جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

شعر عاشورا

زمان مطالعه: 2 دقیقه

استفاده از قالب نافذ و ماندگار شعر برای زنده نگهداشتن حماسه عاشورا و یاد امام‏حسین‏ «ع‏» از دیر باز رواج داشته و مورد تشویق اهل بیت بوده است و مرثیه، از محورهای‏ عمده سروده‏های شاعران شیعی و علاقه‏مند به خاندان نبوت به شمار می‏آمده و می‏آید. امام حسین‏ «ع‏» کشته اشکها و زنده مرثیه‏هاست.از حضرت صادق‏ «ع‏» روایت است: «مامن احد قال

فی الحسین شعرا فبکی و ابکی به الا اوجب الله له الجنة و غفر له‏»(1) از این‏رهگذر، انبوهی از سروده‏های عاشورایی در قالب قصیده، مثنوی، رباعی، دو بیتی، ترکیب‏بند، نوحه و تعزیه در فرهنگ دینی ما وجود دارد که در سوگواریها و مناسبتهای گوناگون‏ مورد بهره‏برداری قرار می‏گیرد.

شاعران عاشورایی، احساس خویش را نسبت به آن حماسه در قالب شعر، بیان‏ می‏کنند و از این راه، بخشی از ادبیات غنی شیعه در زبانهای مختلف شکل می‏گیرد.در زبان عربی، از همان آغاز، پس از حادثه کربلا، آن ماجرا به شعر راه یافت و بازماندگان ‏شهدا از اهل بیت‏ «ع‏» به سرودن مرثیه پرداختند.سپس شاعران دیگر در سالها و قرنهای ‏دیگر، همواره شعر را در ترسیم نهضت کربلا و مصیبتهای اهل بیت به کار گرفتند.سلسله ‏شاعران مرثیه‏سرا طولانی است.از جمله می‏توان از اینان یاد کرد: سلیمان بن قته (م 126)، کمیت بن زید (م 126)، سید حمیری (م 183)، منصور نمری (م 190)، دعبل ‏خزاعی (م 246)، صنوبری (م 334)، زاهی (م 352)، ابو فراس حمدانی (م 357)، سید رضی (م 406)، علاء الدین حلی (م 786)، ابراهیم کفعمی (م 905) و… دیگران.

سبک شاعران در سرودن شعر عاشورا نیز متفاوت بوده است.برخی در قالب ‏سوزناکترین مرثیه‏ها، عواطف را برانگیخته‏اند و به جنبه‏های عاطفی و روحی بیشتر تکیه‏ داشته‏اند، برخی حالت مقتل و واقعه‏نگاری و ثبت قضایا را دارد، برخی هم بخصوص ازشاعران متاخر و معاصر، چه عرب و چه فارس، در سروده‏های خویش حالت نقد نسبت‏به عزاداری و گریه صرف دارند و عاشورا را از زاویه حماسی و انقلابی‏اش نگریسته و مطرح ساخته‏اند، تا الگویی برای مبارزه با ستم و ستمگران و فقر آفرینان و دفاع از حق و عدل و انسانیت و آزادگی باشد و از اینکه شیعه و مسلمانان، از حادثه عاشورا تنها به گریه‏ و ماتم بسنده کنند و درس تعهد اجتماعی و تلاش و تحرک سیاسی نگیرند، نکوهش‏کرده‏اند.در هر صورت، آنچه در شعر عاشورا ضروری است، آن است که هم مستند و صحیح و متکی به منابع معتبر تاریخی و حدیثی باشد، هم چهره منفی و انحرافی از شخصیتهای عاشورا و واقعه کربلا که رنگ ذلت و زبونی دارد یا آمیخته به اغراق و گزافه‏گویی است، نداشته باشد.

تأثیرگزاری شعر عاشورا و محتوای آن در ادبیات معاصر و شعر دفاع مقدس نیز از نکاتی است که در خور مطالعه و تحلیل است(2)


1) رجال شیخ طوسی، ص 289.

2) در این زمینه، از جمله، ر. ک: «شکوه شعر عاشورا در زبان فارسی» نگارش محمدعلی مجاهدی، پژوهشکده تحقیقات سپاه.