جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

نقض مقررات جنگی

زمان مطالعه: 2 دقیقه

عملکرد سپاه کوفه در حادثه کربلا با اصحاب و اهل بیت امام حسین‏ «ع‏»، از اصول و قواعد جنگی تجاوز کرد.نمونه‏هایی از این نقضها از این قرار است:

1-حمله عمومی به یک نفر: بر خلاف مقررات نبردهای تن به تن و رفتن یک هماورد به میدان یک مبارز، در کربلا گاهی دسته جمعی به یکی از یاران حسین‏ «ع‏» حمله می‏شد، مثل عابس که بر او تاختند یا دستور سنگباران او صادر شد.

2-تعرض مسلحانه به زن و کودک: زنان و کودکان در جنگها مصونیت دارند، ولی در کربلا، به دستور شمر، خیمه‏ها را بر سر زنان و کودکان بی‏پناه سوزاندند و به خیمه‏نشینان‏ بی‏دفاع تاختند و آنان را آواره صحرا کردند.

3-اسیر گرفتن زن مسلمان: زن مسلمان را نمی‏توان اسیر گرفت.علی‏ «ع‏» هم در جنگ ‏صفین اسیر نگرفت، اما سپاه یزید، بازماندگان اصحاب و اهل بیت امام حسین‏ «ع‏» را (زینب، ام کلثوم، سکینه و…) به اسارت گرفته به کوفه و شام بردند.در دربار شام هم یکی‏ از شامیان از یزید می‏خواست که فاطمه، دختر سید الشهدا را بعنوان کنیز به او ببخشد، که‏ مورد اعتراض زینب قرار گرفت.

4-غارت: پس از شهادت امام، به خیمه‏ها تاختند و هر چه یافتند به غنیمت و غارت‏ گرفتند، حتی روپوش زنان و جامه سید الشهدا و گوشواره دخترکان را.(1) اینها همه افزون براصل ماجرا و کشتن فرزند پیامبر و منادی حق و عدالت بود، که آن نه تنها نقض مقررات‏ جنگ، بلکه نقض اسلام و قرآن بود.به همین جهت، این ننگ و نفرت و نفرین از آل امیه و یزیدیان، تا قیامت بر آن سنگدلان ماند.آنچه از کوفیان و یزیدیان در این حادثه دیده شد، همه تخطی از اصول انسانی و اسلامی بود، برخی هم بی‏سابقه و شگفت بود و برای‏ارعاب دیگران به آن گونه سرکوب شدید پرداختند و مخالفان را گردن زدند و شهدا را لگدکوب سم اسبان ساختند.عبدالله بن بقطر را در کوفه، از بالای قصر پایین انداختند و هنوز رمقی در بدن داشت که سرش را بریدند.قیس بن مسهر را از بالای دار الاماره به ‏پایین انداختند و متلاشی شد و جان داد.مسلم بن عقیل را نیز بالای قصر برده، گردن زدند،

سپس بدن او را پایین انداختند.هانی بن عروه را نیز دست بسته در بازار گردن زدند، سپس‏ پاهایش را بسته و پیکرش را در بازار کشیدند.(2) نیز آوردن انبوه آن سپاه عظیم برای کشتن ‏جمعی محدود، استفاده از شیوه آب بستن به روی سپاه و تشنه نگهداشتن آنان، سرهای‏ شخصیتهای بارز را از تن جدا کردن و شهر به شهر گرداندن، همه از شیوه‏های زشتی بودکه در حادثه کربلا انجام گرفت و مقررات جنگی و اصول اخلاقی و انسانی نقض شد.


1) با استفاده از «انقلاب تکاملی اسلام‏»، ص 824 با تلخیص.

2) ر.ک: «تاریخ طبری‏»، ج 4، ص 300، 298، و 299 (طبع قاهره، 1358 ق).