حضرت اباعبدالله علیه السلام با توجّه به اصلِ «تداوم هدایت» و رهبری امّت اسلامی، اصل امامت و رهبری امامان معصوم را مطرح کرده و سرانجام جهان را روشن و نورانی معرفی میکند.
حدیث 77
قال الامام الحسین علیه السلام: مِنَّا إِثْنَا عَشَرَ مَهْدِیّاً، أَوَّلُهُمْ أَمِیرُ الْمؤمِنِینَ عَلِیُّ بْنُ أَبِی طَالِبٍ، وَآخِرُهُمْ التَّاسِعُ مِنْ وُلْدِی، وَ هُوَ الأمام الْقَائِمُ بِالْحَقِّ، یُحْیِی اللهُ بِهِ الْأرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا، وَ یُظْهِرُ بِهِ دِینَ الْحَقِّ عَلَیْ الدِّینِ کُلِّهِ، وَ لَوْ کَرِهَ الْمُشْرِکُونَ. لَهُ غَیْبَةٌ یَرْتَدُّ فِیهَا أقْوَامٌ وَ یَثْبُتُ فِیهَا عَلَیْ الدِّینِ آخَرُونَ، فَیُؤْذَوْنَ وَ یُقَالُ لَهُمْ: «مَتی هذَا الْوَعْدُ إِنْ کُنْتُمْ صَادِقِینَ».(1) أمَا إِنَّ الصَّابِرَ فِی غَیْبَتِهِ عَلَی الْاَذی وَالتَّکْذِیبِ بِمَنْزِلَةِ الُْمجاهِدِ بِالسَّیْفِ بَیْنَ یَدَی رَسُولِ اللهِ صلی الله علیه وآله(2)
امام حسین علیه السلام فرمود: (دوازده هدایت کننده از ماست، و نخستین آنها امیرالمؤمنین علی علیه السلام و آخرین آنها نهمین فرزند من میباشد، او امامی است که برای حق قیام میکند، خدا توسّط او زمین را پس از آنکه مرده باشد زنده میکند، دین با او آشکار میگردد و آئین حق توسّط او در سراسر جهان تحقّق مییابد، گرچه خوشآیند مشرکین نباشد، او را غیبتی است طولانی.
گروهی به شک و تردید میافتند، و گروهی دیندار استوار و ثابت قدم میمانند، شک داران ثابت قدمان را آزار میرسانند و به آنها میگویند: اگر شما راستگو هستید روز موعود کی فرا میرسد؟ آنان که در زمان غیبت بر آزار و تکذیب شک داران صابر و بردبار باشند همانند مجاهدانی هستند که در پیشگاه رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم جهاد میکنند).(3)
1) سوره یس آیه 29.
2) حدثنا أحمد بن زیاد بن جعفر الهمدانی، قال: حدثنا علی بن إبراهیم بن هاشم، عن أبیه، عن عبدالسلام بن صالح الهروی، قال: أخبرنا وکیع بن الجراح، عن الربیع بن سعد، عن عبدالرحمن بن سقیط، قال،قال: الحسین بن علی بن أبی طالب علیه السلام.
3) کمال الدّین ج1 ص317 حدیث 3، عیون أخبار الامام الرّضا علیه السلام ج1 ص69 حدیث 36، کفایة الأثر ص231، اعلام الوری ص384، اثبات الهداة ج2 ص333، حدیث 134 و ج3 ص200 حدیث 152، بحار الانوار ج36 ص ص 385 حدیث 6 و ج 51 ص 133 حدیث 4، معجم احادیث المهدی علیه السلام ج 3 ص 184، عوالم بحرانی ج 15 ص 257 حدیث 3، کنزالدقائق ج 4 ص 177.