جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

کوفیان

زمان مطالعه: 2 دقیقه

مردم کوفه در تاریخ به بی‏وفایی و سست عهدی شهرت یافته‏اند، تا آنجا که گفته شده‏است‏ «الکوفی لا یوفی‏»، در شعارهای مردم در انقلاب اسلامی ایران و جنگ تحمیلی نیز گفته می‏شد که‏ «ما اهل کوفه نیستیم، علی تنها بماند».البته تغییر اوضاع کوفه را در دوران مسلم بن عقیل و بر سر کار آمدن ابن زیاد و کنترل شدید شهر و سختگیری نسبت به مردم ‏و… را نیز نباید نادیده گرفت، که مانع خروج هواداران سید الشهدا «ع‏» برای یاری آن‏ حضرت در کربلا شد، ولی به هر حال، تاریخ اسلام خاطره خوشی از عهد و پیمان مردم‏ کوفه ندارد.(1)

از ویژگیهای روحی و اخلاقی جامعه کوفی، اینها را شمرده‏اند: تناقض در رفتار، نیرنگ‏ و تزلزل، سرکشی نسبت به والیان، فرصت‏طلبی، اخلاق ناپسند، طمع و آزمندی، شایعه‏پذیری و ترکیب یافتن مردم آن از قبایل مختلف با گرایشهای قبایلی.(2) همینها سبب شد تاعلی‏ «ع‏» از دست آنان خون دل بخورد و امام مجتبی‏ «ع‏» بی‏وفایی ببیند و مسلم بن عقیل، در این شهر غریبانه به شهادت برسد و سید الشهدا «ع‏» نزدیک کوفه در کربلا در محاصره‏ سپاه کوفه لب تشنه جان دهد.البته ترکیب جمعیتی این شهر نیز، چندان منسجم نبود.مردم‏ خود این شهر، به اضافه قبایلی از یمن مثل قضاعه، غسان، بجیله، خثعم، کنده، حضر موت، ازد، مذحج، حمیر، همدان و نخع که پس از بنای این شهر از دوره‏ «سعد بن ابی وقاص‏» ساکن این شهر شده و قدرت و نفوذی یافته بودند و جمعیتی از نژاد فارس که در کوفه‏ می‏زیستند، سبب گرایشهای مختلفی در مردم شده بود.از سردمداران اموی نیز برخی‏ کوفه را در تحت نفوذ خود داشتند و مردم را به هواداری بنی‏امیه فرا می‏خواندند و سلطه ‏اموی را گسترده و ریشه‏دار می‏ساختند.

شیعیان اهل بیت نیز در کوفه کم نبودند، اما تشیعشان در بعد خطبه‏های حماسی و نطقهای پر شور و عواطف سرشار نسبت به خاندان پیامبر «ص‏»، بیش از پیروی از خط سرخ آل علی و پا نهادن در میدانهای درگیری بود.بی‏آنکه بخواهیم سختگیریها و شدت ‏عمل امویان را در محدود ساختن یاری شیعیان نسبت به حسین بن علی‏ «ع‏» نادیده ‏بگیریم، از روحیه سستی و بی‏وفایی آنان نمی‏توان بسادگی گذشت.حتی جمعی از آنان با دیدن پیکرهای حسین و یارانش در دم تیغها، می‏گریستند و دعا می‏کردند که خدایا پسر پیامبرت را یاری کن.یکی از خودشان بر آنان خروشید که چرا به جای دعا، به یاریش‏ نمی‏شتابید «هلا تهبون الی نصرته بدل هذا الدعاء؟».(3)

وای بر کوفه و بر رسم پذیرایی او

سست عهدی و ریاکاری و خودرایی او

خاک عالم به سرش باد که در خاک کشید

هر که بنشست‏ سر خوان پذیرایی او

رسم او غدر و دورنگی، ره او کید و نفاق

شش جهت پر شد از آوازه رسوایی او(4)

ای کوفه!ای کتیبه ی بیداد

وی گور دادخواهی و فریاد

ای پایگاه بازی شیطان

وی شرح خاطرات پریشان

خوردی فریب دیو هوی را

کشتی به جهل، شیر خدا را

کشتی دو عاشق ازلی را

نشناختی حسین و علی را

پشت علی ز درد تو خم شد

نام تو در فساد، علم شد

در هفت رنگ تفرقه، طاقی

بیتوته‏گاه جهل و نفاقی

ای جویبار جاری ناپاک

ای آبروی ریخته بر خاک… (5)


1) در مورد کوفه و کوفیان، ر.ک: «تاریخ الکوفه‏»، سید حسین البراقی، ص 139.

2) با استفاده از «حیاة الامام الحسین‏»، باقر شریف القرشی، ج 2، ص 420.

3) همان، ص 442، به نقل از «بلاذری‏».

4) محمد حسین بهجتی (شفق).

5) از مثنوی غم‏آلود «کتیبه بیداد» قادر طهماسبی (فرید)، در سوگ علی، امام مظلوم‏ «ع‏».