جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

عاشورا و امر به معروف

زمان مطالعه: 2 دقیقه

در فرهنگ عاشورا، حاکمیت ظلم یزیدی بزرگترین منکر اجتماعی است و مبارزه‏ برای حاکم ساختن حق و قطع سلطه ستم، معروفی عظیم است.امر به معروف و نهی ازمنکر، از مهمترین فلسفه‏های حماسه خونین کربلاست.سید الشهدا در وصیتی که نوشته و به برادرش محمد حنفیه می‏سپارد، می‏فرماید: «انی ما خرجت اشرا و لا بطرا و لا مفسدا و لا ظالما، انما خرجت لطلب الاصلاح فی امة جدی، ارید ان آمر بالمعروف و انهی عن المنکرو اسیر بسیرة جدی و ابی علی بن ابی طالب‏».(1) این به وضوح، نقش امر به معروف و نهی ازمنکر را در حرکت عاشورایی امام نشان می‏دهد.در زیارتنامه آن حضرت هم این موضوع‏ مطرح است: «اشهد انک قد اقمت الصلاة و آتیت الزکاة و امرت بالمعروف و نهیت عن‏المنکر و جاهدت فی سبیل الله حتی اتاک الیقین‏».(2)

این تعبیرات، نشان دهنده عمق این فریضه دینی است که در متن جهاد خونین هم‏ جلوه‏گر می‏شود و دامنه امر به معروف و نهی از منکر، از واجبات و محرمات جزئی وفرعی و فردی، حتی به قیام برای اقامه قسط و سرنگونی حکومت باطل و تغییر نظام فاسد اجتماعی هم گسترش می‏یابد.(3) سید الشهدا، پس از امتناع از بیعت با یزید و برخوردهایی‏

که با ولید و مروان داشت، کنار قبر پیامبر «ص‏» آمد و شب را آنجا به مناجات گذراند، درضمن مناجاتش با خدا، عشق خود را به معروف بیان کرد و خواستار آنچه‏ «خیر» است دراین مسیر شد: «اللهم انی احب المعروف و انکر المنکر و انا اسالک یا ذا الجلال و الاکرام‏ بحق القبر و من فیه الا اخترت لی ما هو لک رضی و لرسولک رضی‏».(4) خدایا من معروف‏ را دوست می‏دارم و منکر را زشت می‏شمارم.ای خدای بزرگوار و صاحب کرم!به حق ‏این قبر و مدفون در آن از تو می‏خواهم راهی و سرنوشتی برایم برگزینی که رضای تو و پیامبرت در آن باشد.


1) حیاة الامام الحسین، ج 2، ص 246 و 288.

2) مفاتیح الجنان، زیارتهای مختلف امام حسین‏ «ع‏».

3) در این زمینه ر.ک: «عنصر امر به معروف در نهضت امام حسین‏» از شهید مطهری.

4) بحار الانوار، ج 44، ص 328، مقتل خوارزمی، ج 1، ص 186.