در روایات فصل چهارم، فضیلت زیارت امام حسین علیه السلام، با فضیلتهاى حج و عمره گزاردن، مورد سنجش و ارزشیابى قرار گرفته است. برخى از این احادیث، ثواب زیارت آن امام را برابر با ثواب حج و عمره پس از انجام دادن حج واجب مىدانند و برخى، آن را برابر با حج مىدانند، براى کسى که نتوانسته حج بگزارد؛ ولى شمارى از روایات، فضیلت زیارت امام حسین علیهالسلام را بیشتر از حج گزاردن، بلکه فضیلت آن را برابر با یکهزار حج، مطرح کردهاند.
با ملاحظه این روایات، دو پرسش، پیش مىآید:
پرسش اوّل. ملاک این همه تفاوت در ارزیابى زیارت امام حسین علیهالسلام و حج و عمره چیست؟ و چرا روایتى آن را برابر با یک حج و عمره مىداند و روایت دیگر، آن را معادل سه حج و دیگرى، معادل ده حج و همچنین تا یکهزار حج و یکهزار عمره؟!
پرسش دوم. چگونه مىتوان پذیرفت که فضیلت زیارت سیّد الشهدا علیه السلام، بیشتر از زیارت خانه خداست؟ و آیا این گونه روایات، به مفهوم کمارزش جلوه دادن زیارت خانه خدا نیست و موجب کاستن انگیزه زائران آن و کاهشِ شُکوه و عظمت
حج نمىشود؟!