جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

بلا و کربلا

زمان مطالعه: 3 دقیقه

بلا هم به معنای رنج و محنت و گرفتاری است، هم به معنای آزمایش و امتحان.اغلب، رنجها و گرفتاریها مایه آزمون انسانها در زندگی و در طریق دینداری است.کربلا (کرب وبلا) نیز آمیخته‏ای از عظیمترین رنجها و محنتها بود و هم بزرگترین آزمایش تاریخی برای‏اهل حق و باطل، تا موضع خویش را مشخص سازند.وقتی سید الشهدا «ع‏» به این سرزمین‏رسید، پرسید: اینجا چه نام دارد؟گفتند: کربلا، چشمان آن حضرت پر از اشک شد وپیوسته می‏فرمود: «اللهم انی اعوذ بک من الکرب و البلاء». خدایا! من از کرب و بلا به تو پناه می برم. و یقین کرد که شهادتگاه خودو یارانش همین جاست و فرمود: «هذا موضع کرب و بلاء، هاهنا مناخ رکابنا و محط رحالناو سفک دماءنا».(1) اینجا سرزمین رنج و گرفتاری و بلاست، اینجا محل فرود آمدن ما وجایگاه ریخته شدن خونهای ماست.

آمیختگی این سرزمین و این نام با شداید و رنجها پیش از آن نیز از زبان اولیاء خدا نقل‏شده است.حضرت عیسی‏ «ع‏» وقتی بر این سرزمین گذشت، اندوه او را فرا گرفت و آن‏زمین را «ارض کرب و بلاء» دانست.(2) روزی حضرت رسول‏ «ص‏» برای دخترش‏فاطمه‏ «ع‏» از شهادت حسین‏ «ع‏» در آینده سخن می‏گفت، در حالی که حسین‏ «ع‏» کودکی‏در آغوش مادر بود.حضرت زهرا «ع‏» از پدر پرسید: آن جا که فرزندم کشته می‏شودکجاست؟فرمود: کربلاست، سرزمین محنت و رنج بر ما و بر امت… «موضع یقال له‏کربلاء و هی دار کرب و بلاء علینا و علی الامة[الائمة]…».(3)

اگر کربلا را سرزمین آزمایش به حساب آوریم، هم آزمایش خلوص، فداکاری و عشق‏ابا عبدالله‏ «ع‏» و خاندان و یاران اوست که در کوره رنجها و شهادتها و داغها و مصیبتها، جوهره ذاتی و بعد متعالی آنان و میزان صدق عقیده و ادعایشان به ظهور رسید، هم‏آزمایشگاه کوفیان و مدعیان نصرت و یاری و نیز حکام اموی بود که نسبت به فرزند پیامبرو حجت الهی آنگونه رفتار کردند.ابا عبدالله‏ «ع‏» نیز در اشاره به جنبه آزمونی بلاها درکشف جوهره دینداری و میزان تعهد، در خطابه‏ای که در منزلگاه‏ «ذو حسم‏» (و بقولی درکربلا)

ایراد نمود، فرمود: «… ان الناس عبید الدنیا و الدین لعق علی السنتهم یحوطونه‏ما درت معایشهم فاذا محصوا بالبلاء قل الدیانون‏».(4) مردم بنده دنیایند و دین بر زبانشان‏شیرین است و تا زندگیهاشان بچرخد و آسوده باشند، دم از دین می‏زنند.اما آنگاه که با «بلا» آزموده شوند، دینداران اندک می‏شوند.

چه آزمایشی سخت‏تر از اینکه حجت‏ خدا را در محاصره دشمنان ببینند و بخاطر دنیاطلبی و بیم از مرگ، دست از یاری او بردارند!به همین جهت، وقتی امام در طول راه از بعضی یاری خواست و آنان روحیه فداکاری و جهاد در رکاب امام را نداشتند، حضرت‏ فرمود که از منطقه دور باشند، چرا که هر کس ندای نصرت خواهی امام را بشنود و یاری ‏نکند، گرفتار عذاب الهی خواهد شد، «فو الله لا یسمع واعیتنا احد و لا ینصرنا الا (هلک) البه الله فی نار جهنم‏».(5)

به علاوه، آزمایش بزرگ کربلا، برای اهل بیت و حسین بن علی‏ «ع‏» نیز وسیله قرب به‏خدا و ترفیع درجه بود، آنگونه که حضرت ابراهیم و اسماعیل با فرمان‏ «ذبح‏»، آزمایش‏شدند و نیز، ابراهیم، به فرمان الهی مامور شد خانواده خود را در دشت بی آب و خشک، تنها بگذارد، و نیز با آتش نمرودیان آزمایش شد و در دل شعله‏ها رفت.

سید الشهدا «ع‏» نیز هفتاد و دو قربانی به مسلخ عشق آورد، خودش نیز «ذبح عظیم‏» بود و قربانی آل الله.فرزندان و اهل بیت او نیز در صحرای طف، گرفتار امواج بلا و عطش‏ شدند، و همه در آزمایشگاه کربلا، رو سفید و پیروز از آزمون برآمدند و کلام حسین‏ «ع‏» در واپسین لحظات، حکایتگر رضا و تسلیم بود «الهی رضی بقضائک و تسلیما لامرک‏». در سخنرانی فاطمه دختر امام حسین‏ «ع‏» نیز اشاره است به اینکه کربلا هم مایه آزمون ‏برای امت پیغمبر بود و هم برای عترت.دیگران امتحان بدی دادند، اما اهل بیت از این ‏امتحان رو سفید درآمدند: «فانا اهل بیت ابتلانا الله بکم و ابتلاکم بنا فجعل بلاءنا حسنا»(6) اینگونه است که می‏توان به عاشورا، از بعد «بلا» هم نگریست و «ابتلا» را زمینه جلوه بعد

الهی شهیدان راه خدا دانست.زائر حسین‏ «ع‏» نیز باید تمثیلی از شداید و رنجها و سوز وگدازها و خوف و عطشها را در خویش پدید آورد و کربلایش‏ «کرب‏» و «بلا» باشد.

دلا خون شو که خوبان این پسندند

دلا، خوبان دل خونین پسندند


1) حیاة الامام الحسین، ج 3، ص 91.

2) بحار الانوار، ج 44، ص 253.

3) همان، ص 264.

4) تحف العقول، حرانی، ص 245 (چاپ جامعه مدرسین).

5) بحار الانوار، ج 44، ص 379، انساب الاشراف، ج 3، ص 174.

6) ریاض القدس، ج 2، ص 341.