الهامبخشی تربتخونین سید الشهدا «ع» در راه مبارزه با ستم، سبب شد که شیعه، همواره مرقد آن شهید را تکریم و بر گرد آن تجمع کند.توصیههای اکید ائمه نیز نسبت بهزیارت قبر امام حسین «ع» این شور و الهام را میافزود.همین سبب شد که حکام ستمگرهمواره احساس خطر کنند و این کانون را از هم بپاشند.از دوران بنی امیه که زیارت آنحضرت، ممنوع و تحت کنترل بود، تا زمان هارون الرشید که حتی درخت سدری را که سایهبان زائران بود قطع کردند(1)، تا زمان متوکل عباسی که اوج آن سختگیریها و ممانعتها بود، تا زمان استیلای وهابیون و غارت کربلا و تخریب حرم حسینی، همه و همه گویای وحشت دشمنان حق و اهل بیت، از جلوهگری این خورشیدهای تابان بود.
متوکل عباسی، پاسگاهی در نزدیکی کربلا زده و به افراد خویش فرمان اکید داده بودکه: هر کس را دیدید قصد زیارت حسین را دارد، بکشید.(2) به امر متوکل، هفده بار قبرحسین «ع» را خراب کردند.(3) در یکی از این نوبتها، «دیزج یهودی» را مامور تغییر و تبدیل و تخریب قبر مطهر کرد.او نیز با غلامان خویش سراغ قبر رفت و حتی قبر را شکافت و به حصیری که پیکر امام در آن بود برخورد کرد که از آن بوی مشک میآمد.دوباره خاک روی آن ریختند و آب بستند و آن زمین را میخواستند با گاو، شخم بزنند که گاوها پیشروی نمیکردند.(4) هارون الرشید نیز یک بار به والی کوفه فرمان داد تا قبر حسین بنعلی «ع» را
خراب کند.اطراف آن را عمارتها ساخته و زمینهایش را زیر کشت و زراعت بردند.(5)
به متوکل خبر دادند که مردم در سرزمین «نینوا» برای زیارت قبر حسین «ع» جمع میشوند و از این رهگذر، جمعیت انبوهی پدید میآید و کانون خطری تشکیل میشود. متوکل به یکی از فرماندهان ارتش خود در معیت تعدادی از لشگریان ماموریت داد تا مرقد مطهر را بشکافند و مردم را متفرق ساخته، از تجمع بر سر قبر آن حضرت و زیارت قبر او جلوگیری کنند.او هم طبق دستور، مردم را از پیرامون قبر پراکنده ساخت.این حادثه در سال 237 هجری بود.ولی مردم در موسم زیارت، باز هم تجمع کرده، علیه او شورش کردند و بیباکانه به ماموران خلیفه گفتند: اگر تا آخرین نفر هم کشته شویم، دست برنمیداریم.و بازماندگان ما به زیارت خواهند آمد.وقتی حادثه به متوکل گزارش شد، بهآن فرمانده نوشت که دست از مردم بردارد و به کوفه بازگردد و چنین وانمود کند که مسافرتش به کوفه در رابطه با مصالح مردم بوده… تا اینکه در سال 247 باز تجمع مردم زیاد شد.به نحوی که در آن محل، بازاری درستشد.مجددا بنای سختگیری گذاشتند.(6) روز به روز بر زائران افزوده میشد، متوکل سرداری فرستاد و میان مردم اعلام کردند که ذمه خلیفه از کسی که به زیارت کربلا رود بیزار است.باز هم آن منطقه را ویران کردند و آب بستند و شخم زدند و قبر را شکافتند.(7) اینگونه برخوردها و جفاها، همه برای پراکندن مردم از گرد این کانون حرارت و شوق بود، اما کمترین نتیجهای نمیگرفتند و بر شوقمردم افزوده میشد. «بهای وصل تو گر جان بود، خریدارم».کربلا، سنگر مقاومت میگشت و کعبه اهل حقیقت و ولا.
آری… «زیارت این خاک است که توده مردم را یاری میدهد تا به انقلاب حسین «ع» و به جهاد و مبارزه او علیه ظلم بیندیشند و به رسوا کردن دستگاه حاکم بنشینند.چنین استکه این خاک-خاک کربلا-سمبل و شعار میشود و طواف آرامگاه حسین، با صد طواف کعبه مقابل میشود و حتی بر آن ترجیح مییابد».(8)
وهابیان نیز در سال 1216 ه.ق به کربلا حمله کردند و این تهاجمها، ده سال ادامه داشت.هم شهر را غارت و هم مردم را قتل عام و هم قبر مطهر را خراب کردند.یک بار هم «امیر مسعود» در سال 1225 با سپاهی متشکل از 20 هزار جنگجوی وهابی به نجف واز آنجا به کربلا تاختند.(9)
در عصر حاضر نیز، حکومت بعثی عراق، برای در هم کوبیدن حرکت انقلابی شیعیاناین سرزمین، در سال 1370 ش.با انواع سلاحها مردم را در نجف و کربلا به خاک و خونکشید و با توپخانه، گنبد و بارگاه امام حسین «ع» را مورد هجوم قرار داد.و این پس از قیام مردمی بر ضد حکومت «صدام» بود که شهر نجف و کربلا را به تصرف در آوردند و رژیم عراق، برای باز پسگیری آنها از دست انقلابیون، با خشونت تمام وارد میدان شد و ساختمان حرم امیر المؤمنین و سید الشهدا و حضرت اباالفضل علیهم السلام و گنبد و دربها و ضریح، آسیب دید.این جنایتها سبب شد رهبر انقلاب اسلامی، آیة ا… خامنهای طی اطلاعیهای ضمن محکوم کردن تجاوزات رژیم بعث عراق به حرمها و شهرهای مقدس، روز پنجشنبه 8 ذی قعده 1411 ق.برابر با دوم خرداد 1370 ش را عزای عمومی اعلامکرده، به سوگ بنشیند.(10) در بخشی از این اطلاعیه آمده است: «… با یورش وحشیانه به نجف و کربلا، آن کردند که قلم از شرح آن عاجز است و بر عتبات عالیات و مسلمانان و مردم عراق و حوزههای علمیه، آن روا داشتند که طواغیت ستمگر و خون آشام بنی امیه و بنی عباس هم روا نداشته بودند و چنان ضایعه و جراحتی بر قلب دوستان اهل بیت وارد کردند که سنگینی آن پینوشتها را با هیچ فاجعهای در این زمان، نتوان قیاس کرد. «هیجوا احزان یوم الطفوف…».(11) اندوه های عاشورا را برانگیختند.
1) تاریخ الشیعه، مظفری.ص 89، بحار الانوار، ج 45، ص 398.
2) بحار الانوار، ج 45، ص 404.
3) همان، ص 410، تتمة المنتهی، ص 241.
4) بحار الانوار، ج 45، ص 394.
5) تتمة المنتهی، ص 240.
6) اعیان الشیعه، ج 1، ص 628، تراث کربلا، ص 34 (با اختلاف در عبارات).
7) تتمة المنتهی، ص 241.
8) مجموعه آثار، شریعتی، ج 7 (شیعه) ص 20.
9) برای آشنایی با فتنهها و تهاجمات وهابیها به اعتاب مقدسه، از جمله ر.ک: «کشف الارتیاب»، سید محسن امین، «اعیان الشیعه»، ج 1، ص 628، «تراث کربلا»، سلمان هادی الطعمه، ص 262، «موسوعة العتبات المقدسه»، کربلا، جزء 1، ص 201، «فرقه وهابی»، محمد حسین قزوینی، «تاریخ کربلا» عبد الجواد کلیددار، ص 234.
10) روزنامههای 31 اردیبهشت 1370.
11) قضایای درگیریها در نجف و کربلا و حمله رژیم بعث به حرمهای مطهر، در اخبار و گزارشهای مطبوعات اردیبهشت 1370 درج شده است.از جمله ر.ک: «مروری اجمالی بر تاریخ سیاسی کربلا» انتشارات سازمان تبلیغات اسلامی.نیز: «سیمای کربلا»، محمد صحتی.