جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

شفاعت (2)

زمان مطالعه: 2 دقیقه

واسطه شدن در آمرزش گناهان نزد خداوند.مقام برجسته‏ای که خداوند به پیامبر و ائمه و علما و شهدا داده است.مفسران تعبیر «مقام محمود» را در قرآن، به شفاعت تفسیر کرده‏اند.یکی از شفیعان هم حسین بن علی‏ «ع‏» است.شفاعت‏ حسین‏ «ع‏» هم در آخرت‏سبب نجات گنهکاران از عذاب دوزخ است، هم در دنیا سبب فلاح و رستگاری‏ علاقه‏مندان به آن حضرت و سوگواران در عزای اوست.به فرموده پیامبر، همه دیده‏ها در قیامت گریانند، مگر چشمی که در عزای حسینی گریسته باشد، که خندان و مژده یافته به‏ بهشت است‏ «کل عین باکیة یوم القیامة الا عین بکت علی مصاب الحسین فانها ضاحکة‏ مستبشرة بنعیم الجنة‏».(1) طبق احادیثی، رسول خدا پاداش شهادت حسین‏ «ع‏» را بصورت ‏حق شفاعت برای گنهکاران امت از خدا دریافت کرده است.

حسین بن علی‏ «ع‏» شفیع شیعیان است.در زیارتنامه او هم آمده است: «و ان شفعت ‏شفعت‏».(2) «فکن لی شفیعا الی الله‏»(3) و «اللهم ارزقنی شفاعة الحسین یوم الورود»(4) درحدیث است: «ثلاثة یشفعون الی الله عز و جل فیشفعون: الانبیاء ثم العلماء ثم الشهداء»(5)

نه ‏تنها امام حسین‏ «ع‏» بلکه هر شهیدی حق شفاعت دارد و این مقام را در سایه شهادت یافته‏است.محبان امام حسین‏ «ع‏» به شفاعت او معتقدند و باور دارند که بخاطر گریه و عزاداری ‏و محبت نسبت به ابا عبدالله‏ «ع‏»، خداوند آنان را عذاب نخواهد کرد.

ناگفته نماند که حسین بن علی‏ «ع‏» گر چه شفیع محشر است و گریه بر او گر چه‏ بیمه کننده از عذاب دوزخ است، لیکن لیاقت‏شفاعت‏یافتن برای ما، در سایه صلاح و پاکی است.عقیده به شفاعت‏حسین‏ «ع‏» نباید دوستداران را به گناه و معصیت، گستاخ و جری سازد.اینکه بگوییم: «تمام غرق گناهیم و یک حسین داریم‏»، مجوزی برای ارتکاب‏ گناه نیست.همانگونه که مسیحیان معتقدند مسیح به دار آویخته شد تا موجب آمرزش ‏مسیحیان شود، عده‏ای نیز از شیعیان فکر می‏کنند فلسفه شهادت سید الشهدا آمرزش‏ گناهان امت مصطفی‏ «ص‏» است و این خطاست و چنین تفکری زمینه‏ ساز جرات برمعصیت است.شفاعت ابا عبدالله‏ «ع‏» درست است، ولی ارتکاب گناه و بی مبالاتی در امردین، به امید شفاعت آن حضرت، انحراف است. شفاعت آن حضرت شامل کسانی‏می‏شود که نماز و واجبات دینی را سبک نشمارند و حق مردم را تضییع نکنند و لایق‏ شفاعت او باشند.


1) بحار الانوار، ج 44، ص 293.روایات مربوط به آثار و پاداش گریه بر آن حضرت در بحار الانوار، ج 44، ص 278 به بعد.

2) مفاتیح الجنان، ص 419، اعمال حرم مطهر امام حسین‏ «ع‏».

3) همان، ص 442، زیارت نیمه رجب.

4) همان، ص 458، زیارت عاشورا.

5) بحار الانوار، ج 8، ص 34.