رهبری و امامت در جهانبینی اسلامی از طرف پروردگار هستی، تعیین شده
و آنگاه از طرف پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم به انسانها ابلاغ میگردد، که همواره از بعثت رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم تا قیامت، جامعه انسانها بدون امامت و رهبری نیست.
حضرت ابا عبدالله علیه السلام نقل میکند:
حدیث 45
قال الامام الحسین علیه السلام: لَمَّا اَنْزَلَ اللهُ تَبارَکَ وَ تَعالی، هذِهِ الْایَةَ: «وَ أُولُوا الأَْرْحامِ بَعْضُهُمْ أَوْلی بِبَعْضٍ فی کِتابِاللهِ»(1) سَألْتُ رَسُولَاللهِ صلی الله علیه وآله عَنْ تَأْویلِها. فَقال: وَاللهِ ما عَنَی غَیْرَکُمْ، وَ أَنْتُمْ أُولُوا الأَْرْحامِ، فَإِذا مِتُّ فَأَبُوکَ عَلِیٌّ أَوْلی بِی وَ بِمَکانِی، فَإِذا مَضی أَبُوکَ فَأَخُوکَ الْحَسَنُ أَوْلی بِهِ، فَإِذا مَضَی الْحَسَنُ فَأَنْتَ أَوْلی بِهِ، قُلْتُ: یَا رَسُولَاللهِ فَمَنْ بَعْدی أوْلی بی؟
قالَ إِبْنُکَ عَلِیٌّ أَوْلی بِکَ مِنْ بَعْدِکَ، فَإِذا مَضی فَإِبْنُهُ مُحَمَّدٌ أَوْلی بِهِ مِنْ بَعْدِهِ، فَإِذا مَضی فَإِبْنُهُ جَعْفَرُ أَوْلی بِهِ مِنْ بَعْدِهِ بِمَکانِهِ، فَإِذا مَضی جَعْفَرُ فَإِبْنُهُ مُوسی أَوْلی بِهِ مِنْ بَعْدِهِ، فَإِذا مَضی مُوسی فَإِبْنُهُ عَلِیٌّ أَوْلی بِهِ مِنْ بَعْدِهِ، فَإِذا مَضی عَلِیٌّ فَإِبْنُهُ مُحَمَّدٌ أَوْلی بِهِ مِنْ بَعْدِهِ؛ فَإِذا مَضی مُحَمَّدٌ فَإِبْنُهُ عَلِیٌّ أَوْلی بِهِ مِنْ بَعْدِهِ، فَإِذا مَضی عَلِیٌّ فَاِبْنُهُ الْحَسَنُ أَوْلی بِهِ مِنْ بَعْدِهِ، فَإِذا مَضی الْحَسَنُ وَقَعَتِ الْغَیْبَةُ فِی التَّاسِعِ مِنْ وُلْدِکَ، فَهذِهِ الأَئِمَّةُ التِّسْعَةُ مِنْ صُلْبِکَ أَعْطاهُمُ اللهُ عِلْمِی وَ فَهْمِی، طِینَتُهُمْ مِنْ طِینَتِی، ما لِقَوْمٍ یُؤْذُونِی فِیهِمْ، لا أَنالَهُمْ اللهُ شَفاعَتِی(2)
امام حسین علیه السلام فرمود: (آنگاه که آیه 75 سوره انفال نازل شد که فرمود: «و خویشاوندان در احکامی که خدا مقرّر داشت نسبت به یکدیگر سزاوارترند».
از پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم تفسیر آن را پرسیدم. پاسخ داد: سوگند بخدا! غیر از شما خاندان من اراده نشده است، شمائید خویشاوندان یاد شده، پس آنگاه که من وفات کنم پدرت علی نسبت به مقام و منزلت من از دیگران سزاوارتر است، وقتی پدرت وفات کرد برادرت حسن از دیگران سزاوارتر است، و پس از حسن، تو سزاوارتری. پرسیدم: ای رسول خدا! چه کسی پس از من سزاوارتر است؟. پاسخ داد: پس از تو فرزندت علی از دیگران سزاوارتر است، و آنگاه که او وفات کند پس فرزند او محمد بن علی از دیگران سزاوارتر است، و پس از وفات محمّد، فرزندش جعفر از دیگران سزاوارتر است و پس از وفات او فرزندش موسی از دیگران سزاوارتر است و پس از وفات موسی، پس فرزند او علی از دیگران سزاوارتر است و پس از وفات علی، پس فرزند او محمد از دیگران سزاوارتر است و پس از وفات محمّد، پس فرزند او علی از دیگران سزاوارتر است و پس از وفات علی، پس فرزند او حسن از دیگران سزاوارتر است و پس از وفات حسن، دوران غیبت در فرزند نهمین تو واقع میشود این امامان نه گانه که اسم آنان را آوردم همه از تو و فرزندان تو میباشند، خدا به آنان علم و درک مرا بخشیده است، سرشت آنان از سرشت من است، ملّتی آنها را آزار نمیکند جز آنکه شفاعت من به آنان نخواهد رسید).(3)
1) انفال ص75.
2) اخبرنا محمد بن عبدالله بن المطلب الشیبانی، قال: حدثنا محمد بن أبوبکربن هارون الدینوری، قال: حدثنا محمد بن ابن العباس المصری، قال: حدنثا عبدالله بن ابراهیم الغفاری، قال: حدثناحزیز بن عبدالله الحذاء، قال: إسماعیل بن عبدالله، قال: قال الحسین بن علی علیه السلام.
3) کفایة الأثر ص175، اثباة الهداة ج2 ص545 حدیث 552، تفسیر برهان ج3 ص293 حدیث 15. بحارالانوار ج36 ص 343 حدیث 209.