جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

تعزیه

زمان مطالعه: 5 دقیقه

تعزیه و تعزیت، هم به معنای تسلیت گفتن به یک داغدار از مصیبت است، هم به ‏معنای اجرای نوعی نمایش مذهبی به یاد حادثه عاشورا که‏ «شبیه‏ خوانی‏» هم گفته‏ می‏شود. اما توضیح هر یک:

تسلیت‏گویی

اصل تسلیت‏گویی به خاطر مصیبتی که بر کسی وارد شده، در اسلام مستحب است. رسول خدا «ص‏» فرمود: «من عزی مصابا فله مثل اجره‏» (1) هر کس مصیبت دیده‏ای را تسلیت گوید، پاداشی همانند او دارد.و نیز طبق حدیثی از امام صادق‏ «ع‏»، خداوند به ‏حضرت فاطمه‏ «ع‏» در سوگ شهادت حسین‏ «ع‏» تعزیت گفت. (2) از مستحبات روز عاشورا است که

افراد وقتی به هم می‏رسند، نسبت به این مصیبت بزرگ به یکدیگر تعزیت و تسلیت گویند.این نشانه داغداری در این فاجعه عظیم و همبستگی با جبهه شهدای ‏کربلاست.عبارتی که مستحب است در این تسلیت‏گویی گفته شود چنین است: «اعظم‏ الله اجورنا بمصابنا بالحسین علیه السلام و جعلنا و ایاکم من الطالبین بثاره مع ولیه الامام‏ المهدی من آل محمد علیهم السلام‏». (3) که در این متن تعزیت، ضمن داغداری در سوگ‏ سید الشهداء، مساله خونخواهی آن امام شهید در رکاب حضرت مهدی‏ «ع‏» از خداوند خواسته شده است.

سنت تسلیت ‏گویی در میان شیعه، نسبت به مناسبتهای دیگری که وفات معصومین‏ «ع‏» پیش می‏آید رایج است و هنگام دیدار، جمله‏ «اعظم الله اجورکم‏» را می‏گویند؛ یعنی خداوند پاداش شما را عظیم بدارد.

شبیه ‏خوانی

تعزیه‏ خوانی و شبیه ‏خوانی، نمایشی است که در یک محوطه، با حضور مردم توسط چند نفر انجام می‏گیرد که در نقش قهرمانان کربلا و با لباسهای مخصوص و ابزار جنگی وهمراه با دهل و شیپور، نیزه، شمشیر، سپر، سنج، کرنا، سرنا، خنجر، زره، مشک آب واسب، ایفای نقش می‏کنند. صحنه و نمایش، بر مبنای حوادث کربلا و مقتلها تنظیم ‏می‏شود. (4) تعزیه، اگر بصورت صحیح و با حفظ موازین و شئون معصومین انجام شود، تاثیر مهم می‏گذارد و وسیله انتقال فرهنگ شهادت به نسلهای آینده است.

«در فرهنگ شیعه، به معنای نوحه بر امامان شهید، نزدیک قبورشان یا در خانه‏ سوگواران است که برای امام حسین‏ «ع‏» نوحه می‏خوانند. در فرهنگ مردم، نمونه‏هایی از تابوتهای سمبلیک برای کشته‏های کربلاست.در شهرهای مختلف شیعه‏ نشین، روزعاشورا مراسم خاصی بر پا می‏کنند و هودجها و اسبهایی را راه می‏اندازند. برپایی اینگونه‏ مراسم که در اماکن عمومی و مساجد و… به صورت تحریک ‏کننده حزن مردم است، «تعزیه‏» نام دارد و با لباسها و… برخی حوادث کربلا را به صورت نمایش ارائه می‏کنند. در

این مراسم، روضه‏خوانی و نوحه‏خوانی هم انجام می‏گیرد و کودکانی هم بعنوان‏ «پیشخوان‏» برنامه اجرا می‏کنند و متنهای اجرایی اغلب به صورت شعر است. شکل تکامل ‏یافته تعزیه، جدید است.» (5)

درباره این نمایش مذهبی نوشته‏اند: «شبیه‏خوانی یا به اصطلاح عامه‏ «تعزیه‏خوانی‏»، عبارت از مجسم کردن و نمایش دادن شهادت جانسوز حضرت حسین‏ «ع‏» سید الشهدا و یاران آن بزرگوار یا یکی از حوادث مربوط به واقعه کربلا بود…شبیه‏خوانی ناطق، ظاهرادر دوره ناصر الدین شاه در ایران معمول شد، یا اگر قبلا چیز از آن قبیل بود، در دوره ‏سلطنت ناصر الدین شاه رونقی بسزا یافت و شبیه‏خوانهای زبردستی پیدا شدند. ظاهر آن ‏که مشاهدات شاه در سفرهای خود از تآترهای اروپا در پیشرفت کار تعزیه و شبیه‏خوانی ‏بی‏تاثیر نبوده است‏». (6) «شبیه‏خوانی و تعزیه‏خوانی‏» سنت هنری و نمایشی اهل تشیع است ‏که سیمای وجیه و معصوم قدیسین را از روزگار کهن تا به امروز در برابر دیدگان اهل معنی ‏عیان داشته است.» (7)

درباره کیفیت اجرای آن و سنتها و آداب مربوط به تعزیه، تحقیقات ارزشمندی انجام‏ گرفته و آثاری تالیف شده است. در یکی از منابع آمده است: «تعزیه به احتمال قوی‏ بصورت هیئت فعلی خویش در پایان عصر صفوی پدید آمد و از همه سنتهای کهن نقالی ‏و روضه‏خوانی و فضائل و مناقب‏خوانی و موسیقی مدد گرفت و تشکیلاتی محکم برای‏ خود ترتیب داد و کارگردانان ورزیده اداره آن را در دست گرفتند… تعداد تعزیه‏های اصلی‏ که کمی از صد می‏گذرد، کیفیت تعزیه‏نامه‏ها که غالبا منظوم و در هر حال آهنگین یعنی‏ مرکب از بحر طویل و شعر است، دستگاههایی که هر یک از خوانندگان باید شعر خود را در آن بخوانند، آهنگ مخالف‏ خوانان که دارای هیمنه و شکوه حماسی است…» (8) به ‏اقتضای نقشی که افراد مختلف در اجرای تعزیه و شبیه‏خوانی داشتند و حال و هوای‏ شعرها و نحوه خواندن، اصطلاحات خاصی هم رایج بود، مثل: رجزخوانی، شبیه‏خوانی، نوحه‏خوانی،

بحر طویل‏خوانی، مقتل‏خوانی، شهادت‏خوانی، هجران‏خوانی (از زبان‏اسرا)، اشقیاخوانی و شمرخوانی (از زبان سران سپاه عمر سعد). آنچه نقل شد، گوشه‏ای ‏از کیفیت اجرای آن را نشان می‏دهد. به نقل دیگری توجه کنید: «شبیه‏ خوانی و تعزیه درعصر صفویه هنوز در ایران مرسوم نشده بود… برپایی نمایش مذهبی یا تعزیه ظاهرا از زمان پادشاهی کریم‏خان زند در ایران معمول شده است… این نوع عزاداری که بیشتر جنبه عامیانه داشته و رواج آن در شهرهای کوچک و قراء و قصبات ایران بیشتر از شهرهای بزرگ بوده است… صورت ساده آن (شبیه ‏سازی) که عنوانی نداشته در عهد صفویه معمول بوده و بعد از سلسله صفویه بصورت نمایش مذهبی روی صحنه آمده‏است… از خصوصیات تعزیه این بود که هر یک نقش خود را با خواندن اشعار مذهبی در یکی از دستگاهها و آوازها… اجرا می‏کردند و… مخالفین در جواب و سؤال با موافقین نیز رعایت بحر و قافیه را در اشعار می‏کردند. همچنین شمایل آنها با اصل نیز تناسب داشت. مثلا شبیه علی اکبر، جوان هیجده یا نوزده و بیست ساله، خوش قیافه و نیکو اندام و…» (9)

مساله شبیه‏ خوانی از دیدگاه فقهی و اعتقادی نیز مورد بحث و بررسی عالمان شیعه‏ قرار گرفته است. برخی آن را تحریم و بعضی تجویز کرده‏اند. (10) تاثیرگذاری عاطفی و نیزروحیه ضد ظلم که در پی دیدن نمایشهای تعزیه در افراد ایجاد می‏شود، از نقاط قوت ومثبت این نمایش مذهبی است. به همین جهت در ایران پس از انقلاب اسلامی، رواج و توسعه بیشتری یافته و همراه این توسعه، تحولاتی هم در سبک اجرا، هم در محتوای‏ اشعار و جهتگیری سیاسی اجتماعی پدید آمده است. در واقع، انقلاب اسلامی به تعزیه‏ روح جدیدی بخشید و این هنر جان گرفت. صاحب‏ نظران این فن، خود به تأثیر آن در روحیه سربازان و افسران در طول سالهای دفاع مقدس اعتراف کرده‏اند. (11)

اجرای تعزیه مخصوص ایران نیست، در کشورهای اسلامی و شیعی دیگری نیز این‏ سنت مورد توجه است و با سبکهای گوناگون و اعتقادات و مراسم مختلف و ابزار و ادوات دیگری اجرا می‏شود، از جمله در هند و پاکستان، که رواج بیشتری دارد. (12)


1) سفینة البحار، ج 2، ص 188.در این زمینه ر.ک: «باب التعزیة و المآتم‏» در بحار الانوار، ج 79، ص 71 تا 113.

2) همان.

3) مفاتیح الجنان، اعمال روز عاشورا.

4) درباره تاریخچه آن در کشورمان ایران ر.ک: «تعزیه، هنر بومی پیشرو ایران‏» گردآورنده: پنز چلکووسکی. ترجمه: داود حاتمی. نیز «دایرة المعارف تشیع‏»، ج 4.

5) دائرة المعارف الاسلامیه، ج 5، ص 313 (با تلخیص).

6) از صبا تا نیما، یحیی آرین‏پور، ج 1، ص 322.

7) درآمدی بر نمایش و نیایش در ایران، جابر عناصری، ص 86.

8) فصلنامه هنر، شماره 2، ص 162، مقاله‏ «پژوهشی در تعزیه و تعزیه‏ خوانی‏».

9) موسیقی مذهبی ایران، ص 33 تا 35 (تلخیص شده) نیز ر.ک: فصلنامه هنر، شماره 2 (زمستان 61) ص 156 مقاله‏ «پژوهشی در تعزیه و تعزیه ‏خوانی‏».

10) از جمله درباره نظریه علما درباره جواز تعزیه و شبیه‏خوانی و سینه‏زنی و دسته راه انداختن… ر.ک: «فصلنامه هنر» شماره 4 (پائیز 1362) مقاله‏ «فتاوای علمای سلف درباره عزاداری و شبیه‏خوانی‏» ص 290.همچنین کتاب‏ «اسرار الشهاده‏» فاضل دربندی، بحث مبسوطی در این باره‏ها دارد، ص 61 تا 66.

11) از جمله ر.ک: «کیهان فرهنگی‏»، مهر 63، ص 27، مقاله‏ «نشستی در ارزیابی تعزیه‏».

12) همان، ص 31.