جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

زیارت أحیا (زندگان)

زمان مطالعه: < 1 دقیقه

زیارت اهل ایمان، به قدرى در سازندگى فردى و اجتماعى انسان، مؤثّر است که در برخى از روایات، هم‏سنگ زیارت خداوند متعال و یا زیارت پیامبر خدا صلى الله علیه و آله شمرده شده است. در حدیث نبوى آمده:

مَن زارَ أخاهُ المُؤمِنَ إلى مَنزِلِهِ لا لِحاجَةٍ مِنهُ إلَیهِ، کُتِبَ مِن زُوّارِ اللّهِ، وَ کانَ حَقیقا عَلَى اللّهِ أن یُکرِمَ زائِرَهُ.(1)

هر کس از برادر مؤمنش در خانه او، بدون نیاز بردن به نزد وى، دیدار کند، از زائران خدا شمرده مى‏شود و بر خداوند است که زائرش را احترام کند.

و در حدیثى دیگر از ایشان روایت شده که فرمود:

مَن زارَ أخاهُ فی بَیتِهِ قالَ اللّهُ‏ت لَهُ: أنتَ ضَیفى وَ زائِرى، عَلَىَّ قِراکَ، وَ قَد أوجَبتُ لَکَ الجَنَّةَ بِحُبِّکَ إیّاهُ.(2)

هر کس براى دیدن برادر [مؤمن‏] خود به خانه او برود، خداوندت به او مى‏گوید: «تو میهمان و زائر منى. پذیرایىِ تو، به عهده من است و من به خاطر این که او را دوست دارى، بهشت را بر تو واجب کردم».

و در روایت دیگرى از پیامبر صلى الله علیه و آله آمده است:

مَن زارَ عالِماً فَکَأَنَّما زارَنى.(3)

هر کس به دیدار عالِمى برود، گویى مرا زیارت کرده است.

گفتنى است که در آداب زیارت (دید و بازدید) در اسلام، بویژه در باره خویشاوندان، افزون بر دیدار، به نیکى کردن و هدیه دادن نیز تأکید شده است.(4)


1) رسائل الشهید الثانى: ص 331، بحار الأنوار: ج 77 ص 192.

2) الکافى: ج 2 ص 177 ح 6.

3) الفردوس: ج 5 ص 485 ح 8839.

4) ر. ک: میزان الحکمة با ترجمه فارسى: ج 4 ذیل «الرّحم (خویشاوندى)».