جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

التسبیح والصلاة عند قبره‏ (تسبیح و نماز، نزد قبر امام حسین‏)

زمان مطالعه: 12 دقیقه

10 / 1

التسبیحات المأثورة والصلاة بعد زیارته

3246. کامل الزیارات عن أبی سعید المداینی: دَخَلتُ عَلى أبی عَبدِ اللّهِ علیه السلام، فَقُلتُ: جُعِلتُ فِداکَ! آتی قَبرَ الحُسَینِ علیه السلام؟ قالَ: نَعَم یا أبا سَعیدٍ، ائتِ قَبرَ الحُسَینِ علیه السلام، أطیَبِ الطَّیِّبینَ و أطهَرِ الطّاهِرینَ و أبَرِّ الأَبرارِ، وإذا زُرتَهُ یا أبا سَعیدٍ فَسَبِّح عِندَ رَأسِهِ تَسبیحَ أمیرِ المُؤمِنینَ علیه‌السلام ألفَ مَرَّةٍ، وسَبِّح عِندَ رِجلَیهِ تَسبیحَ فاطِمَةَ علیها السلام ألفَ مَرَّةٍ، ثُمَّ صَلِّ عِندَهُ رَکعَتَینِ تَقرَأُ فیهِما یس وَالرَّحمنَ، فَإِذا فَعَلتَ ذلِکَ، کَتَبَ اللّهُ لَکَ ثَوابَ ذلِکَ إن شاءَ اللّهُ تَعالى.

قالَ: قُلتُ: جُعِلتُ فِداکَ! عَلِّمنی تَسبیحَ عَلِیٍّ وفاطِمَةَ علیهما السلام.

قالَ: نَعَم یا أبا سَعیدٍ، تَسبیحُ عَلِیٍّ علیه السلام:

سُبحانَ الَّذی لا تَنفَدُ خَزائِنُهُ، سُبحانَ الَّذی لا تَبیدُ مَعالِمُهُ، سُبحانَ الَّذی لا یَفنى ما عِندَهُ، سُبحانَ الَّذی لا یُشرِکُ أحَدا فی حُکمِهِ، سُبحانَ الَّذی لَا اضمِحلالَ لِفَخرِهِ، سُبحانَ الَّذی لَا انقِطاعَ لِمُدَّتِهِ، سُبحانَ الَّذی لا إلهَ غَیرُهُ.

وتَسبیحُ فاطِمَةَ علیها السلام:

10 / 1

تسبیح‏ها و نمازهاى روایت شده پس از زیارت امام علیه السلام‏

3246. کامل الزیارات به نقل از ابو سعید مدائنى: بر امام صادق علیه‌السلام در آمدم و گفتم: فدایت شوم! به [زیارت‏] قبر حسین علیه‌السلام بروم؟

فرمود: «آرى. اى ابو سعید! به زیارت قبر حسین علیه السلام، پاک‏ترینِ پاکان، پاکیزه‏ترینِ پاکیزگان، و نیکوکارترینِ نیکوکاران برو و اى ابو سعید هنگامى که او را زیارت کردى، نزد سرش، هزار مرتبه تسبیح امیر مؤمنان علیه‌السلام را مى‏گویى و نزد پاهایش، هزار مرتبه تسبیح فاطمه علیها السلام را مى‏گویى. سپس نزد او دو رکعت، نماز مى‏گزارى که در آنها [سوره‏هاى‏] «یس» و «الرحمن» را مى‏خوانى. چون چنین کردى، خداوند، پاداش آن را برایت مى‏نویسد، إن شاء اللّه تعالى!».

گفتم: فدایت شوم! تسبیح على و فاطمه علیهما السلام را به من بیاموز.

فرمود: «باشد. اى ابو سعید! تسبیح على علیه‌السلام این است:

منزّه است خدایى که خزانه‏اش پایان نمى‏پذیرد! منزّه است خدایى که نشانه‏هایش از میان نمى‏رود! منزّه است خدایى که آنچه نزد اوست، نابود نمى‏شود! منزّه است خدایى که کسى را در حکمرانى‏اش، شریک نمى‏کند! منزّه است خدایى که افتخار و بزرگى‏اش از هم نمى‏پاشد! منزّه است خدایى که مدّتش گسسته نمى‏شود! منزّه است خدایى که خدایى جز او نیست!

و تسبیح فاطمه علیها السلام چنین است:

سُبحانَ ذِی الجَلالِ الباذِخِ(1) العَظیمِ، سُبحانَ ذِی العِزِّ الشّامِخِ المُنیفِ، سُبحانَ ذِی المُلکِ الفاخِرِ القَدیمِ، سُبحانَ ذِی البَهجَةِ وَالجَمالِ، سُبحانَ مَن تَرَدّى بِالنّورِ وَالوَقارِ، سُبحانَ مَن یَرى أثَرَ النَّملِ فِی الصَّفا(2)، ووَقعَ الطَّیرِ فِی الهَواءِ.(3)

10 / 2

فضل الصلاة عند قبره‏

3247. تهذیب الأحکام عن أبی عبد اللّه الحرّانی: قُلتُ لِأَبی عَبدِ اللّهِ علیه السلام: ما لِمَن زارَ قَبرَ الحُسَینِ علیه السلام؟ قالَ: مَن أتاهُ وزارَهُ وصَلّى عِندَهُ رَکعَتَینِ کُتِبَ لَهُ حَجَّةٌ مَبرورَةٌ(4)، فَإِن صَلّى عِندَهُ أربَعَ رَکَعاتٍ کُتِبَت لَهُ حَجَّةٌ وعُمرَةٌ.

قُلتُ: جُعِلتُ فِداکَ! وکَذلِکَ لِکُلِّ مَن زارَ إماما مُفتَرَضَةً طاعَتُهُ؟

قالَ: وکَذلِکَ کُلُّ مَن زارَ إماما مُفتَرَضَةً طاعَتُهُ.(5)

3248. کامل‏الزیارات عن شعیب العقرقوفی عن أبی عبد اللّه [الصادق‏] علیه السلام، قال: قُلتُ لَهُ: مَن أتى قَبرَ الحُسَینِ علیه‌السلام ما لَهُ مِنَ الثَّوابِ وَالأَجرِ؟ جُعِلتُ فِداکَ!

قالَ: یا شُعَیبُ، ما صَلّى عِندَهُ أحَدٌ الصَّلاةَ إلّا قَبِلَهَا اللّهُ مِنهُ، ولا دَعا عِندَهُ أحَدٌ

منزّه است شکوهمندِ والاى بزرگ! منزّه است عزّتمند برافراشته رفیع! منزّه است قدرتمند شوکتمندِ کهن! منزّه است شادمانِ زیبا! منزّه است کسى که رَداى نور و وَقار به تن کرده است! منزّه است کسى که ردّ پاى مورچه را در تخته‏سنگ نرم و حرکت پرنده را در هوا مى‏بیند!».

10 / 2

ثواب نماز گزاردن، نزد قبر امام علیه السلام‏

3247. تهذیب الأحکام به نقل از ابو عبد اللّه حَرّانى: به امام صادق علیه‌السلام گفتم: پاداش کسى که به زیارت قبر حسین علیه‌السلام آمده، چیست؟

فرمود: «هر کس نزد [قبر] او بیاید و زیارتش کند و دو رکعت نماز، کنار [قبر] او بخواند، یک حجّ مقبول برایش نوشته مى‏شود، و اگر چهار رکعت (دو نماز دو رکعتى) نماز بخواند، یک حج و یک عمره برایش نوشته مى‏شود».

گفتم: فدایت شوم! و همین گونه است براى کسى که هر امام واجب الإطاعه‏اى را زیارت کند؟

فرمود: «آرى. همین گونه است هر کس که امام واجب الإطاعه‏اى را زیارت کند».

3248. کامل الزیارات به نقل از شُعَیب عَقَرقوفى: به امام [صادق‏] علیه‌السلام گفتم: کسى که به زیارت قبر حسین علیه‌السلام مى‏آید، چه اجر و پاداشى دارد، فدایت شوم؟!

فرمود: «اى شعیب! هیچ کس نزد [قبر] او نمازى نمى‏خواند، جز آن که خدا، آن را از او مى‏پذیرد، و هیچ کس نزد او دعایى نمى‏کند، جز آن که به زودى و یا در

دَعوَةً إلَا استُجیبَت لَهُ عاجِلَةً وآجِلَةً.(6)

3249. کامل‏الزیارات عن إسحاق بن عمّار عن أبی الحسن [الکاظم‏] علیه السلام، قال: سَأَلتُهُ عَنِ التَّطَوُّعِ عِندَ قَبرِ الحُسَینِ علیه السلام، ومَشاهِدِ النَّبِیِّ صلى الله علیه و آله وَالحَرَمَینِ، وَالتَّطَوُّعِ فیهِنَّ بِالصَّلاةِ، ونَحنُ مُقَصِّرونَ.(7)

قالَ: نَعَم، تَطَوَّع ما قَدَرتَ عَلَیهِ، هُوَ خَیرٌ.(8)

3250. کامل الزیارات عن مُحَمَّد البصری عن أبی عبد اللّه [الصادق‏] علیه السلام: سَمِعتُ أبی یَقولُ لِرَجُلٍ مِن مَوالیهِ وسَأَلَهُ عَنِ الزِّیارَةِ.

فَقالَ لَهُ: مَن تَزورُ؟ ومَن تُریدُ بِهِ؟ قالَ: اللّهَ تَبارَکَ وتَعالى.

فَقالَ: مَن صَلّى خَلفَهُ [أَی خَلفَ قَبرِ الحُسَینِ علیه السلام‏] صَلاةً واحِدَةً یُریدُ بِهَا اللّهَ، لَقِیَ اللّهَ یَومَ یَلقاهُ وعَلَیهِ مِنَ النّورِ ما یَغشى لَهُ کُلُّ شَی‏ءٍ یَراهُ، وَاللّهُ یُکرِمُ زُوّارَهُ ویَمنَعُ النّارَ أن تَنالَ مِنهُم شَیئا، و أنَّ الزّائِرَ لَهُ لا یَتَناهى لَهُ دونَ الحَوضِ، و أمیرُ المُؤمِنینَ علیه‌السلام قائِمٌ عَلَى الحَوضِ یُصافِحُهُ ویُرَوّیهِ مِنَ الماءِ، وما یَسبِقُهُ أحَدٌ إلى وُرودِهِ الحَوضَ حَتّى یَروى، ثُمَّ یَنصَرِفُ إلى مَنزِلِهِ مِنَ الجَنَّةِ، ومَعَهُ مَلَکٌ مِن قِبَلِ أمیرِالمُؤمِنینَ یَأمُرُ الصِّراطَ أن یَذِلَّ لَهُ، ویَأمُرُ النّارَ أن لا یُصیبَهُ مِن لَفحِها(9) شَی‏ءٌ حَتّى یَجوزَها، ومَعَهُ رَسولُهُ الَّذی بَعَثَهُ أمیرُ المُؤمِنینَ علیه السلام.(10)

آینده، مستجاب مى‏شود».

3249. کامل الزیارات به نقل از اسحاق بن عمّار: از امام کاظم علیه‌السلام در باره نماز نافله نزد قبر حسین علیه‌السلام و مشاهد مشرّف پیامبر صلى الله علیه و آله و حرم مکّه و مدینه در حالى که مسافر هستیم و نمازهاى چهار رکعتى را دو رکعتى مى‏خوانیم، پرسیدم.(11) امام علیه‌السلام فرمود: «آرى. هر چه قدر مى‏توانى، نماز مستحبّى بخوان که آن، خیر است».

3250. کامل الزیارات به نقل از محمّد بصرى، از امام صادق علیه السلام: شنیدم که پدرم [امام باقر علیه السلام‏] به مردى از وابستگانش که در باره زیارت پرسیده بود، فرمود: «چه کسى را زیارت مى‏کنى؟ و چه کسى را اراده مى‏کنى؟».

گفت: خداى تبارک و تعالى را.

فرمود: «هر کس یک نماز به خاطر خدا، پشت قبر حسین علیه‌السلام بخواند، خداوند را در روز دیدارش در حالى مى‏بیند که هاله‏اى از نور، او را فرا گرفته و همه چیز را برایش روشن ساخته است و خداوند، زائران او را اکرام مى‏کند و مانعِ کامل از رسیدن آتش به آنها مى‏شود. زائر حسین علیه‌السلام به حوض [کوثر] مى‏رسد و امیر مؤمنان علیه‌السلام که بر سرِ حوض ایستاده است، با او مصافحه کرده، سیرابش مى‏کند و هیچ کس بر او در ورود به حوض، پیشى نمى‏گیرد تا او سیراب شود. سپس به جایگاهش در بهشت مى‏رود و فرشته‏اى از جانب امیر مؤمنان علیه السلام، او را همراهى مى‏کند و به صراط (پل دوزخ)، فرمان مى‏دهد که در برابرش فروتنى کند و به آتش، دستور مى‏دهد که از حرارتش چیزى به او نرساند تا از آن بگذرد و پیک امیر مؤمنان علیه‌السلام نیز همراه اوست».

10 / 3

صلاة الحاجة عند قبره‏

3251. تهذیب الأحکام عن ابن أبی عمیر عن رجل عن أبی جعفر [الباقر] علیه‌السلام لِرَجُلٍ مِن أصحابِهِ: یا فُلانُ، ما یَمنَعُکَ إذا عَرَضَت لَکَ حاجَةٌ أن تَأتِیَ قَبرَ الحُسَینِ علیه السلام، فَتُصَلِّیَ عِندَهُ أربَعَ رَکَعاتٍ ثُمَّ تَسأَلَ حاجَتَکَ؟ فَإِنَّ الصَّلاةَ المَفروضَةَ عِندَهُ تَعدِلُ حَجَّةً، وَالصَّلاةَ النّافِلَةَ تَعدِلُ عِندَهُ عُمرَةً.(12)

3252. کامل الزیارات عن صفوان الجمّال عن أبی عبد اللّه [الصادق‏] علیه السلام، قال: قُلتُ: فَما لِمَن صَلّى عِندَهُ [یَعنِی الحُسَینَ علیه السلام‏]؟

قالَ: مَن صَلّى عِندَهُ رَکعَتَینِ لَم یَسأَلِ اللّهَ تَعالى شَیئا إلّا أعطاهُ إیّاهُ.(13)

10 / 4

ادب الصلاة عند قبره‏

3253. الکافی عن الحسن بن عطیّة عن أبی عبد اللّه [الصادق‏] علیه السلام: إذا فَرَغتَ مِنَ السَّلامِ عَلى الشُّهَداءِ، فَائتِ قَبرَ أبی عَبدِ اللّهِ علیه‌السلام فَاجعَلهُ بَینَ یَدَیکَ، ثُمَّ تُصَلّی ما بَدا لَکَ.(14)

3254. کامل الزیارات عن جعفر بن ناجیة عن أبی عبد اللّه [الصادق‏] علیه السلام: صَلِّ عِندَ رَأسِ قَبرِ الحُسَینِ علیه السلام.(15)

10 / 3

خواندن نماز حاجت، نزد قبر امام علیه السلام‏

3251. تهذیب الأحکام به نقل از ابن ابى عُمَیر، از مردى: امام باقر علیه‌السلام به مردى از همراهانش فرمود: «اى فلانى! چه چیز، مانع تو مى‏شود از این که به گاه حاجتمند شدن، به نزد قبر حسین علیه‌السلام بروى و نزد او چهار رکعت، نماز بخوانى و حاجتت را بخواهى؟ بى‏تردید، خواندن نماز واجب نزد او، برابر با یک حج است و خواندن نماز نافله نزد او، برابر با یک عمره است».

3252. کامل الزیارات به نقل از صفوان جمّال: به امام صادق علیه‌السلام گفتم: پاداش نمازگزار نزد [قبر] حسین علیه‌السلام چیست؟

فرمود: «هر کس نزد او دو رکعت نماز بخواند، از خداى متعال، چیزى نمى‏خواهد، جز آن که به او عطا مى‏کند».

10 / 4

ادب نماز خواندن نزد قبر امام علیه السلام‏

3253. الکافى به نقل از حسن بن عطیّه، از امام صادق علیه السلام: هنگامى که از سلام دادن بر شهیدان، فارغ شدى، به نزد قبر ابا عبد اللّه علیه‌السلام بیا و آن را پیشِ روى خود بگیر و هر اندازه که مى‏خواهى، نماز بخوان.

3254. کامل الزیارات به نقل از جعفر بن ناجیه، از امام صادق علیه السلام: نزد سرِ قبر حسین علیه‌السلام نماز بخوان.

3255. کامل الزیارات عن أبی حمزة الثمالی عن الصادق علیه‌السلام فی زِیارَةِ الحُسَینِ علیه‌السلام وکَیفِیَّةِ الصَّلاةِ عِندَهُ: … ثُمَّ تَدورُ مِن خَلفِ الحُسَینِ علیه‌السلام إلى عِندِ رَأسِهِ، وصَلِّ عِندَ رَأسِهِ رَکعَتَینِ، تَقرَأُ فِی الاولَى الحَمدَ ویس، وفِی الثّانِیَةِ الحَمدَ وَالرَّحمنَ، وإن شِئتَ صَلَّیتَ خَلفَ القَبرِ، وعِندَ رَأسِهِ أفضَلُ.

فَإِذا فَرَغتَ فَصَلِّ ما أحبَبتَ، إلّا أنَّ الرَّکعَتَینِ رَکعَتَیِ الزِّیارَةِ لابُدَّ مِنهُما عِندَ کُلِّ قَبرٍ. فَإِذا فَرَغتَ مِنَ الصَّلاةِ فَارفَع یَدَیکَ وقُل ….(16)

3256. مصباح الزائر: صِفَةُ صَلاةٍ لِزِیارَةِ الحُسَینِ بنِ عَلِیٍّ صَلَواتُ اللّهِ عَلَیهِما وسَلامُهُ: وهِیَ أربَعُ رَکَعاتٍ بِالحَمدِ و قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ»، و «قُلْ یا أَیُّهَا الْکافِرُونَ»، وتَدعو بَعدَها فَتَقولُ:

اللّهُمَّ إنّی اشهِدُکَ واشهِدُ أهلَ طاعَتِکَ مِن جَمیعِ خَلقِکَ، بِأَنّی أشهَدُ مَعَ کُلِّ شاهِدٍ یَشهَدُ بِما شَهِدتُ بِهِ أجمَعَ، فی حَیاتی وبَعدَ وَفاتی، حَتّى ألقاکَ عَلى ذلِکَ یَومَ فاقَتی، و أشهَدُ أنَّ اللّهَ وَلِىُّ الَّذِینَ آمَنوا یُخرِجُهُم مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النّورِ، وَ الَّذینَ کَفَروا أَولِیاؤُهُمُ الطّاغوتُ یُخرِجونَهُم مِنَ النُّورِ إلَى الظُّلُماتِ، اولئِکَ أَصحابُ النّارِ هُم فیها خَالِدون.(17)

و أشهَدُ أنَّ النَّبِیَّ أَولى بِالمُؤمِنینَ مِن أَنفُسِهِم و أَزواجُهُ امهاتُهُم واولُوا الأَرحَامِ بَعضُهُم أَولى بِبَعضٍ فی کِتابِ اللّهِ(18)، و أشهَدُ أنَّ وَلِیَّنا اللّهُ وَرَسولُهُ وَالَّذینَ آمَنُوا الَّذینَ یُقیمونَ الصَّلاةَ وَیُؤتونَ الزَّکاةَ وهُم رَاکِعونَ(19)، و أنَّ ذُرِّیَّتَهُما اولُوا

3255. کامل الزیارات به نقل از ابو حمزه ثُمالى، از امام صادق علیه السلام، در بیان زیارت امام حسین علیه‌السلام و چگونگى نماز نزد او: … سپس از پشتِ سر [قبر] حسین علیه‌السلام به سوى سر او مى‏چرخى و نزد سرش، دو رکعت نماز مى‏گزارى که در رکعت اوّل، «حمد» و «یس» و در رکعت دوم، «حمد» و «الرحمن» را مى‏خوانى و اگر خواستى، پشت قبر نماز بخوان؛ ولى نزد سرش، بهتر است.

و چون فارغ شدى، هر اندازه که دوست دارى، نماز بخوان، جز این که دو رکعت نماز زیارت نزد هر قبرى لازم است، و چون نمازت را به پایان بُردى، دستانت را بالا ببر و بگو: ….(20)

3256. مصباح الزائر: نماز زیارت حسین بن على که درودها و سلام خدا بر آن دو باد، چهار رکعت است که در آنها، «حمد» و «قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ» و «قُلْ یا أَیُّهَا الْکافِرُونَ» را مى‏خوانى و پس از آن، دعا مى‏کنى و مى‏گویى:

خدایا! تو و اهل طاعتت از همه خلقت را گواه مى‏گیرم که من، با هر که همچون من گواهى مى‏دهد، گواهى مى‏دهم که در زندگى و پس از مرگم تا روز نیازم، با همین عقیده، تو را دیدار کنم.

و گواهى مى‏دهم که خداوند، ولىّ مؤمنان است. آنان را از تاریکى‏ها به سوى نور، بیرون مى‏بَرد و کافران، سرپرست‏هایشان طاغوت‏اند و آنان را از نور به سوى تاریکى مى‏بَرند. آنان، همراهان آتش و در آن، جاودانه‏اند.

و گواهى مى‏دهم که پیامبر صلى الله علیه و آله نسبت به مؤمنان، از خودشان اختیار بیشترى دارد، همسرانش، مادران آنهایند و در کتاب خدا، برخى خویشان نسبت به برخى دیگر، اولویت دارند.

و گواهى مى‏دهم که ولىّ ما، خدا، پیامبرش و مؤمنانى هستند که نماز مى‏خوانند و در حال رکوع، صدقه مى‏دهند و فرزندان آن دو، خویشانى هستند که برخى بر برخى دیگر، اولویت دارند؛ فرزندانى که برخى‏از برخى دیگرند، و خداوند، شنوا و

الأَرحَامِ بَعضُهُم أَولى بِبَعضٍ(18)، ذُرّیَّةً بَعضُها مِن بَعضٍ وَاللّهُ سَمیعٌ عَلیمٌ.(21)

و أشهَدُ أنَّکُم أعلامُ الدّینِ، واولُو الأَرحامِ، الحُکّامُ عَلَى الوَرى، وَالحُجَّةُ عَلى أهلِ الدُّنیا، انتَجَبتَهُم وَاصطَفَیتَهُم وَاختَصَصتَهُم، و أطلَعتَهُم عَلى سِرِّکَ، فَقاموا بِأَمرِکَ، و أمَروا بِالمَعروفِ ونَهَوا عَنِ المُنکَرِ، ودَعَوُا العِبادَ إلَى التَّأویلِ وَالتَّنزیلِ، کُلَّما مَضى مِنهُم داعٍ خَلَّفَ فیهِم داعِیا، فَرَضتَ طاعَتَهُم و أمَرتَ بِمُوالاتِهِم، ولَم تَجعَل لِأَحَدٍ مِن خَلقِکَ عُذرا فی تَرکِهِم، وَالانحِیازِ عَنهُم، وَالمَیلِ إلى غَیرِهِم، وجَعَلتَهُم أهلَ بَیتِ النُّبُوَّةِ، و أفضَلَ البَرِیَّةِ، ومَعدِنَ الرِّسالَةِ، ومُختَلَفَ المَلائِکَةِ، ومَهبِطَ الوَحیِ وَالکَرامَةِ، و أولادَ الصَّفوَةِ، و أسباطَ الرُّسُلِ، و أقرانَ(22) الکِتابِ، و أبوابَ الهُدى، وَالعُروَةَ الوُثقى، لا یَخافونَ فیکَ لومَةَ لائِمٍ، ولا یَقومُ بِحَقِّهِم إلّا مُؤمِنٌ، ولا یُهدى بِهُداهُم إلّا مُنتَجَبٌ.

اللّهُمَّ فَصَلِّ عَلَیهِم بِأَفضَلِ صَلَواتِکَ، وبارِک عَلَیهِم بِأَجزَلِ بَرَکاتِکَ، وبَوِّئهُم(23) مِن کَرَمِکَ بِأَکرَمِ کَراماتِکَ فِی الدُّنیا وَالآخِرَةِ، اللّهُمَّ اجعَل أحَبَّ الأَشیاءِ إلَیَّ و أبَرَّها لَدَیَّ، و أهَمَّها إلَیَّ، حُبَّک وحُبَّ رَسولِکَ، وحُبَّ أهلِ بَیتِهِ الطَّیِّبینَ، وحُبَّ مَن أحَبَّهُم مِن جَمیعِ خَلقِکَ، وحُبَّ مَن عَمِلَ المُحَبَّ(24) لَکَ ولَهُم،

داناست.

و گواهى مى‏دهم که شما، نشانه‏هاى دین، خویشاوندان [صاحب حق بر ما]، حاکمان بر مردم و حجّت بر مردم دنیا هستید. [اى خدا!] آنها را برگرفته و برگزیده و ویژه‏شان ساختى و بر راز خودت، آگاهشان کردى و آنان، به کارت قیام کردند و امر به معروف و نهى از منکر کردند و بندگان را به تأویل و تنزیل [قرآن‏]، فرا خواندند و هر گاه یکى از آن دعوتگران در مى‏گذشت، دعوتگر دیگرى جایش را مى‏گرفت. اطاعتِ ایشان را واجب ساختى و به ولایت ایشان، فرمان دادى و در ترک ایشان و کنار نهادن آنان و گراییدن از آنها به سوى دیگران، عذرى براى کسى ننهادى و آنان را خاندان نبوّت و برترینِ مردم، معدن رسالت، و جایگاه آمد و شدِ فرشتگان، محلّ فرود وحى و کرامت، فرزندان برگزیده [ى پیامبر خدا]، نوادگان پیامبران، هم‏ترازان کتاب، دریچه‏هاى هدایت و ریسمان محکم [خدا] قرار دادى که در راه تو، از سرزنش سرزنش‏کنندگان نمى‏هراسند؛ و جز مؤمن، به حقّ ایشان، قیام نمى‏کند و جز برگزیده، به هدایت ایشان، ره‏نمون نمى‏شود.

خدایا! با برترین درودهایت، بر، ایشان درود فرست و با فراوان‏ترین برکت‏هایت، ایشان را برکت ده و به بزرگوانه‏ترین بزرگداشت‏هایت، ایشان را در دنیا و آخرتت، در جایگاه بزرگى جاى بده.

خدایا! محبوب‏ترینِ چیزها و نیک‏ترین آنها و مهم‏ترینشان را نزد من، محبّت خودت، پیامبرت و خاندان پاکش، و محبّت هر کس از خَلقت که آنان را دوست مى‏دارد، قرار ده و هر کس که اعمال محبوبِ تو و آنان را انجام مى‏دهد، و نیز دشمنى با دشمن خودت و ایشان را، هر کس از خَلقت که باشد، و نیز هر کس را که عمل ناخوشایند ایشان را انجام مى‏دهد، زنده یا مُرده.

و صبر زیبا، دین سالم، گشایش نزدیک [در گرفتارى‏ها]، پاداش بزرگ، روزىِ گوارا، زندگى آسوده، تن‏درستى، چشم اشکبار، دل خاشع، یقین استوار، عمر طولانى، عقل کامل و عبادت دائم، روزى‏ام کن.

وبُغضَ مَن أبغَضَکَ و أبغَضَهُم مِن جَمیعِ خَلقِکَ، وبُغضَ مَن عَمِلَ المُبغَضَ لَکَ ولَهُم، حَیّا ومَیِّتا.

وَارزُقنی صَبرا جَمیلًا، ودینا سَلیما، وفَرَجا قریبا، و أجرا عَظیما، ورِزقا هَنیئا، وعَیشا رَغیدا، وجِسما صَحیحا، وعَینا دامِعَةً، وقَلبا خاشِعا، ویَقینا ثابِتا، وعُمُرا طَویلًا، وعَقلًا کامِلًا، وعِبادَةً دائِمَةً.

و أسأَلُکَ الثَّباتَ عَلَى الهُدى، وَالقُوَّةَ عَلى ما تُحِبُّ وتَرضى، اللّهُمَّ وَاجعَل حُبَّکَ أحَبَّ الأَشیاءِ إلَیَّ، وخَوفَکَ أخوَفَ الأَشیاءِ عِندی، وَارزُقنی حُبَّکَ وحُبَّ مَن یَنفَعُنی حُبُّهُ عِندَکَ، وما رَزَقتَنی وتَرزُقُنی مِمّا احِبُّ، فَاجعَلهُ لی فَراغا فیما تُحِبُّ، وَاقطَع حَوائِجَ الدُّنیا بِالشَّوقِ إلى لِقائِکَ. وإذا أقرَرتَ عُیونَ أهلِ الدُّنیا بِدُنیاهُم، فَاجعَل قُرَّةَ عَینی فی طاعَتِکَ ورِضاکَ ومَرضاتِکَ بِرَحمَتِکَ، إنَّ رَحمَتَکَ قَریبٌ مِنَ المُحسِنینَ.(25)

3257. مصباح الزائر: صِفَةُ صَلاةٍ اخرى عِندَ رَأسِ الحُسَینِ صَلَواتُ اللّهِ عَلَیهِ، وهُما رَکعَتانِ بِالرَّحمنِ وتَبارَکَ؛ فَمَن صَلّاهُما کَتَبَ اللّهُ لَهُ خَمسا وعِشرینَ حَجَّةً، مَقبولَةً مَبرورَةً مُتَقَبَّلَةً مَعَ رَسولِ اللّهِ صلى الله علیه و آله.(26)

راجع: ص 132 (الفصل الثانی عشر/ فضل زیارته فى النصف من شعبان)

و ج 11 ص 406 (الفصل التاسع/ ما یزار به الإمام علیه‌السلام و أنصاره/ الزیارة العاشرة).

از تو، استوارى بر هدایت و قوّت بر آنچه دوست دارى و مى‏پسندى، مى‏طلبم. خدایا! محبّتت را محبوب‏ترینِ چیزها نزد من، و هراست را بیمناک‏ترین چیزها نزد من قرار ده. محبّتت و محبّت هر کس را که محبّتش نزد تو به من سود مى‏رساند، روزى‏ام کن و آنچه را دوست دارم و روزى‏ام کرده و مى‏کنى، فراغتى براى پرداختن به آنچه تو دوست دارى، قرار ده و حاجت‏هاى دنیایى‏ام را با شوق به دیدارت بگُسل و هنگامى که چشمان اهل دنیا را به دنیایشان روشن مى‏کنى، روشنىِ چشم مرا به رحمتت، در اطاعت و رضایت و خشنودى‏ات قرار ده که رحمت تو به نیکوکاران، نزدیک است.

3257. مصباح الزائر: نماز دیگر نزد سرِ حسین که درودهاى خدا بر او باد، این گونه است که دو رکعت با [سوره‏هاى‏] «الرحمن» و «تَبارَکَ الَّذِی بِیَدِهِ الْمُلْکُ»، خوانده مى‏شود و هر کس آن را بخواند، خداوند، بیست و پنج حجّ پاکیزه مقبول به همراه پیامبر خدا صلى الله علیه و آله برایش مى‏نویسد.

ر. ک: ص 133 (فصل دوازدهم/ ثواب زیارت امام علیه‌السلام در نیمه شعبان)

وج 11 ص 407 (فصل نهم/ زیارت‏هاى امام علیه‌السلام و یارانش/ زیارت دهم).


1) الباذخ: العالی (النهایة: ج 1 ص 110 «بذخ»).

2) الصَفَاةُ: صخرة ملساء (الصحاح: ج 6 ص 2401 «صفا»).

3) کامل الزیارات: ص 384 ح 631، بحار الأنوار: ج 101 ص 166 ح 17.

4) بَرَّ اللّه حجّک: أی قَبِلَهُ (الصحاح: ج 2 ص 588 «برر»).

5) تهذیب الأحکام: ج 6 ص 79 ح 156، المزار للمفید: ص 134 ح 3، کامل الزیارات: ص 434 ح 666، المزار الکبیر: ص 356 ح 3 ولیس فیه ذیله من «قلت» وکلّها عن أبی علیّ الحرّانی، بحار الأنوار: ج 101 ص 83 ح 11.

6) کامل الزیارات: ص 435 ح 668، المزار للمفید: ص 135 ح 4، المزار الکبیر: ص 356 ح 4 ولیس فیه «وآجلة»، بحار الأنوار: ج 101 ص 83 ح 9.

7) یعنی ونحن فی حال السفر، حیث تکون الصلاة قصرا.

8) کامل الزیارات: ص 428 ح 651 و ح 653 عن علیّ بن أبی حمزة عن أبی إبراهیم علیه السلام، بحار الأنوار: ج 89 ص 79 ح 4.

9) لَفْحُ النارِ: حَرُّها ووَهَجُها (النهایة: ج 4 ص 260 «لفح»).

10) کامل الزیارات: ص 238 ح 356، بحار الأنوار: ج 101 ص 78 ح 38.

11) افزون بر کوتاه‏شدن نمازهاى چهار رکعتى در سفر شرعى، نافله‏هاى آنها نیز در سفر، به جا آورده نمى‏شود. از این رو، راوى در این باره، حکم استثنایى مسئله را پرسیده است. گفتنى است که افزون بر سه مورد یاد شده، مسجد کوفه نیز از حکم کلّى سفر، مستثناست و مسافر مى‏تواند نمازهاى خود را کامل و همراه نافله‏ها در آنها بخواند (ر. ک: رساله‏هاى مراجع تقلید).

12) تهذیب الأحکام: ج 6 ص 73 ح 141، المزار للمفید: ص 133 ح 1، کامل الزیارات: ص 433 ح 664، المزار الکبیر: ص 354 ح 1، بحار الأنوار: ج 101 ص 82 ح 7.

13) کامل الزیارات: ص 248 ح 369، بحار الأنوار: ج 101 ص 50 ح 2.

14) الکافی: ج 4 ص 578 ح 4، کامل الزیارات: ص 425 ح 642، بحار الأنوار: ج 101 ص 81 ح 3 و ص 151 ح 2.

15) کامل الزیارات: ص 424 ح 640، بحار الأنوار: ج 101 ص 81 ح 1.

16) کامل الزیارات: ص 393- 417 ح 639 وراجع: ج 11 ص 342 (الفصل التاسع/ ما یزار به الامام علیه‌السلام و أنصاره/ الزِّیارة السابعة)».

17) تضمین و إشارة إلى الآیة 257 من سورة البقرة.

18) تضمین و إشارة إلى الآیة 75 من سورة الأنفال.

19) تضمین و إشارة إلى الآیة 55 من سورة المائدة.

20) متن زیارت را در زیر عنوان «زیارت‏هاى امام علیه‌السلام و یارانش/ زیارت هفتم» ببینید. در این باره، ر. ک: ج 11 ص 343 (فصل نهم/ زیارت‏هاى امام علیه‌السلام و یارانش/ زیارت هفتم).

21) تضمین وإشارة إلى الآیة 34 من سورة آل عمران.

22) القِرْنُ: الکُف‏ء والنظیر، ویُجمع على أقران (النهایة: ج 4 ص 55 «قرن»).

23) بَوّأتُ للرجل منزلًا: أی هیّأته ومکّنتُ له فیه (الصحاح: ج 1 ص 37 «بو أ»).

24) قال العلّامة المجلسی قدس‏سره: قوله: «من عمل المحبّ» هو على بناء اسم المفعول، فإنّه یأتی کذلک وإن کان قلیلًا والأکثر أن یبنى مفعوله على محبوب على خلاف القیاس وکذا المبغض على اسم المفعول، ویمکن أن یقرأ المحبّ على اسم الفاعل، ویکون من بمعنى ما. والأوّل أظهر (بحار الأنوار: ج 101 ص 289).

25) مصباح الزائر: ص 528، بحار الأنوار: ج 101 ص 285 ح 2.

26) مصباح الزائر: ص 531، بحار الأنوار: ج 101 ص 287 ذیل ح 2.