جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

تصفیه همراهان در منزلگاه زباله

زمان مطالعه: 2 دقیقه

یکی دیگر از روش‏های صحیح در حماسه عاشورا، تصفیه همراهان بود، وقتی امام حسین‏ علیه السلام از مدینه خارج شد، و دورانی که در مکّه اقامت داشت و قیام خود را همه‏جا مطرح کرد، بسیاری با انگیزه‏های دنیائی، و غیر الهی، همراه امام شدند، و به پیروزی ظاهری فکر می‏کردند.

وجود اینگونه از همراهان می‏توانست ضربه جدّی بر اصالت انقلاب عاشورا بزند زیرا در لحظه‏های حسّاس فرار می‏کردند و نهضت حسینی زیر سئوال می‏رفت.

امام حسین‏ علیه السلام تصمیم گرفت، نیروهای خود را تصفیه کند، و تنها با انسانهای عاشق و خالص و شهادت طلب، با یزید نبرد کند، مردانی که هرگز سرد نشوند، و دچارتردید نگردند.

از این‏رو پس از شنیدن خبر شهادت مسلم و هانی و قیس و عبدالله بن یقطر که برادر شیری آن حضرت بود، در منزلگاه «زباله» بپاخاست و با صدای بلند سخن گفت:

حدیث 301

قال الامام الحسین‏ علیه السلام: بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ أَمَّا بَعْدُ؛ فَقَدْ أَتانا خَبَرٌ فَضیعٌ! قَتْلُ مُسْلِمِ بْنِ عَقیل

وَهانِئِ بْنِ عُرْوَةِ وَعَبْدِاللهِ بْنِ یَقْطُرِ، وَقَدْ خَذَلَتْنا شیعَتُنا، فَمَنْ أَحَبَّ مِنْکُمُ الْإِنْصِرافَ فَلْیَنْصَرِفْ، لَیْسَ عَلَیْهِ مِنَّا ذِمامٌ.

امام حسین‏ علیه السلام فرمود: (بنام خداوند بخشنده ومهربان، پس از ستایش پروردگار، همانا خبر دردناک کشته شدن مسلم بن عقیل و هانی بن عروة، و عبدالله بن یقطر به ما رسید، که پیروان ما در کوفه ما را خوار کردند، هرکس از شما می‏خواهد بازگردد، از طرف ما مورد نکوهش قرار نخواهد گرفت).(1)

وقتی جمعیّت همراه، آخرین اخبار را شنیدند، و دانستند که امام‏ علیه السلام جز به شهادت فکر نمی‏کند، دسته دسته، گروه گروه، از لشگرگاه فاصله گرفتند، رفتند و تنها تعداد اندکی از برادران و برادزادگان و یاران خالص برجای ماندند و در نقل دیگری چنین فرمود:

أیَّهاَالنَّاسُ فَمَنْ کانَ مِنْکُمْ یَصْبِرُ عَلی حَدِّ السَّیْفِ وطَعْنِ الْاَسِنَّةِ فَلْیَقُمْ مَعَنا وَإلاَّ فَلْیَنْصَرِفْ عَنَّا.

(ای مردم هر کس از شما که می‏تواند بر زخم شمشیرها و ضربت نیزه‏ها، بردبار باشد با ما بماند و گرنه از ما فاصله بگیرد.(2)

امام حسین‏ علیه السلام خطاب به یارانی که ماندند نیز چند بار اتمام حجّت کرد و فرمود بروید، امّا کسی از جای خود برنخاست و همه به وفاداری با امام هم سوگند شدند. ر الف – اتمام حجّت


1) تاریخ طبری ج7 ص294، کتاب ارشاد شیخ مفید ص223.

2) ینابیع المودة ص406.