جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

صبر

زمان مطالعه: 2 دقیقه

ایستادگی، مقاومت و پایداری.مقابله با عواملی که انسان را از تلاش در راه هدف باز می‏دارد، تحمل سختیها و ناگواریها به خاطر پیروز شدن و انجام وظیفه.

در حادثه کربلا، زیباترین جلوه‏های صبر و پایداری در راه عقیده و تحمل ‏مشکلات مبارزه ترسیم شده و سبب ماندگاری و جاودانگی آن حماسه و پیروزی ‏ابدی آن گروه اندک بر دشمنان انبوه شده است، همانگونه که قرآن کریم می‏فرماید: «کم‏ من فئة قلیلة غلبت فئة کثیرة باذن الله و الله مع الصابرین‏»(1) و امیر مؤمنان‏ «ع‏» فرمود: «الصبریهون الفجیعة‏»(2) مقاومت، فاجعه و حادثه سخت را آسان می‏کند.از سوی دیگر، برای‏ مؤمنان، بر عامل غلبه بر سختیهاست و هر چه میزان تحمل بیشتر باشد، سختی مصیبت‏ کاسته می‏شود و پروردگار نیز موهبت صبر را به مؤمنان عطا می‏کند و به فرموده امام ‏صادق‏ «ع‏»،

خداوند صبر را به اندازه مصیبت بر دلها وارد می‏کند: «ان الله ینزل الصبر علی‏قدر المصیبة‏».(3)

در حماسه عاشورا، «صبر» هم در گفتارها و شعارها و هم در عملها و رفتارها مشهود است، هم در شخص سید الشهداء «ع‏»، هم در عترت و یاران صبور و وفادارش.امام‏حسین‏ «ع‏» آنگاه که می‏خواست از مکه به قصد عراق خارج شود، خطبه‏ای خواند که در ضمن آن آمده است: «رضی الله رضانا اهل البیت، نصبر علی بلائه و یوفینا اجر الصابرین‏».(4) رضایت و پسند ما خانواده، همان رضای الهی است، بر بلا و آزمون او صبرمی‏کنیم، او نیز پاداش صابران را به ما عطا می‏کند.در یکی از منازل میان راه نیز، با توجه‏ دادن همراهان به سختی مسیر و استقبال از نیزه‏ها و شمشیرها و نیاز میدان عاشورا به دلیرمردانی مقاوم و شکیبا بر زخم و مرگ و شهادت، فرمود: «ایها الناس! فمن کان منکم یصبر علی حد السیف و طعن الاسنة فلیقم معنا و الا فلینصرف عنا».(5) ای مردم!هر کدام از شما که ‏تحمل تیزی شمشیر و ضربت نیزه‏ها را دارد با ما بماند، وگرنه برگردد! یاران آن حضرت ‏نیز همانگونه بودند که او می‏خواست.در میدان‏ «صبر»، پایدار ماندند و بر تشنگی، محاصره، هجوم دشمن، کمی یاران و شهادت همرزمان مقاومت می‏کردند و از خوشحالی ‏در پوست‏ خود نمی‏گنجیدند.حتی بعضی‏شان روز عاشورا خوشحالی و شوخی ‏می‏کردند و می‏گفتند: میان ما و بهشت، جز ساعتی جنگ و تحمل ضربت تیغها و نیزه‏ها و تیرها نیست و پس از آن، بهشت جاودان الهی است.ابا عبدالله‏ «ع‏» نیز آنان را چنان ‏بار آورده و تعلیم داده بود که پایداری را پل عبور به بهشت بدانند.روز عاشورا به آنان‏چنین خطاب کرد: «صبرا بنی الکرام!فما الموت الا قنطرة تعبر بکم عن البؤس و الضراءالی الجنان الواسعة و النعیم الدائمة…»،(6) مقاومت!ای بزرگ زادگان، که مرگ، پلی است که ‏شما را از رنج و سختی به سوی بهشتهای گسترده و نعمتهای ابدی عبور می‏دهد.درس ‏صبر را، حتی به اهل بیت‏خویش می‏داد و آنان را در مقابل شهادت خویش، دعوت به ‏شکیبایی و تحمل می‏کرد و این که گریبان چاک نزنند و صورت نخراشند: «انظروا اذا اناقتلت فلا

تشققن علی جیبا و لا تخمشن وجها».(7) خود امام بر کشته شدن و داغ فرزندان و یاران صبر کرد، خواهر صبورش زینب، صبورانه بار این حماسه خونین را به دوش کشیدو لحظه لحظه حوادث کربلا، جلوه‏های مقاومت و پایداری بود.حتی آخرین کلمات‏ سید الشهدا «ع‏» نیز در قتلگاه که بر زمین افتاده و با پروردگارش مناجات می‏کرد، حاکی از همین روحیه بود: «صبرا علی قضائک‏».(8)


1) بقره، آیه 249.

2) غرر الحکم.

3) من لا یحضره الفقیه، ج 4، ص 416.

4) اعیان الشیعه، ج 1، ص 593.

5) ینابیع المودة، ص 406.

6) نفس المهموم، ص 135.

7) لهوف، ص 81.

8) مقتل الحسین، مقرم، ص 357.