما»، روزنامه کیهان، 10 اسفند 72، به بعد، «وقف‏» میراث‏ جاویدان‏»، فصلنامه سازمان اوقاف و امور خیریه.

2) نهج الفصاحه، ص 46.

3) وقف، میراث جاویدان (مجله)، شماره 6، ص 142.