جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

خارجی

زمان مطالعه: < 1 دقیقه

عنوانی که از سوی یزید و ابن زیاد به امام حسین‏ «ع‏» داده شد.اصل معنای آن به معنای‏شورشی و یاغی است، نه اتباع کشورهای بیگانه.این اصطلاح به زمان امیر المؤمنین‏ «ع‏» بر می‏گردد.به نوشته یکی از محققان: خروج، صرفا ترک مکه از سوی امام حسین‏ «ع‏» به‏ سوی کوفه نبود، بلکه از زمانی که در جنگ صفین، عده‏ای بعنوان سرپیچی و تمرد ازفرمان علی‏ «ع‏» شورش کردند (و بعدا خوارج نام گرفتند) بوی خاصی پیدا کرد و این ‏عنوان، بویژه در عراق مفهومی ناپسند یافت.سلطه ابن زیاد هم از آغاز، نهضت ‏حسینی را بعنوان‏ «خروج‏» قلمداد کرد.(1) البته خروج و سر بر تافتن از حکومت و شورش کردن، اگر بر ضد حکومت مشروع اسلامی باشد، شورشگران بعنوان‏ «فئه باغیه‏» مهدور الدم هستند و مبارزه با آنان بعنوان جنگ با متجاوزین داخلی لازم است.ولی اگر این عصیان، بر ضدستم و طغیان باشد، یک وظیفه است و شورشگران، مجاهدانی ارزشمندند.امام حسین‏ «ع‏» نیز درباره امتناع از بیعت با یزید و بیرون آمدن از مدینه و عزیمت به مکه،

از واژه خروج‏ استفاده کرده است (انی لم اخرج اشرا و لا بطرا… انما خرجت لطلب الاصلاح) و خروج‏خود را بعنوان اصلاح طلبی در امت پیامبر معرفی کرده است.

یزید، برای مشروعیت بخشیدن به کار خویش در کشتن حسین‏ «ع‏» این عنوان را مستمسک قرار می‏داد و خود را سرکوب کننده یک شورش بر ضد خلیفه اسلامی‏می‏پنداشت.سخنان امام حسین و اهل بیت او نیز در طول نهضت، پس از عاشورا، همه‏بیان این بود که قیام، بخاطر دین و مبارزه با ستم و بدعت است و خود را دودمان پیامبرمعرفی می‏کردند تا پرده‏های غفلت را کنار زنند.


1) انصار الحسین، ص 27 (پاورقی).