جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

زیارت پیاده

زمان مطالعه: 3 دقیقه

آنچه در راه طلب خسته نگردد هرگز

پای پر آبله و بادیه پیمای من است

غیر از عشق و محبت، که پای زائر را پیاده به مرقد حسین‏ «ع‏» می‏کشاند و رنج ‏سفر و خوف و خطر را به جان می‏خرد، پیاده روی برای زیارت سید الشهدا، ثواب بسیار دارد و مورد تاکید پیشوایان دین است.اما صادق‏ «ع‏» فرموده است: «من خرج من منزله یرید زیارة قبر الحسین بن علی‏ «ع‏» ان کان ماشیا کتبت له بکل خطوة حسنة و محا عنه

سیئة…»(1) هر کس به قصد زیارت امام حسین‏ «ع‏»، پیاده از خانه‏اش خارج شود، خداوند در مقابل هرگام، برای او حسنه‏ای می‏نویسد و گناهی از او می‏زداید.

یکی از زائران همیشگی حسین‏ «ع‏» که هر ماه آن حضرت را زیارت می‏کرده، بخاطر پیری و ناتوانی، یک بار نتوانست برود.نوبت بعد که پیاده پس از چند روز راهپیمایی به‏ حرم می‏رسد و سلام می‏دهد و نماز زیارت می‏خواند، در خواب، آن حضرت را می‏بیند که به وی می‏گوید: چرا به من جفا کردی، تو که نیکوکار بودی… (2) این شدت عنایت ائمه‏ را به زائر پیاده می‏رساند. معاویة بن وهب (از اصحاب امام صادق علیه السلام) می‏گوید: خدمت آن حضرت رسیدم.در مصلای خود در خانه‏اش نشسته بود و پس از نماز با خداوند راز و نیاز می‏کرد.از جمله (در دعا نسبت به زائران قبر حسین‏ «ع‏») می‏گفت: «خدای زائران قبر حسین را بیامرز، اینان که در این راه، پول خرج می‏کنند، بدنهای خود را در این راه در معرض قرار می‏دهند… خدایا رحمت کن بر چهره‏هایی که آفتاب، رنگ آنها را تغییر داده، صورتهایی که متوجه قبر ابا عبدالله است، چشمهایی که در محبت ما اشک‏ می‏ریزد… خدایا این جانها و بدنها را به تو می‏سپارم، تا کنار حوض کوثر به هم برسیم…»(3)

این سنت زیارت پیاده، از زمان ائمه بوده و تاکنون نیز ادامه دارد و اجر بیشماری برای‏ آن نقل شده است. فاضل دربندی می‏نویسد: این پیاده بودن، یا به جهت فقیر بودن زائر است که نشان می‏دهد این زیارت، برخاسته از شوق و محبت است، یا به جهت آنست که‏ زائر، خود را در برابر سلطان اقلیم جوانمردی و خورشید سپهر عصمت و شهادت کوچک‏ می‏شمارد و در راه او، رنج ‏سفر پیاده را بر خود هموار می‏کند و هر دو ارزشمند است.(4)

در عراق، از سالها پیش چنین رسم است که هیئتها، دسته‏ها و کاروانهایی کوچک یا بزرگ، در ایام خاصی از بصره، بغداد و عمدتا از نجف، برای زیارت کربلا پیاده حرکت‏ می‏کنند.بویژه در ایام زیارتی خاص مثل نیمه شعبان، اول رجب، ایام عاشورا و اربعین‏ بیشتر و پر شکوهتر است و اغلب، راه کنار ساحل فرات را انتخاب می‏کنند که از نجف تا کربلا 18 فرسنگ است و چند روز طول می‏کشد.در این کاروانهای زیارتی پیاده، علمای‏

بزرگ هم شرکت می‏کردند، همچون میرزای نایینی، آیة ا… کمپانی، سید محسن امین، وبسیاری از علمای معاصر.در این مسیر، دیدار با عشایر و فعالیتهای تبلیغی هم انجام‏ می‏گرفت و شعارهایی هم مطرح می‏شد و روضه‏خوانی برگزار می‏گشت.

در ایام حکومتها بعثیها، این پیاده رویهای پر شکوه، آن هم از طریق جاده غیر رسمی‏ کنار فرات، رنگ مبارزه و مخالفت با رژیم عراق هم به خود می‏گرفت و یک بار هم در ایام ‏اربعین حسینی در سال 1397 ق.به درگیریهای سخت میان نیروهای بعثی با انقلابیون ‏شیعه و کاروانهای زیارتی در طول راه و در حرم ابا عبدالله الحسین‏ «ع‏» انجامید و کشته‏ها و مجروحان بسیاری داد،(5) و به‏ «اربعین خونین‏» معروف شد.

در کوی عشق، درد و بلا کم نمی‏شود

از باغ خلد، برگ و نوا کم نمی‏شود

تیغ شهادتست دل گرم را علاج

این تشنگی به آب بقاء کم نمی‏شود

قاصد، تسلی دل عاشق نمی‏دهد

شوق حرم به قبله نما، کم نمی‏شود(6)


1) بحار الانوار، ج 98، ص 28، المزار، شیخ مفید، ص 30.

2) همان، ص 16.

3) همان، ص 52 و 8.

4) اسرار الشهادة، فاضل دربندی، ص 136، (چاپ سنگی).

5) شرح مبسوط ماجرا در کتاب‏ «انتفاضة صفر الاسلامیه‏» از رعد الموسوی آمده است.

6) کلیات صائب تبریزی، غزل 1523.