جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

قراءة القرآن‏ (خواندن قرآن‏)

زمان مطالعه: 5 دقیقه

9 / 1

فضل قراءة القرآن‏

3817. الکافی عن بشر بن غالب الأسدی عن الحسین بن علیّ علیهما السلام: مَن قَرَأَ آیَةً مِن کِتابِ اللّهِ عز و جل فی صَلاتِهِ قائِما یُکتَبُ لَهُ بِکُلِّ حَرفٍ مِئَةُ حَسَنَةٍ، فَإِذا قَرَأَها فی غَیرِ صَلاةٍ کَتَبَ اللّهُ لَهُ بِکُلِّ حَرفٍ عَشرَ حَسَناتٍ، وإنِ استَمَعَ القُرآنَ کَتَبَ اللّهُ لَهُ بِکُلِّ حَرفٍ حَسَنَةً، وإن خَتَمَ القُرآنَ لَیلًا صَلَّت عَلَیهِ المَلائِکَةُ حَتّى یُصبِحَ، وإن خَتَمَهُ نَهارا صَلَّت عَلَیهِ الحَفَظَةُ حَتّى یُمسِیَ، وکانَت لَهُ دَعوَةٌ مُجابَةٌ، وکانَ خَیرا لَهُ مِمّا بَینَ السَّماءِ إلَى الأَرضِ.

قُلتُ: هذا لِمَن قَرَأَ القُرآنَ، فَمَن لَم یَقرَأ؟

قالَ: یا أخا بَنی أسَدٍ، إنَّ اللّهَ جَوادٌ ماجِدٌ کَریمٌ، إذا قَرَأَ ما مَعَهُ أعطاهُ اللّهُ ذلِکَ.(1)

3818. الأمالی للصدوق باسناده عن الامام الحسین علیه السلام: قالَ رَسولُ اللّهِ صلى الله علیه و آله: مَن قَرَأَ عَشرَ آیاتٍ فی لَیلَةٍ لَم یُکتَب مِنَ الغافِلینَ، ومَن قَرَأَ خَمسینَ آیَةً کُتِبَ مِنَ الذّاکِرینَ،

9 / 1

ثواب قرائت قرآن‏

3817. الکافى به نقل از بِشْر بن غالب اسدى: امام حسین علیه‌السلام فرمود: «هر کس آیه‏اى از کتاب خدا را در قرائت نمازش بخواند، در برابر هر کلمه، صد ثواب برایش نوشته مى‏شود و چون در غیرِ نماز بخواند، خداوند، در برابر هر کلمه‏اش براى او ده ثواب مى‏نویسد و اگر گوش به قرآن بسپارد، خداوند، براى هر کلمه، یک ثواب برایش مى‏نویسد و اگر در شبى قرآن را ختم کند، فرشتگان بر او درود مى‏فرستند تا شب را به روز برساند و اگر روز، ختم کند، نگهبانان (فرشتگان) تا شب بر او درود مى‏فرستند و یک دعاى مستجاب دارد و این برایش از آنچه میان آسمان و زمین هست، بهتر است».

گفتم: این براى کسى است که قرآن را [حفظ دارد و] قرائت مى‏کند؛ امّا کسى که [حفظ ندارد و] قرائت نمى‏کند، چه؟

فرمود: «اى برادر اسدى! خداوند، بخشنده و بزرگوار و کریم است. اگر همان چیزى را که با خود (در یاد) دارد، بخواند، خدا، آن پاداش را به او عطا مى‏کند».

3818. الأمالى، صدوق به سَنَدش، از امام حسین علیه السلام: پیامبر خدا صلى الله علیه و آله فرمود: «هر کس، ده آیه در هر شب بخواند، [نامش‏] جزو غافلان نوشته نمى‏شود و هر کس پنجاه آیه بخواند،

ومَن قَرَأَ مِئَةَ آیَةٍ کُتِبَ مِنَ القانِتینَ(2)، ومَن قَرَأَ مِئَتَی آیَةٍ کُتِبَ مِنَ الخاشِعینَ، ومَن قَرَأَ ثَلاثَمِئَةِ آیَةٍ کُتِبَ مِنَ الفائِزینَ، ومَن قَرَأَ خَمسَمِئَةِ آیَةٍ کُتِبَ مِنَ المُجتَهِدینَ، ومَن قَرَأَ ألفَ آیَةٍ کُتِبَ لَهُ قِنطارٌ، وَالقِنطارُ خَمسونَ ألفَ مِثقالِ ذَهَبٍ، وَالمِثقالُ أربَعَةٌ وعِشرونَ قیراطا، أصغَرُها مِثلُ جَبَلِ احُدٍ، و أکبَرُها ما بَینَ السَّماءِ وَالأَرضِ.(3)

9 / 2

فضل قراءة البسملة

3819. الأمالی للصدوق بإسناده عن الحسین بن علیّ عن أخیه الحسن بن علیّ علیهما السلام: قالَ أمیرُ المُؤمِنینَ علیه السلام: إنَّ «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ» آیَةٌ مِن فاتِحَةِ الکِتابِ، وهِیَ سَبعُ آیاتٍ تَمامُها: «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ».

سَمِعتُ رَسولَ اللّهِ صلى الله علیه و آله یَقولُ: إنَّ اللّهَ عز و جل قالَ لی: یا مُحَمَّدُ «وَ لَقَدْ آتَیْناکَ سَبْعاً مِنَ الْمَثانِی وَ الْقُرْآنَ الْعَظِیمَ»(4) فَأَفرَدَ الامتِنانَ عَلَیَّ بِفاتِحَةِ الکِتابِ وجَعَلَها بِإِزاءِ القُرآنِ العَظیمِ، وإنَّ فاتِحَةَ الکِتابِ أشرَفُ ما فی کُنوزِ العَرشِ، وإنَّ اللّهَ عز و جل خَصَّ مُحَمَّدا صلى الله علیه و آله وشَرَّفَهُ بِها ولَم یُشرِکَ مَعَهُ فیها أحَدا مِن أنبِیائِهِ ما خَلا سُلَیمانَ علیه السلام، فَإِنَّهُ أعطاهُ مِنها «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ»-، ألا تَراهُ یَحکی عَن بِلقیسَ حینَ قالَت: «إِنِّی أُلْقِیَ إِلَیَّ کِتابٌ کَرِیمٌ- إِنَّهُ مِنْ سُلَیْمانَ وَ إِنَّهُ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ»(5)

جزو ذاکران نوشته مى‏شود و هر کس صد آیه بخواند، جزو مطیعان نوشته مى‏شود و هر کس دویست آیه بخواند، جزو خاشعان نوشته مى‏شود و هر کس سیصد آیه بخواند، جزو رستگاران نوشته مى‏شود و هر کس پانصد آیه بخواند، جزو کوشندگان نوشته مى‏شود و هر کس هزار آیه بخواند، برایش یک قِنْطار نوشته مى‏شود و قنطار، پنجاه هزار مثقال طلاست و هر مثقال، بیست و چهار قیراط است که کوچک‏ترینِ قیراطها، مانند کوه احُد و بزرگ‏ترینِ آنها از زمین تا آسمان است».

9 / 2

ثواب گفتن «بسم الله»

3819. الأمالى، صدوق به سندش، از امام حسین علیه السلام، از امام حسن علیه السلام: امیر مؤمنان علیه‌السلام فرمود: «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ»، آیه‏اى از سوره آغازینِ قرآن (سوره حمد) است و آن، هفت آیه است که کامل کننده‏اش «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ» است.

شنیدم که پیامبر خدا صلى الله علیه و آله مى‏گوید: خداوند عز و جل به من فرمود: «اى محمّد! «به تو، آیات هفتگانه (سوره فاتحة الکتاب) و قرآن بزرگ را عطا کردیم»» و امتنان بر من به دادن فاتحة الکتاب را در برابر همه قرآن بزرگ، قرار داده است. فاتحة الکتاب، شریف‏ترین چیز در میان گنجینه‏هاى عرش است و خداوند، محمّد صلى الله علیه و آله را بدان، ویژه و بزرگ داشته است و هیچ یک از پیامبرانش، بجز سلیمان علیه‌السلام را با او در این ویژگى، شریک نکرده است. به سلیمان علیه‌السلام از این سوره، «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ»- را [و نه همه آن را] عطا کرد. مگر نمى‏بینى که از بِلقیس چنین حکایت مى‏کند: «نامه‏اى ارجمند براى من آمده است، و آن، از سلیمان است و [مضمون‏] آن، چنین است: بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ»؟

ألا فَمَن قَرَأَها مُعتَقِدا لِمُوالاةِ مُحَمَّدٍ وآلِهِ الطَّیِّبینَ، مُنقادا لِأَمرِهِما، مُؤمِنا بِظاهِرِهِما وباطِنِهِما(6)، أعطاهُ اللّهُ عز و جل بِکُلِّ حَرفٍ مِنها حَسَنَةً، کُلُّ واحِدَةٍ مِنها أفضَلُ لَهُ مِنَ الدُّنیا بِما فیها مِن أصنافِ أموالِها وخَیراتِها، ومَنِ استَمَعَ إلى قارِئٍ یَقرَؤُها کانَ لَهُ قَدرُ ثُلُثِ ما لِلقارِىِ‏ء(7)، فَلیَستَکثِر أحَدُکُم مِن هذَا الخَیرِ المُعرَضِ لَکُم، فَإِنَّهُ غَنیمَةٌ لا یَذهَبَنَّ أوانُهُ فَتَبقى فی قُلوبِکُمُ الحَسرَةُ.(8)

9 / 3

فضل قراءة آیة الکرسی

3820. جامع الأحادیث للقمّی عن الحسین بن علیّ علیهما السلام: قالَ رَسولُ اللّهِ صلى الله علیه و آله: إنَّ آیَةَ الکُرسِیِّ فی لَوحٍ مِن زُمُرُّدٍ أخضَرَ، مَکتوبٌ بِمِدادٍ(9) مَخصوصٍ بِاللّهِ، لَیسَ مِن یَومِ جُمُعَةٍ إلّا صُکَّ(10) ذلِکَ اللَّوحُ جَبهَةَ إسرافیلَ، فَإِذا صُکَّ جَبهَتَهُ سَبَّحَ فَقالَ: «سُبحانَ مَن لا یَنبَغِی التَّسبیحُ إلّا لَهُ، ولَا العِبادَةُ وَالخُضوعُ إلّا لِوَجهِهِ، ذلِکَ اللّهُ القَدیرُ الواحِدُ العَزیزُ». فَإِذا سَبَّحَ، سَبَّحَ جَمیعُ مَن فِی السَّماواتِ مِن مَلَکٍ وهَلَّلوا، فَإِذا سَمِعَ أهلُ السَّماءِ الدُّنیا تَسبیحَهُم قَدَّسوا، فَلا یَبقى مَلَکٌ مُقَرَّبٌ ولا نَبِیٌّ مُرسَلٌ إلّا دَعا لِقارِىِ آیَةِ الکُرسِیِّ عَلَى التَّنزیلِ.(11)

هان! هر کس آن را بخواند در حالى که به دوستى محمّد و خاندان پاکش معتقد و مطیع فرمان آن دو (قرآن، و محمّد و خاندانش) و مؤمن به ظاهر و باطنشان باشد، خداى عز و جل در برابر هر کلمه‏اش به او یک حَسَنه (ثواب) مى‏دهد که هر حَسَنه‏اى، از دنیا و همه آنچه از اموال و دارایى‏هاى گوناگون که در آن هست، برتر است و هر کس به قرائت کننده آن گوش بسپارد، به اندازه یکْ‏سومِ پاداش قارى را دارد. پس باید هر یک از شما از این خیر در دسترستان، بسیار بر گیرد که آن، غنیمت است، و مباد که فرصتش برود و حسرتش بر جان‏هایتان بنشیند!».

9 / 3

ثواب خواندن «آیة الکرسى»

3820. جامع الأحادیث، قمى از امام حسین علیه السلام: پیامبر خدا صلى الله علیه و آله فرمود: «آیة الکرسى، بر لوحى از زمرّد سبز و با مرکّب ویژه خدا، نوشته شده است. هیچ روز جمعه‏اى نیست، جز آن که آن لوح بر پیشانىِ اسرافیل علیه‌السلام زده مى‏شود و اسرافیل بر اثر آن، چنین تسبیح گفته، مى‏گوید: «پاک است خدایى که تسبیح، شایسته جز او نیست و بندگى و افتادگى، جز براى ذات او سزا نیست! اوست خداى تواناى یکتاىِ شکست‏ناپذیر» .

هنگامى که اسرافیل علیه‌السلام تسبیح مى‏گوید، همه فرشتگان آسمان‏ها، تسبیح و تهلیل مى‏گویند، و چون ساکنان آسمان زیرین (دنیا)، تسبیح آنان را مى‏شنوند، تقدیس مى‏کنند و هیچ فرشته مقرّب و پیامبرِ فرستاده شده‏اى نمى‏مانَد، مگر آن که براى قارى آیة الکرسى به همان گونه‏اى که نازل شده است، دعا مى‏کند».


1) الکافی: ج 2 ص 611 ح 3، عدّة الداعی: ص 269، بحار الأنوار: ج 92 ص 201 ح 17.

2) القُنُوتُ: یرد بمعانی متعدّدة، کالطاعة والخشوع والصلاة، والدعاء والعبادة، فیُصرف فی کلّ واحد من هذه المعانی إلى ما یحتمله لفظ الحدیث الوارد فیه (النهایة: ج 4 ص 111 «قنت»).

3) الأمالی للصدوق: ص 115 ح 97 عن سعد بن طریف عن الإمام الباقر عن أبیه علیهما السلام، بحار الأنوار: ج 92 ص 196 ح 2 وراجع: الکافی: ج 2 ص 612 ح 4 ومعانی الأخبار: ص 147 ح 1.

4) الحجر: 87.

5) النمل: 29 و 30.

6) فی نسخةٍ: «منقادا لأمرهم، مؤمنا بظاهرها وباطنها» (هامش المصدر).

7) فی عیون أخبار الرضا علیه السلام: «کان له بقدر ما للقارئ».

8) الأمالی للصدوق: ص 241 ح 255، عیون أخبار الرضا علیه السلام: ج 1 ص 302 ح 60 نحوه ولیس فیه «ثلث» وکلاهما عن محمّد بن زیاد ومحمّد بن سیّار عن الإمام العسکری عن آبائه:، بحار الأنوار: ج 92 ص 227 ح 5 وراجع: التفسیر المنسوب إلى الإمام العسکری 7: ص 29 ح 10.

9) المِدادُ: ما یکتب به (مجمع البحرین: ج 3 ص 1680 «مدد»).

10) صَکَّهُ: ضربه شدیدا (تاج العروس: ج 13 ص 600 «صکک»).

11) جامع الأحادیث للقمّی: ص 158، بحار الأنوار: ج 89 ص 355.