جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هیهات منا الذلة

زمان مطالعه: 2 دقیقه

شعار عاشورایی حسین بن علی‏ «ع‏» و شعار همه آزادگانی که زیر بار ظلم نمی‏روند و سلطه جباران را نمی‏پذیرند.به معنای‏ «ذلت از ما دور است‏» و جمله‏ای است که امام‏ حسین‏ «ع‏» در یکی از خطبه‏هایش روز عاشورا بیان فرمود، خطبه‏ای با آغاز «تبا لکم ایتها الجماعة…» که چون همان روز نیز اصرار داشتند آن حضرت را به تسلیم و بیعت وادارند، حضرت نپذیرفت و حیات ذلت‏بار در سایه حکومت‏یزید و ابن زیاد را با کرامت دودمان ‏پیامبر و شرافت زندگی مؤمنانه منافی دانست و سر دو راهی مرگ شرافتمندانه یا زندگی‏ ذلیلانه، «شرافت ‏شهادت‏» را برگزید: «الا و ان الدعی بن الدعی قد ترکنی (رکزنی) بین‏السلة و الذلة، و هیهات له ذلک منی، هیهات منا الذلة، ابی الله ذلک لنا و رسوله و المؤمنون‏ و حجور طهرت و جدود طابت و انوف حمیة و نفوس ابیة ان یؤثر طاعة اللئام علی مصارع ‏الکرام‏»(1)

این نوع نگرش به زندگی، تعلیم مکتب است که انسان باید سر دو راهی شهادت یاذلت، عزت شهادت را برگزیند و زندگی زیر ستم را مرگ بداند.حضرت علی‏ «ع‏» در جنگ صفین، وقتی دید که سپاه معاویه بر شریعه فرات دست‏یافتند و یاران او در مضیقه ‏آب قرار گرفتند و چه بسا ذلیلانه تسلیم شوند، در خطبه‏ای آنان را تشویق کرد که‏ شمشیرها را

با خون دشمن سیراب سازند تا خود سیراب شوند، مرگ، در زندگی ذلیلانه‏ است و زندگی در مرگ قاهر و پیروز «فالموت فی حیاتکم مقهورین و الحیاة فی موتکم‏ قاهرین‏».(2) این فرهنگ، در خط حماسه علوی و حسینی متبلور است و سرمایه زندگی باکرامت به شمار می‏رود.امام خمینی‏ «ره‏» نیز در برابر تهدیدهای استکبار جهانی، در پیام ‏خویش فرمود: «هیهات که امت محمد «ص‏» و سیراب شدگان کوثر عاشورا و منتظران ‏وراثت صالحان، به مرگ ذلت بار تن در دهند و هیهات که خمینی در برابر تجاوز دیو سیرتان و مشرکان و کافران به حریم قرآن کریم و عترت رسول خدا و امت محمد «ص‏» و پیروان ابراهیم حنیف، ساکت و آرام بماند و یا نظاره‏گر صحنه‏های ذلت و حقارت ‏مسلمانان باشد.»(3)

از آستان همت ما ذلت است دور

و اندر کنام غیرت ما نیستش ورود

بر ما گمان بردگی زور برده‏اند

ای مرگ، همتی که نخواهیم این قیود

اکنون که دیده هیچ نبیند به غیر ظلم

باید ز جان گذشت، کزین زندگی چه سود؟(4)

سید الشهدا «ع‏» در پاسخ برخی از افراد سپاه کوفه که از او می‏خواستند گردن به حکومت و فرمان یزید بنهد تا سالم بماند، فرمود: «لا و الله!لا اعطیکم بیدی اعطاء الذلیل و لا اقر اقرار العبید (لا افر فرار العبید)».(5) اینگونه تسلیم شدن را ذلتی برده ‏وار می‏داند و نمی‏پذیرد. ابونصر بن نباته، درباره این دیدگاه حسین‏ «ع‏» سروده است: «و الحسین الذی رای الموت فی‏العز حیاة و العیش فی الذل قتلا»(6) حسین‏ «ع‏» کسی است که مرگ همراه عزت را «زندگی‏» دید و زندگی در ذلت و خواری را «مرگ‏».


1) نفس المهموم، ص 131، مقتل خوارزمی، ج 2، ص 7، بحار الانوار، ج 45، ص 83، (با تفاوتهایی اندک در تعابیر).

2) نهج البلاغه، صبحی صالح، خطبه 51.

3) صحیفه نور، ج 20، ص 113.

4) حسین پیشوای انسانها، محمود اکبرزاده، ص 27.

5) مقتل الحسین، مقرم، ص 280، تاریخ طبری، ج 4، ص 323.

6) شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ج 3، ص 245.در این کتاب، اشعار، سخنان و حکایات تاریخی فراوانی درباره‏روحیه عزت و بزرگواری و جوانمردی، بویژه در میدانهای جنگ نقل شده است (ص 245 تا 331).