جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

زنان در نهضت عاشورا

زمان مطالعه: 4 دقیقه

پیرامون زنان در حادثه کربلا در دو محور سخن می‏توان گفت: یکی آنکه آنان چند نفر و چه کسانی بودند، دیگر آنکه چه نقشی داشتند.زنانی که در کربلا حضور داشتند، برخی‏از اولاد علی‏ «ع‏» بودند، و برخی جز آنان، چه از بنی هاشم یا دیگران.زینب، ام کلثوم، فاطمه، صفیه، رقیه و ام هانی، از اولاد «ع‏» بودند، فاطمه و سکینه، دختران سید الشهدا «ع‏»

بودند، رباب، عاتکه، مادر محسن بن حسن، دختر مسلم بن عقیل، فضه نوبیه، کنیز خاص‏ امام حسین‏ «ع‏» و مادر وهب بن عبدالله نیز از زنان حاضر در کربلا بودند.(1)

5 نفر زن که از خیام حسینی به طرف دشمن بیرون آمدند، عبارت بودند از: کنیز مسلم ‏بن عوسجه، ام وهب زن عبدالله کلبی، مادر عبدالله کلبی، مادر عمر بن جناده، زینب‏ کبری‏ «ع‏».زنی که در عاشورا شهید شد، مادر وهب بود، بانوی نمیریه قاسطیه، زن عبدالله ‏بن عمیر کلبی که بر بالین شوهر آمد و از خدا آرزوی شهادت کرد و همانجا با عمود غلام ‏شمر که بر سرش فرود آورد، کشته شد.

در عاشورا دو زن از فرط عصبیت و احساس، به حمایت از امام برخاستند و جنگیدند: یکی مادر عبدالله بن عمر که پس از شهادت فرزند، با عمود خیمه به طرف دشمن روی‏ کرد و امام او را برگرداند.دیگری مادر عمرو بن جناده که پس از شهادت پسرش، سر او را گرفت و مردی را به وسیله آن کشت، سپس شمشیری گرفت و با رجزخوانی به میدان‏ رفت، که امام حسین‏ «ع‏» او را به خیمه‏ها برگرداند.(2) دلهم، دختر عمر (همسر زهیر بن قین)

نیز در راه کربلا به اتفاق شوهرش به کاروان حسینی پیوست.زهیر بیشتر تحت تاثیر سخنان همسرش حسینی شد و به امام پیوست.رباب، دختر امرء القیس کلبی، همسر امام‏حسین‏ «ع‏» نیز در کربلا حضور داشت، مادر سکینه و عبدالله.زنی از قبیله بکر بن وائل نیزحضور داشت، که ابتدا با شوهرش در سپاه ابن سعد بود، ولی هنگام حمله سپاهیان کوفه ‏به خیمه‏های اهل بیت، شمشیری برداشت و رو به خیمه‏ها آمد و آل بکر بن وائل را به یاری ‏طلبید.

زینب کبری و ام کلثوم، دختران امیر المؤمنین‏ «ع‏»، همچنین فاطمه دختر امام حسین‏ «ع‏» نیز جزو اسیران بودند و در کوفه و… سخنرانیهای افشاگر داشتند. (توضیح بیشتر پیرامون ‏این زنان را تحت عنوان نام هر یک در این مجموعه مطالعه کنید).مجموعه این بانوان، همراه کودکان خردسال، کاروان اسرای اهل بیت را تشکیل می‏دادند که پس از شهادت امام ‏و حمله سپاه کوفه به خیمه‏ها، ابتدا در صحرا متفرق شدند، سپس بصورت گروهی و اسیر

به کوفه و از آنجا به شام فرستاده شدند.

اما درباره حضور این زنان در حادثه عاشورا بیشتر به محور «پیام رسانی‏» باید اشاره‏ کرد (آنگونه که در بحث‏ «اسارت‏» گذشت).البته جهات دیگری نیز وجود داشت که‏ فهرست وار به آنها اشاره می‏شود که هر کدام می‏تواند به عنوان‏ «درس‏» مورد توجه باشد:

-مشارکت زنان در جهاد.شرکت در جبهه پیکار و همدلی و همراهی با نهضت مردانه‏ امام حسین و مشارکت در ابعاد مختلف آن از جلوه‏های این حضور است.چه همکاری‏ طوعه در کوفه با نهضت مسلم، چه همراهی همسران برخی از شهدای کربلا، چه حتی ‏اعتراض و انتقاد برخی همسران سپاه کوفه به جنایتهای شوهرانشان مثل زن خولی.

-آموزش صبر.روحیه مقاومت و تحمل زنان به شهادتها در کربلا درس دیگر نهضت‏بود.اوج این صبوری و پایداری در رفتار و روحیات زینب کبری‏ «ع‏» جلوه‏گر بود.

-پیام رسانی.افشاگریهای زنان و دختران کاروان کربلا چه در سفر اسارت و چه پس‏ از بازگشت به مدینه.پاسداری از خون شهدا بود.سخنان بانوان، هم به صورت خطبه ‏جلوه داشت، هم گفتگوهای پراکنده به تناسب زمان و مکان.

-روحیه بخشی.در بسیاری از جنگها حضور تشویق آمیز زنان در جبهه، به رزمندگان ‏روحیه می‏بخشید.در کربلا نیز مادران و همسران بعضی از شهدا این نقش را داشتند.

-پرستاری.رسیدگی به بیماران و مداوای مجروحان از نقشهای دیگر زنان در جبهه‏ها، از جمله در عاشوراست.نقش پرستاری و مراقبت ‏حضرت زینب از امام سجاد «ع‏» یکی ازاین نمونه‏هاست(3)

-مدیریت.بروز صحنه‏های دشوار و بحرانی، استعدادهای افراد را شکوفا می‏سازد.

نقش حضرت زینب در نهضت عاشورا و سرپرستی کاروان اسرا، درس‏ «مدیریت درشرایط بحران‏» را می‏آموزد.وی مجموعه بازمانده را در راستای اهداف نهضت، هدایت‏ کرد و با هر اقدام خنثی کننده نتایج عاشورا از سوی دشمن، مقابله نمود و نقشه‏های‏ دشمن را خنثی ساخت.

-حفظ ارزشها.درس دیگر زنان قهرمان در کربلا، حفظ ارزشهای دینی و اعتراض به‏هتک حرمت‏ خاندان نبوت و رعایت عفاف و حجاب در برابر چشمهای آلوده است.زنان‏ اهل بیت، با آنکه اسیر بودند و لباسها و خیمه‏هایشان غارت شده بود و با وضع نامطلوب‏ در معرض دید تماشاچیان بودند، اما اعتراض کنان، بر حفظ عفاف تاکید می‏ورزیدند.ام‏کلثوم در کوفه فریاد کشید که آیا شرم نمی‏کنید برای تماشای اهل بیت پیامبر جمع شده‏اید؟ وقتی هم در کوفه در خانه‏ای بازداشت بودند، زینب اجازه نداد جز کنیزان وارد آن خانه‏ شوند. در سخنرانی خود در کاخ یزید نیز بر اینگونه گرداندن بانوان شهر به شهر، اعتراض‏ کرد: «امن العدل یابن الطلقاء تخدیرک حرائرک و امائک و سوقک بنات رسول الله سبایاقد تکت‏ستورهن و ابدیت وجوههن یحدو بهن الاعداء من بلد الی بلد و یستشرفهن اهل‏ المناهل و المعاقل و یتصفح وجوههن القریب و البعید و الغائب و الشهید…»(4) و نمونه‏های‏ دیگری از سخنان و کارها که همه درس‏آموز عفت و دفاع از ارزشهاست.

-تغییر ماهیت اسارت.اسارت را به آزادی بخشی تبدیل کردند و در قالب اسارت، به‏ اسیران واقعی درس حریت و آزادگی دادند.

-عمق بخشیدن به بعد عاطفی و تراژدیک کربلا.گریه‏ها، شیونها، عزاداری بر شهدا و تحریک عواطف مردم، به ماجرای کربلا عمق بخشید و بر احساسات نیز تاثیر گذاشت و از این رهگذر، ماندگارتر شد.


1) زندگانی سید الشهدا، عمادزاده، ج 2، ص 124، به نقل از لهوف، کبریت احمر و انساب الاشراف.

2) همان، ص 236.

3) در این زمینه ر.ک: مقاله‏ «درسهای امدادگری در نهضت عاشورا» از مؤلف (مجله پیام هلال، شماره 26، شهریور1369).

4) عوالم (امام حسین)، ص 403، حیاة الامام الحسین، ج 3، ص 378.