جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

کمیت بن زید اسدی

زمان مطالعه: 2 دقیقه

کمیت در لغت، به معنای اسب نیک سرخ‏فش و دم سیاه است، اسب سرخ رنگ که به سیاهی بزند و یال و دم او سیاه باشد (لغتنامه دهخدا) و این که می‏گویند: کمیتش لنگ است، کنایه از عجز و ناتوانی است.

از شاعران برجسته شیعه که سروده‏هایش درباره اهل بیت و مرثیه امام حسین علیه‏السلام معروف است.کنیه او «ابو المستهل‏» و اهل کوفه بود.هواداری شدید از بنی‏هاشم‏ می‏کرد و با سروده‏هایش آنان را می‏ستود.مشهورترین شعرش‏ «هاشمیات‏» است. «در وی ‏خصالی بود که هیچ شاعر نداشت: خطیب بنی‏اسد، فقیه شیعه، سوارکاری دلیر، بخشنده‏و تیرانداز بود و در میان قومش کسی مهارت او را در تیراندازی نداشت.(1) ولادتش در سال‏60 و وفاتش در سال 126 هجری بود.این شاعر برجسته، زبان شعری خویش را در راه ‏دفاع از مکتب و ولایت و بیان فضایل عترت و مظالم دشمنان خاندان پیامبر به کار گرفت.

مورد علاقه و محبت‏ شدید و دعای خاص ائمه بود و از بزرگترین مرثیه‏ سرایان عاشورا به ‏شمار می‏رفت.قصیده میمیه‏ «من لقلب متیم مستهام…» او معروف است.وی در سال شهادت امام حسین‏ «ع‏» به دنیا آمد و به برکت دعای امام سجاد «ع‏» پایان عمرش ختم به ‏شهادت شد.او که مدتی متواری بود، در ایام خلافت مروان به شهادت رسید و در همان ‏کوفه در مقبره بنی‏اسد دفن شد.(2)

امام باقر «ع‏» در حق او دعا فرمود که: «لا زلت مؤیدا بروح القدس ما ذببت عنا اهل‏البیت‏» یعنی همواره تا زمانی که از ما خاندان دفاع می‏کنی، مؤید به روح القدس باشی. ازجمله ابیات قصیده هاشمیات اوست درباره شهید کربلا:

قتیل بجنب الطف من آل هاشم

فیا لک لحما لیس عنه مذبب

و منعفر الخدین من آل هاشم

الا حبذا ذاک الجبین المترب(3)

همچنین روایت است که در ایام تشریق، خدمت امام صادق‏ «ع‏» رسید و اجازه‏ خواست که درباره آن خاندان شعری بخواند.حضرت اهل بیت را جمع کرد تا آنان هم ‏بشنوند.کمیت اشعار خود را خواند و حاضران گریستند.امام صادق دست به دعا بلند کرد و گفت: «اللهم اغفر للکمیت ما قدم و ما اخر و ما اسر و ما اعلن و اعطه حتی یرضی‏».(4) خدایا، گذشته و آینده کمیت را ببخشای و از نهان و آشکار او درگذر و به او آنقدر عطا کن‏ تا راضی گردد.


1) لغت‏نامه، دهخدا.

2) الغدیر، ج 2، ص 195، سفینة البحار، ج 2، ص 496.درباره وی، از جمله ر.ک: «کمیت بن زیاد، شاعر العقیده‏».

3) ادب الطف، ج 1، ص 187.

4) منتهی الآمال، ج 1، ص 213 (چاپ 1331 شمسی).