آراستن و آذین بستن خانه و شهر، هنگام جشنها و اعیاد و پیروزیها.در بدو ورود
اهل بیت امام حسین «ع» به کوفه و نیز دمشق، مواجه با آذینبندی و چراغانی و مراسم جشن و شادمانی شدند.به نقل بعضی تواریخ: اهل بیت را سه روز در دروازه شامنگهداشتند تا کار چراغانیشان کامل شود و شهر را با زیورها، حلهها، دیبا و زر و سیم وانواع جواهرات بیارایند.آنگاه مردان، زنان، کودکان، و بزرگسالان، وزیران، و امیران، یهود و مجوس و نصارا و همه اقوام به تفرج و تفریح بیرون آمدند، با طبلها، دفها، و شیپورها و سرناها و ابزار لهو و لعب دیگر.چشمها را سرمه زده، دستها را حنا بسته و بهترین لباسها راپوشیده و خود را آراسته بودند.شهر چنان وضعی داشت که گویا از همه مردم در سطح شهر دمشق، رستاخیزی به پا شده است.و در چنین وضعی بود که سر مطهر امامحسین «ع» را وارد کردند که بر فراز نیزه بود و پشت سر آن، اسیران اهل بیت را از دروازه ساعات به داخل آوردند….(1)
تبلیغات امویان وانمود کرده بود که بر دشمنان خلیفه و بر یاغیان پیروز شدهاند و خاندان آنها را به اسارت گرفته و آوردهاند.تا آنجا که سهل بن سعد در سفر خود به دمشق عبور میکند و با دیدن چراغانی و دف و طبل، میپرسد: آیا شما در شام، عیدی دارید که ما از آن بیخبریم؟میگویند: سر حسین «ع» را از عراق به شام میآورند!همین سعد متاثر میشود و در مقابل خواسته سکینه، دختر امام، به نیزهداری که سر سید الشهدا را میبرد، 400 درهم میدهد تا سر مطهر را پیشاپیش اسرا ببرد و مردم به چهره اهل بیت نگاه نکنند.(2) اما زینب و سجاد «ع» جشن را با سخنرانیها و خطابههایشان تبدیل به عزا کردند و آن پیروزی را در کام یزید، تلخ ساختند.
شام، غرق عیش و عشرت بود هنگام ورود
وقت رفتن شام را شام غریبان کرد و رفت
1) حیاة الامام الحسین، ج 3، ص 369.
2) همان، ص 370.