جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

مساوئ الأخلاق‏ (اخلاق زشت‏)

زمان مطالعه: 5 دقیقه

7 / 1

الکبر

4047. نثر الدرّ عن الإمام الحسین علیه السلام: الاستِکبارُ صَلَفٌ(1)(2)

4048. المعجم الکبیر عن فاطمة بنت الحسین عن أبیها الحسین علیه السلام: إنَّ عَبدَ اللّهِ بنَ عَمرٍو جاءَ إلَى النَّبِیِّ صلى الله علیه و آله فَقالَ: یا رَسولَ اللّهِ، أمِنَ الکِبرِ أن ألبَسَ الحُلَّةَ الحَسَنَةَ؟

قالَ: لا.

قالَ: فَمِنَ الکِبرِ أن أرکَبَ النّاقَةَ النَّجیبَةَ؟

قالَ: لا.

قالَ: أفَمِنَ الکِبرِ أن أصنَعَ طَعاما، فَأَدعُوَ قَوما یَأکُلونَ عِندی ویَمشونَ خَلفَ عَقِبی؟

قالَ: لا.

7 / 1

تکبر

4047. نثر الدرّ از امام حسین علیه السلام: استکبار، [همان‏] خود بزرگ‏بینى است.

4048. المعجم الکبیر به نقل از فاطمه دختر امام حسین، از امام حسین علیه السلام: عبد اللّه بن عمرو، نزد پیامبر صلى الله علیه و آله آمد و گفت: اى پیامبر خدا! آیا اگر لباس گران‏قیمت و زیبا بپوشم، کِبر است؟

فرمود: «نه».

گفت: آیا اگر شتر رَهوار سوار شوم، کِبر است؟

فرمود: «نه».

گفت: آیا اگر غذایى درست کنم و گروهى را دعوت کنم تا نزدم بخورند و در پىِ من بیایند، کِبر است؟

فرمود: «نه».

قالَ: فَمَا الکِبرُ؟

قالَ: أن تَسفَهَ(3) الحَقَّ، وتَغمَصَ(4) النّاسَ.(5)

7 / 2

الکذب

4049. تاریخ الیعقوبی عن الإمام الحسین علیه السلام: الکَذِبُ عَجزٌ.(6)

7 / 3

الغیبة

4050. تحف العقول عن الإمام الحسین علیه‌السلام لِرَجُلٍ اغتابَ عِندَهُ رَجُلًا: یا هذا! کُفَّ عَنِ الغیبَةِ؛ فَإِنَّها إدامُ(7) کِلابِ النّارِ.(8)

7 / 4

البخل‏

4051. تاریخ الیعقوبی عن الإمام الحسین علیه السلام: الشُحُّ(9) فَقرٌ.(6)

گفت: پس کِبر چیست؟

فرمود: «این که حق‏ناشناسى کنى و مردم را حقیر بشمارى».

7 / 2

دروغگویى‏

4049. تاریخ الیعقوبى از امام حسین علیه السلام: دروغگویى، [از] ناتوانى است.

7 / 3

غیبت‏

4050. تحف العقول از امام حسین علیه السلام، به مردى که نزد ایشان، غیبت مرد دیگرى را کرد: اى مرد! از غیبت، دست بکش؛ چرا که خورشِ سگان دوزخ است.

7 / 4

بخل‏

4051. تاریخ الیعقوبى از امام حسین علیه السلام: بُخل،(10) نادارى است.

4052. المناقب والمثالب للخوارزمی عن الحسین بن علیّ علیهما السلام: السَّخاءُ مَحَبَّةٌ، وَالبُخلُ مَبغَضَةٌ، وَالجَنَّةُ مُحَرَّمَةٌ عَلَى البَخیلِ.(11)

4053. دلائل الإمامة بإسناده عن الحسین علیه‌السلام عن امّه فاطمة علیها السلام: قالَ لی أبی رَسولُ اللّهِ صلى الله علیه و آله: إیّاکِ وَالبُخلَ؛ فَإِنَّهُ عاهَةٌ لا تَکونُ فی کَریمٍ، إیّاکِ وَالبُخلَ؛ فَإِنَّهُ شَجَرَةٌ فِی النّارِ و أغصانُها فِی الدُّنیا، فَمَن تَعَلَّقَ بِغُصنٍ مِن أغصانِها أدخَلَهُ النّارَ، وَالسَّخاءُ شَجَرَةٌ فِی الجَنَّةِ و أغصانُها فِی الدُّنیا، فَمَن تَعَلَّقَ بِغُصنٍ مِن أغصانِها أدخَلَهُ الجَنَّةَ.(12)

7 / 5

النذالة

4054. نثر الدرّ: سَأَلَهُ [عَلِیّا علیه السلام‏] الحُسَینُ علیه‌السلام(13) عَنِ النَّذالَةِ، فَقالَ: الجُرأَةُ عَلَى الصَّدیقِ، وَالنُّکولُ(14) عَنِ العَدُوِّ.(15)

7 / 6

العجلة

4055. نثر الدرّ عن الإمام الحسین علیه السلام: العَجَلَةُ سَفَهٌ(16)(17)

4052. المناقب و المثالب، خوارزمى از امام حسین علیه السلام: سخاوت [مایه‏] دوستى و بخل، [مایه‏] دشمنى است و بهشت بر بخیل، روا نیست.

4053. دلائل الإمامة به سندش، از امام حسین علیه السلام، از فاطمه علیها السلام: پدرم پیامبر خدا صلى الله علیه و آله به من فرمود: «مبادا بخل بورزى که آفتى است که در بزرگوار نیست! مبادا بخل بورزى که بخل، درختى در آتش [دوزخ‏] است و شاخه‏هایش در دنیاست و هر کس به شاخه‏اى از آن در آویزد، او را به آتش [دوزخ‏]، وارد مى‏کند. سخاوت، درختى در بهشت است و شاخه‏هایش در دنیاست و هر کس به شاخه‏اى از آن در آویزد، او را به بهشت در مى‏آورد».

7 / 5

فرومایگى‏

4054. نثر الدرّ: حسین علیه‌السلام از [پدرش‏] على علیه‌السلام در باره معناى فرومایگى پرسید. فرمود: «گستاخ بودن در برابر دوست و عقب نشستن در برابر دشمن!».

7 / 6

عجله‏

4055. نثر الدرّ از امام حسین علیه السلام: عجله، نابخردى است.

7 / 7

السفه‏

4056. نثر الدرّ عن الإمام الحسین علیه السلام: السَّفَهُ(18) ضَعفٌ.(19)

7 / 8

السعایة

4057. کشف الغمّة بإسناده عن الحسین علیه السلام: جاءَ رَجُلٌ الى أمیرِ المُؤمِنینَ علیه‌السلام یَسعى بِقَومٍ، فَأَمَرَنی أن دَعَوتُ لَهُ قَنبَرا، فَقالَ لَهُ عَلِیٌّ علیه السلام: اخرُج إلى هذَا السّاعی فَقُل لَهُ: قَد أسمَعتَنا ما کَرِهَ اللّهُ تَعالى، فَانصَرِف فی غَیرِ حِفظِ اللّهِ تَعالى.(20)

7 / 9

فقر النفس‏

4058. معانی الأخبار عن شریح بن هانى‏ء عن الحسین علیه‌السلام لَمّا سَأَلَهُ أبوهُ عَنِ الفَقرِ: الطَّمَعُ، وشِدَّةُ القُنوطِ(21)(22)

7 / 7

نابردبارى‏

4056. نثر الدرّ از امام حسین علیه السلام: نابُردبارى، ناتوانى است.

7 / 8

سخن‏چینى‏

4057. کشف الغمّة به سندش، از امام حسین علیه السلام: مردى نزد امیر مؤمنان علیه‌السلام آمد و از گروهى بدگویى نمود. امام علیه‌السلام به من فرمان داد که قنبر را برایش فرا بخوانم. [چون آمد،] على علیه‌السلام به او فرمود: «این سخن‏چین را بیرون کن و به او بگو: چیزى به ما شنواندى که خداى متعال، ناپسند مى‏دارد. باز گرد، بى‏آن که در حفظ و امان خداى متعال باشى».

7 / 9

فقر جان‏

4058. معانى الأخبار به نقل از شُرَیح بن هانى، از امام حسین علیه السلام، چون پدرش از او در باره فقر پرسید: طمع کردن [به مال مردم‏] و شدّت ناامیدى [از رحمت خداوند] است.

7 / 10

خوف الفقر وطلب الفخر

4059. الخصال بإسناده عن الحسین بن علیّ علیهما السلام: قالَ أمیرُ المُؤمِنینَ علیه السلام: أهلَکَ النّاسَ اثنانِ: خَوفُ الفَقرِ، وطَلَبُ الفَخرِ.(23)

7 / 10

بیم فقر و پیجویى فخر

4059. الخصال به سندش، از امام حسین علیه السلام: امیر مؤمنان علیه‌السلام فرمود: «مردم را دو چیزْ هلاک کرد: بیمِ فقر و پیجویىِ فخر».


1) الصَّلَفُ: الادِّعاءُ فوق القدْرِ تکبّرا (تاج العروس: ج 12 ص 329 «صلف»).

2) نثر الدرّ: ج 1 ص 334، نزهة الناظر: ص 81 ح 5، کشف الغمّة: ج 2 ص 242، بحار الأنوار: ج 78 ص 122 ح 5.

3) سَفِهَ الحَقَّ: أی جهله (النهایة: ج 2 ص 376 «سفه»).

4) غَمِصَ الناسَ: احتقرهم ولم یرهم شیئا (النهایة: ج 3 ص 386 «غمص»).

5) المعجم الکبیر: ج 3 ص 132 ح 2898، المعجم الأوسط: ج 9 ص 42 ح 9088.

6) تاریخ الیعقوبی: ج 2 ص 246.

7) الإدامُ: ما یُؤکلُ مع الخبز، أیّ شی‏ء کان (النهایة: ج 1 ص 31 «أدم»).

8) تحف العقول: ص 245، بحار الأنوار: ج 78 ص 117 ح 2.

9) الشُّحّ: أشدّ البُخل، وهو أبلَغُ فیالمَنع من‏البُخل. وقیل: هو البخل مع‏الحِرص (النهایة: ج 2 ص 448 «شحح»).

10) در متن عربى حدیث، «الشُّحّ» آمده است که علاوه بر «بُخل»، در معناى «حرص (آزمندى)» و «حرصِ جمع کردنِ مال» نیز به کار مى‏رود و برخى گفته‏اند که به معناى «بخلِ آمیخته با حرص» است.

11) المناقب والمثالب للخوارزمی: ص 185 ح 604.

12) دلائل الإمامة: ص 71 ح 9 عن الحسن ابن بنت إلیاس عن الإمام الرضا عن آبائه علیهم السلام.

13) فی سائر المصادر (تحف العقول: ص 225 والمعجم الکبیر: ج 3 ص 69 ح 2688 ودستور معالم الحکم: ص 82) عن الإمام الحسن علیه‌السلام فی مسائل سأله عنها أمیر المؤمنین علیه‌السلام وفی الجمیع «الجبن» بدل «النذالة».

14) النُّکول: هو الامتناع وترک الإقدام (النهایة: ج 5 ص 117 «نکل»).

15) نثر الدرّ: ج 1 ص 274.

16) السَّفَهُ: الخِفَّةُ والطَّیش (النهایة: ج 2 ص 376 «سفه»).

17) نثر الدرّ: ج 1 ص 334، نزهة الناظر: ص 81 ح 5، کشف الغمّة: ج 2 ص 242، بحار الأنوار: ج 78 ص 122 ح 5؛ الفصول المهمّة: ص 177، تاریخ دمشق: ج 13 ص 259 وفی معدن الجواهر: ص 63 عن الإمام الحسن علیه السلام.

18) السَّفَه: ضدّ الحلم، و أصله الخفّة والحرکة (الصحاح: ج 6 ص 2234 «سفه»).

19) نثر الدرّ: ج 1 ص 334، نزهة الناظر: ص 81 ح 5، کشف الغمّة: ج 2 ص 242، بحار الأنوار: ج 78 ص 122 ح 5؛ الفصول المهمّة: ص 177 وفی تاریخ دمشق: ج 13 ص 259 عن الإمام الحسن علیه السلام.

20) کشف الغمّة: ج 3 ص 8 عن الإمام الکاظم عن آبائه علیهم السلام، بحار الأنوار: ج 41 ص 119 ح 27.

21) القُنُوطُ: هو أشدُّ الیأسُ من الشی‏ء (النهایة: ج 4 ص 113 «قنط»).

22) معانی الأخبار: ص 401 ح 62، بحار الأنوار: ج 72 ص 194 ح 14.

23) الخصال: ص 69 ح 102 عن العبّاس بن إسحاق بن موسى بن جعفر عن آبائه علیهم السلام، بحار الأنوار: ج 72 ص 39 ح 34.