جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

مدایح و مراثی

زمان مطالعه: 4 دقیقه

مدایح، جمع مدح و مدیحه است، و مراثی، جمع مرثیه. «مدح‏»: ستایش، ثنای به‏ صفات نیک، توصیف به نیکخویی، مدحت.(1) «مرثیه‏»: مرده ستایی، عزاداری، شرح محامد و اوصاف مرده، چکامه‏ای که در عزای از دست رفته‏ای سرایند، در عزای کسی شعرسرودن، گریستن بر مرده و بر شمردن و ذکر محاسن وی، سوگواری، روضه، مراسم عزایی‏ که به یاد شهیدان راه دین و بخصوص در ایام محرم و به یاد واقعه کربلا بر پا کنند، اشعاری‏ که در ذکر مصائب و شرح شهادت پیشوایان دین و بخصوص شهیدان کربلا سرایند و خوانند.(1)

از جمله برنامه‏هایی که از سوی امامان معصوم مورد تشویق قرار گرفته تا از این طریق، خاطره رشادتها و مظلومیتهای شهدای کربلا و فرهنگ عاشورا زنده بماند، سرودن مدح و مرثیه است.قالب شعر، به لحاظ برخورداری از وزن و آهنگ و بعد عاطفی، مؤثرتر و ماندگارتر است.از این رو بعنوان سلاحی مؤثر در دفاع از حق و ستایش راستی و راستان‏ به کار گرفته شده است.در تاریخ شیعه، شاعرانی برجسته همچون: فرزدق، عوف بن‏عبدالله، کمیت، عبدالله بن کثیر، دعبل، سید حمیری و… با زیباترین وجهی مفاخر و فضایل اهل بیت را ترسیم کرده و با سوزناکترین صورت، برای شهدای کربلا مرثیه سروده‏اند و مجموعه‏های معتبری نیز از اشعار شاعران شیعی گرد آمده است.(2) به بیان آیت‏الله خامنه‏ای: «با توجه به پایگاه بلند «شعر مسلکی‏» در قرنهای اول و دوم هجری و یاد آوری این نکته که شاعر متعهد به یک مسلک، برجسته‏ترین و مؤثرترین نقش را در ترویج گرایشهای مسلک خود و تبیین هدفها و شعارهای آن به کار می‏برده است، طبیعی ‏می‏نماید که حساب ویژه‏ای برای اظهارات و سروده‏های شاعران وابسته به جناحهای ‏سیاسی در نظر گرفته آید…».(3)

سروده‏های موضعدار شاعران مکتبی در مدح و مرثیه ائمه و اهل بیت، بطور ضمنی

خلفای جور و مظالم حکام غاصب را هم مورد انتقاد قرار می‏داد. «در شعر مذهبی، نظرکلی بر نشر مبادی دین بود و احیای حقایق ایمان و زنده کردن دلها و جانها و جاری ‏ساختن خون حماسه و تعهد در رگها و پی‏ها.از این رو شاعران بزرگ شیعه همیشه برای ‏حکومتهای فاسد، خطری بزرگ محسوب می‏شدند زیرا آنان در خلال مدح آل ‏محمد «ص‏» حقایق دین و صفات لازم حاکم دینی را یاد می‏کردند و با ذکر صفات اسلامی ‏امامان و مقایسه و تحقیر زمامداران، دلها را به حق و حکومت‏حق توجه می‏دادند.»(4) این‏ شیوه و راه، برگرفته و الهام یافته از رهنمودهای خود امامان بود که با سخن و عمل، با صراحت و کنایه، مدافع شاعران متعهد و مرثیه سرایان متقی و حق شعار بودند.در این ‏زمینه، حدیث بسیار است، بویژه تاکید ائمه نسبت به سرودن مرثیه درباره حسین‏ «ع‏» باانگیزه‏ «ذکر» و احیاء یاد و گریاندن بر آن مصیبتها بیش از دیگر محورهاست.امام ‏صادق‏ «ع‏» فرمود: «من قال فینا بیت‏شعر بنی الله له بیتا فی الجنة‏» (5) هر کس که یک بیت‏شعر درباره ما بگوید، خداوند برای او خانه‏ای در بهشت بنا می‏کند.نیز از آن حضرت ‏است: «ما من احد قال فی الحسین شعرا فبکی و آبکی به الا اوجب الله له الجنة و غفر له‏»(6) امام رضا «ع‏» نیز به دعبل توصیه می‏کند که درباره حسین‏ «ع‏» مرثیه بسراید و بدین وسیله ‏ائمه را یاری کند: «یا دعبل!ارث الحسین علیه السلام فانت ناصرنا و مادحنا ما دمت‏حیا فلاتقصر عن نصرنا ما استطعت‏»(7)

این تاکیدات، بوضوح نشان دهنده خط حمایتگرانه ائمه از شعر و مرثیه‏ای است که دراحیاء حادثه کربلا و فضایل سید الشهدا و مناقب و مظلومیتهای او باشد.عالمان بزرگ ‏شیعه نیز در تبعیت از روش و سیره ائمه، همین موضع و عمل را داشته‏اند.(8) روشن است‏

که حرکت در چنین خطی، همیشه برای شاعران اهل بیت، مشکل داشته و اغلب، تحت ‏تعقیب یا در زندان به سر می‏بردند.این خط مقدس، که انتقال فرهنگ شهادت را به ‏آیندگان در برداشت، همچنان ادامه داشته است، تاکنون.به کمک مراثی، احساسها و عواطف برانگیخته می‏شد و اشک، که زبان گویای دل بود، پایبندی انسان متعهد را به خط حسینی و کربلایی تثبیت می‏کرد.نکاتی را هم درباره اشعار مدح و مرثیه باید مراعات کرد:

1-محتوای اشعار، باید از متانت، دقت، اعتبار و استناد برخوردار باشد و از حرفهای سست و بی‏مدرک، یا دروغ و جعلیات و مطالب ضعیف و احیانا وهن‏آمیز نسبت به معصومین، بشدت باید پرهیز کرد.

2-از آنجا که شعر مدح و مرثیه، عامل انتقال فرهنگ است، باید سطح آن بالا وارزشمند و عمیق باشد تا به جامعه اسلامی و هواداران ائمه، بینش و بصیرت وعمق در فهم و فکر بدهد.

3-اشعار مراثی و مدایح، در عین حال که باید استوار و محکم باشد، نباید چنان ‏مغلق و پیچیده شود که برای شنوندگان و خوانندگان، گویایی و رسایی خود رااز دست بدهد و نتواند با عامه خلق، ارتباط برقرار کند.

4-به بهانه دینی و مذهبی بودن شعر مدح و مرثیه، نباید اجازه داد که شعرهای ‏ضعیف و سست و فاقد قوت ادبی و صلاحیت‏ شعری رواج یابد.مدایح ومراثی، باید در نهایت قوت شعری باشد، آنگونه که در آثار بزرگان پیش کسوت ‏عصر ائمه و دوره‏های بعد، در مرثیه دیده می‏شود.

5-شاعران مدیحه سرا و مرثیه سرا، باید با درک اهمیت و والایی مکانت ‏خویش، در حد مطلوب خلوص و تقوا و مناعت طبع و ثبات قدم و عقیده و عشق و ولای به اهل بیت عصمت باشند و بدانند که شجره نامه آنان به کمیت‏ها و دعبل‏ها می‏رسد و اگر بخواهند مشمول دعای ائمه‏ «ع‏» باشند، باید شایستگی ‏فکری و خطی و عملی و اخلاقی آن را در خویش فراهم آورند.

6-شاعر اهل بیت، باید همیشه با توجه به زمان و مکان و شرایط، رسالت

اجتماعی‏و تعهد شیعی خود را به اثبات برساند و سروده‏هایش دارای‏ «پیام‏» و «جهت‏» باشد.

7-خوب سرودن درباره ائمه‏ «ع‏»، نیاز به غنای فکری و معلومات عمیق شاعردارد.بنابر این شاعران مرثیه سرا باید بشدت اهل مطالعه در متون و منابع باشن دو شور و شعور را در شعر خویش در آمیزند و پخته، پر مطلب و مایه‏ دار بسرایند.(9)


1) لغت نامه، دهخدا.

2) کتاب‏ «ادب الطف‏» در 10 جلد از جواد شبر، مجموعه‏ای است که به بررسی شعرا و اشعار قرن اول تا چهاردهم‏ پرداخته که پیرامون امام حسین‏ «ع‏» و حادثه عاشورا سروده‏اند.

3) پیشوای صادق، ص 81.

4) ادبیات و تعهد در اسلام، محمدرضا حکیمی، ص 274.

5) وسائل الشیعه، ج 10، ص 467، بحار الانوار، ج 76، ص 291.

6) رجال شیخ طوسی، ص 289.

7) جامع احادیث الشیعه، ج 12، ص 567.درباره شعر دعبل، بویژه قصیده‏ «مدارس آیات‏» وی، ر.ک: الغدیر، ج 2، ص 350.نیز برای آشنایی با زندگی شاعران برجسته‏ای چون کمیت، دعبل، سید حمیری و… ر.ک: الغدیر، ج 2، 3 و4.نمونه‏هایی از مرثیه‏های شاعران اهل بیت نیز در سفینة البحار، ج 1، ص 509، آمده است.همچنین در بحار الانوار، ج 45، ص 242، (باب ما قیل من المراثی فیه) و عوالم (امام حسین)، ص 543 تا 590.

8) به بحث مستوفا و تحقیقی علامه امینی درباره شعر در تاریخ اسلام و دیدگاه پیامبر و ائمه‏ «ع‏» و علمای شیعه و جایگاه والای شعرای متعهد شیعه نزد امامان و برخورد شایسته دین با شعر موضعدار، در «الغدیر»، ج 2، ص 2 تا 24مراجعه کنید.

9) در این زمینه ها، ر.ک «ستودگان و ستایشگران» و «مدیحت پردازان»، حوزه هنری.