جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

آگاهی از شهادت و آینده جهان

زمان مطالعه: < 1 دقیقه

نسبت به آگاهی امام از سرانجام قیام کربلا، متفاوت نوشتند و اظهار نظرهای گوناگونی را مطرح کرده‏اند، امّا آنچه که از مبانی اعتقادی ما ریشه می‏گیرد آن است که: امام حسین‏ علیه السلام از علم غیب برخوردار بوده و سرانجام حرکت‏های سیاسی خود را می‏دانسته است، و با آگاهی لازم برای بیداری امّت اسلامی بسوی شهادت رفته است که اظهار داشت:

حدیث 13

قال الامام الحسین‏ علیه السلام: وَالَّذی نَفْسُ حُسَیْنٍ بِیَدِهِ لایُهَنَّی‏ءُ بَنی اُمَیَّةَ مُلْکُهُمْ حَتّی یَقْتُلُونی، وَ هُمْ قاتِلی، فَلَوْقَدْ قَتَلُونی لَمْ یَصِلُوا جَمیعاً أَبَداً، وَ لَمْ یَأْخُذُوا عَطاءً فی سَبیلِ اللهِ جَمیعاً اَبَداً،

اِنَّ اَوَّلَ قَتیلِ هذِهِ الأمَّةِ أَنَا وَ اَهْلُ بَیْتی، وَ الّذی نَفْسُ حُسَیْنٍ بِیَدِهِ لا تَقُومُ السَّاعَةُ وَ عَلَی الْاَرْضِ هاشِمیٌّ یَطْرِفْ.(1)

امام حسین‏ علیه السلام فرمود: (سوگند به خدائی که جان حسین در دست اوست. حکومت بر بنی‏امیّه گوارا نخواهد شد تا مرا به شهادت برسانند و اگر مرا کشتند، هرگز همه آنان به آرزوی خویش نخواهند رسید و هرگز کسی بخاطر خدا آنها را یاری نمی‏کند، اوّلین کشته این امّت، من و اهل بیت من خواهیم بود. سوگند به خدائی که جان حسین در دست اوست تا یک نفر از بنی‏هاشم زنده باشد قیامت برپا نخواهد شد)(2)


1) کامل الزیارات ص74 حدیث 13، بحارالانوار ج45 ص88 حدیث 25، اثبات الهداة ج5 ص197.

2) حدثنی محمد بن الزرار، عن محمد بن الحسین بن أبی الخطاب، عن محمد بن یحیی الخثعمی، عن طلحة بن زید، عن أبی عبدالله علیه السلام، عن أبیه، عن جده، عن الحسین بن علی علیه السلام قال:.