جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

یوم الله

زمان مطالعه: 3 دقیقه

از نامهای روز عاشوراست، به معنای روز خدا.گر چه همه روزها و مکانها و زمانها از آن خداست، ولی گاهی زمان و مکان خاصی به دلیل اهمیت آن یا عظمت ‏حادثه‏ای که درآن اتفاق افتاده و قدرت نمایی خداوند در آن روز، به خدا انتساب پیدا می‏کند و «ماه خدا یاروز خدا» می‏شود.در قرآن نیز از «ایام الله‏» یاد شده و به گرامیداشت آن توصیه شده ‏است، چرا که در سرنوشت اقوام و ملل، تاثیر عمده داشته است (ذکرهم بایام الله: ابراهیم، آیه 5).(1) در روز عاشورا، حوادث مهمی اتفاق افتاده که مهمترین آن حماسه کربلا و شهادت‏امام حسین‏ «ع‏» است.طبق روایات فراوان، بخصوص در کتب اهل سنت، عاشورا روز مهمی بوده که پیشینیان آن روز را، روزه می‏گرفتند و پیامبر «ص‏» هم روزه می‏گرفت، ولی‏ پس از شهادت حسین بن علی‏ «ع‏» در این روز، بنی امیه بخاطر کینه‏ای که با عترت پیامبرداشتند، آن روز را روز فرخنده و مبارک و عید قرار دادند و به شادمانی پرداختند (اللهم ان ‏هذا یوم

تبرکت به بنو امیة… و هذا یوم فرحت به آل زیاد و آل مروان بقتلهم الحسین)(2) ازاین رو پس از آن حادثه، امامان شیعه آن را روز شومی دانسته و از روزه گرفتن در آن نهی‏ کردند.

در روایات عامه نقل شده که از رسول خدا «ص‏» درباره عاشورا و روزه آن پرسیدند، فرمود: «ان یوم عاشورا یوم من ایام الله تعالی، فمن شاء صامه و من شاء ترکه‏»(3) عاشورایکی از ایام الله است، هر که خواست روزه بگیرد و هر که خواست، نگیرد.از امام‏صادق‏ «ع‏» روایت است که آل امیه و شامیانی که در کشتن حسین‏ «ع‏» آنان را یاری کرده ‏بودند، نذر کرده بودند که اگر حسین‏ «ع‏» کشته شود و سپاه کوفه سالم از جبهه کربلا برگردند و خلافت در دودمان آل ابی سفیان مستقر گردد، آن روز را روز عید و جشن‏بگیرند و به شکرانه ‏اش، آن روز، روزه بگیرند.از این رو روزه گرفتن عاشورا تا امروز در میان آل ابی سفیان رسم شده است و مردم از آنان تبعیت می‏کنند و روزه می‏گیرند و در این ‏روز، به خانواده و بستگان خویش، شادی می‏رسانند.(4)

به هر حال، در تاریخ اسلام، واقعه خونین عاشورا عظیم ترین جلوه فداکاری خالصانه‏ در راه دین و فدا شدن گرامیترین انسان آن روزگار در راه حق و عدالت و احیای اسلام بود و تاثیرات مهمی در بیداری ملتها در طول تاریخ و الهام گرفتن افراد و امتها در راه مبارزه باستم داشته است و اگر در اسلام، چند روز بسیار مهم و به یاد ماندنی و ستودنی داشته ‏باشیم، یکی هم عاشوراست، که راز و رمز کرامت بخشیدن انسان بر فرشتگان از سوی‏ خدا را نشان می‏دهد و برای امت محمد «ص‏» همین بس که اسوه‏هایی چون ‏سید الشهدا «ع‏» و شهدای کربلا دارد که جهان را در مکتب شرافت و آزادی خود، تربیت ‏می‏کند.در حدیثی قدسی آمده است که حضرت موسی به خداوند عرض کرد: پروردگارا، چرا و به چه خاطر امت محمد «ص‏» را بر سایر امتها فضیلت بخشیدی؟ فرمود: به خاطر ده‏ خصلت و ویژگی آنان را برتری دادم. موسی‏ «ع‏» پرسید: آن ده خصلت چیست که امت‏محمدی به آن عمل

می‏کنند، تا من هم بنی اسرائیل را فرمان دهم تا به آنها عمل کنند؟ خدای متعالی فرمود: «الصلاة و الزکاة و الصوم و الحج و الجهاد و الجمعة و الجماعة و القرآن ‏و العلم و العاشوراء…»(5) آنها عبارت است از: نماز، زکات، روزه، حج، جهاد، نماز جمعه، نماز جماعت، قرآن، دانش، و عاشورا! شگفتا که عاشورا در کنار نماز و حج و جهاد و قرآن و… از خصلتهای امتیاز بخش امت اسلام بر امتهای دیگر است.و این راز عظمت‏ عاشورا و یوم الله بودن آن است. در ادامه حدیث فوق، حضرت موسی از مفهوم‏ «عاشورا» می‏پرسد، خداوند در پاسخ به روز گریه و تباکی بودن عاشورا در سوگ فرزند پیغمبر و فضیلت گریستن و اطعام و خرج در راه زاده زهرا و ماتم آن شهید بزرگوار اشاره‏ می‏فرماید و بر چشمهای گریان در روز عاشورا و قطرات اشک، پاداش بهشت را وعده‏ می‏دهد.

امام خمینی‏ «قدس سره‏» نیز روزهایی همچون 22 بهمن، 15 خرداد، 17 شهریور را «یوم الله‏» می‏داند و به تکریم و احیای آنها دستور می‏دهد و تعبیر «عاشورا و 17 شهریور و دیگر ایام الله…»(6) نشان می‏دهد که عاشورا را نیز از ایام الله می‏داند و در جایی هم‏ 15 خرداد را با عاشورا مقایسه می‏کند و هر دو را «روز الهی‏» می‏داند که همان یوم الله‏است: «بزرگداشت روز حماسه آفرین 15 خرداد، بزرگداشت ارزشهای انسانی در طول ‏تاریخ است، همان سان که بزرگداشت روز سرنوشت ‏ساز عاشورا، بزرگداشت اسلام و قرآن کریم است.ملت‏ شریف ما، بلکه ملتهای مظلوم، از هر چه غفلت کنند، از این دو روز الهی نباید غفلت کنند.عاشورا با «نه‏» خود، یزیدیان را در طول تاریخ نفی کرد و به ‏گورستان فرستاد، 15 خرداد پهلویان و پهلوی صفتان و ابر قدرتها را مدفون کرد…» و در پایان این پیام، می‏فرماید: «درود بر عاشورا، درود بر 15 خرداد و 22 بهمن، درود برایام الله‏»(7)


1) درباره مفهوم و جایگاه ایام الله، ر.ک: «روایت انقلاب‏»، جواد محدثی، ج 1، ص 11، مقاله‏ «نگاهی تازه به مفهوم ‏ایام الله‏» و«صحیفه نور»، ج 9، ص 59.

2) مفاتیح الجنان، ص 451 (زیارت عاشورا).

3) کنز العمال، علاء الدین علی الهندی، ج 8، ص 658، المعجم المفهرس لالفاظ الحدیث النبوی، ج 4، ص 224 واژه «عشر».

4) بحار الانوار، ج 45، ص 95 حدیث 41.

5) مجمع البحرین، طریحی، واژه‏ «عشر»، مستدرک سفینة البحار، نمازی شاهرودی، ج 7، ص 234.

6) صحیفه نور، ج 16، ص 181.

7) همان ج 14، ص 264.