جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

زیارتنامه

زمان مطالعه: 3 دقیقه

متنی که هنگام زیارت مرقد پاک امام حسین‏ «ع‏» و هر یک از امامان معصوم و ذریه پاک‏ پیامبر و شهدای اهل بیت ‏خوانده می‏شود، دعایی که به عنوان تشرف باطنی برای ائمه ‏و امامزادگان می‏خوانند و حاوی سلام و درود زائر نسبت به مدفون در آن مرقدهاست.

از آنجا که‏ «زائر» را ادب و معرفت ‏شرط است، پس سخنی که هنگام زیارت بر زبان‏ می‏آورد، باید والا و عارفانه و مؤدبانه باشد.هر زائر می‏تواند از پیش خود و به زبان خود، جملاتی و نیایش و دعایی را به عنوان زیارتنامه بخواند، ولی در منابع ما، متونی به نام‏ «زیارتنامه‏» نقل شده که سند آنها به ائمه می‏رسد و به عنوان‏ «زیارتهای ماثوره‏» شناخته ‏می‏شود.علمای دین، کتب متعددی بصورت مجموعه‏های زیارات، تدوین کرده‏اند، که ‏آمیخته‏ای است از زیارتهای مستند و منقول از معصومین و زیاراتی که انشای علمای‏ بزرگ است.در این میان، آنچه از ائمه نقل شده، بسیار است، همچون زیارتهای: امین الله، جامعه کبیره، وارث، عاشورا و زیارت اربعین.کتابهای دعا و زیارات نیز بسیار است، همچون: مصباح المتهجد، مفاتیح الجنان، مزار، بحار الانوار (جلد زیارات).

دقت در مضامین و محتواهای زیارتنامه‏ها بسیار مفید است.مفاهیم کلی که در زیارات ‏دیده می‏شود، بسیار است، از جمله: محبت، مودت، موالات، اطاعت، صلوات، سلام، عهد، شفاعت، توسل، وفا، دعوت، نصرت، تسلیم، تصدیق، صبر، تولی و تبری، مواسات، نماز، زکات، زیارت، تبلیغ، وراثت، مساعدت، معاونت، سعادت، رضا، خونخواهی، جنگ و صلح، امر به معروف و نهی از منکر، تقرب به خدا، برائت از دشمنان، ولایت، فوز، نصیحت، جهاد، فدا شدن و… دهها عناوین و مفاهیم کلی که از مطالعه فقرات ‏زیارتنامه‏ها برمی‏آید.اوصافی که در زیارتنامه‏ها آمده، برخی کلی و قابل انطباق بر همه ائمه ‏و معصومین است، و برخی هم به تناسب وضعیت زندگی و شهادت امام خاص یا امامزاده ‏و شهید

بخصوصی به کار رفته است.محورهای کلی مفاهیمی که در زیارتنامه‏ها آمده ‏است، می‏تواند اینگونه فهرست ‏شود:

-مسائل اعتقادی، توحید، نبوت، صفات خدا…

-شناخت ائمه، اوصاف، فضایل و مقاماتشان.

-تاریخ زندگی و عملکرد اولیاء دین و مظلومیتهایشان.

-پیوندهای‏ «ولایی‏» بین زائر و پیشوا و همسویی در فکر و موضع و عمل و اقدام.

-افشاگری بر ضد ستمگران حاکم و جنایتهایشان نسبت به طرفداران‏ «حق‏» وطالبان‏ «عدل‏».

-تولی و تبری، شفاعت، توسل، دعا و… معارفی از این قبیل.

-طرح آرمانهای والا و خواسته‏های متعالی و نیازهای برتر.

-و برخی موضوعات دیگر.در واقع، یک سری معارف دینی و ارزشهای مکتبی ‏و فضایل رفتاری در قالب فقرات زیارتنامه، از طریق ائمه به شیعیان و زائران ‏آموخته شده است.زیارتنامه‏ها، نوعی اعلام مواضع اعتقادی، اخلاقی و سیاسی است که توسط زائر، در مقدسترین مکانها، با زبانی رسا ابراز می‏شود.

«سلام‏» ها و «لعن‏» ها، محور عمده دیگری در زیارتنامه‏هاست، بخصوص آنچه ‏به شهدای عاشورا مربوط می‏شود.سلام به امام و پیامبر و شهید مورد زیارت، و لعنت به دشمنان، ظالمان، غاصبان، شریکان جور، همدستان ظالم، راضیان به‏ستم، زمینه سازان ظلم.

«حب و بغض‏»، جلوه دیگری از اصل مهم‏ «تولی‏» و «تبری‏» است که با عبارات‏ مختلف در زیارتنامه‏ها آمده است، از ساده‏ترین شکل آن که حالت قلبی است، تاشدیدترین صورت برونی آن که با عنوان‏ «حرب‏» و «سلم‏» مطرح شده است. «بیعت‏»، عنصر دیگری در زیارتنامه‏هاست. پیمان و میثاق زائر با امام و شهدا. «جهاد»، محتوای ‏زنده دیگری در راستای عملکرد اولیاء خدا. مثلا در مورد پیامبر خدا، امیر المؤمنین، حمزه ‏سید الشهدا، امام حسن، امام حسین، شهدای احد، شهدای کربلا و… تعبیر «جهاد» به کاررفته است، با خطابهایی چون: «جاهدت فی سبیل الله، جاهدت فی الله حق جهاده، جاهدت

الملحدین…» و «شهادت‏»، از جلوه‏های بسیار روشن فرهنگ عاشوراست که در زیارتنامه‏ها دیده می‏شود.

فرهنگ شهادت و نیز شهادت طلبی، در جا به جای زیارتهای ماثوره دیده می‏شود. کشته شدن در راه خدا و بر منهاج رسول الله و دین حق و سعادتمند شدن در سایه‏ شهادت، و طرح جدی این مسائل، معارضه با تبلیغات دشمنانی است که شهدای کربلا و سید الشهدا را یاغی بر خلیفه و خارجی معرفی می‏کردند.در زیارتی که امام هادی‏ «ع‏» آموزش داده است، می‏خوانیم: «اشهد انک و من قتل معک شهداء احیاء».در زیارتنامه‏های متعدد و نیز ادعیه گوناگون، از خواسته‏های زائر، توفیق قیام و خونخواهی در رکاب‏ «قائم‏» علیه السلام است.این القاء فرهنگ شهادت طلبی در جان و اندیشه شیعه‏است: «و ان یرزقنی طلب ثارکم مع امام هدی ظاهر…» (زیارت عاشورا) و در زیارت‏جامعه، اعلام حمایت و نصرت نسبت به امام زمان‏ «عج‏» است: «نصرتی معدة لکم ومودتی خالصة لکم‏».

در زیارت شهدای کربلا، تعبیراتی از این قبیل دیده می‏شود: اصفیاء، اولیاء، اوداء، انصار، و نشان دهنده ارزشگذاری به صفاتی چون برگزیدگی، ولایت، مودت و نصرت در قاموس کربلاست. همچنین، تقرب به خدا و رسول و ائمه، با برائت از دشمنان خدا حاصل می‏شود.این نیز جهتگیری خاص اجتماعی-مکتبی زائر را می‏رساند.(1)


1) برای مطالعه در تحلیل محتوایی زیارتنامه‏ها، ر.ک: مقالات زیارت در مجله‏ «پیام انقلاب‏». سال 1365.از شماره‏172 تا 181 به قلم نگارنده.