جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

نوحه

زمان مطالعه: 2 دقیقه

بیان مصیبت، گریه کردن با آواز، آواز ماتم، شیون و زاری، مویه‏گری، زاری بر مرده، شعری که در ماتم و سوگواری با صوت حزین و ناله و زاری خوانند، اعم از سوگواری ‏برای کسی که تازه مرده، یا برای امامان شیعه.(1) ترکیبات دیگر آن عبارت است از: نوحه ‏آراستن، نوحه ساختن، نوحه سرودن، نوحه ‏خوانی.نوحه‏گری بر مرده، رسم جاهلیت‏ بوده است و کاری مکروه است،(2) مگر برای معصومین‏ «ع‏» که نوحه و گریه بر آنان از شعائرمهم و از عوامل نشر فضیلتها و احیای یاد اسوه‏های کمال است و خود امامان بر سید الشهدا «ع‏» می‏گریستند و امر به نوحه‏خوانی می‏کردند.بر جعفر طیار و حمزه ‏سید الشهدا نوحه‏خوانی شد.آنچه که از کراهت نوحه و ناپسند بودن شغل نوحه‏گری و زشت بودن اجرت نوحه‏گر در روایات یاد شده، ناظر به نوحه‏گریهای جاهلی است که ‏آمیخته به باطل و گاهی حرام بود.(3)

در فرهنگ عزاداری برای امام حسین، نوحه به نوعی خاص از شعر مرثیه می‏گویند که‏ در مجالس به صورت جمعی اجرا می‏شود. «اشعار نوحه را برای سینه زدن می‏ساختند، یکی نوحه می‏خواند و دیگران به نوا و آهنگ و وزن اشعار نوحه‏خوان سینه می‏زدند.ولی ‏اشعار مرثیه را با آهنگ در مجالس سوگواری برای به گریه افکندن و اظهار تاسف ‏شنوندگان بر قتل شهدای کربلا می‏خواندند و عنوان روضه نداشت.»،(4) «… از معروفترین ‏شعرای عصر قاجار که مرثیه و نوحه ساخته‏اند، می‏توان یغمای جندقی و وصال شیرازی‏ را نام برد».(5) این شیوه در بین عربها هم متداول است و سبک مرثیه سرایی و نوحه‏خوانی ‏بر سالار شهیدان مخصوص است.با توجه به گستردگی این مراسم و رواج آن در طول ‏سال، حتی در سوگ امامان دیگر، ضرورت دارد که سروده‏های ناب و نوحه‏های صحیح و دور از تحریفها و دروغها پدید آید و فرهنگ عاشورا در قالب نوحه نیز ترویج گردد و نوحه خوانان نیز، بیش از هدف قرار دادن گریه، نشر فضیلتهای اهل بیت را هدف

قرار دهند.(6)


1) لغت‏نامه، دهخدا.

2) بحار الانوار، ج 79، ص 88.

3) به روایات مربوط به تعزیه و ماتم و نوحه در بحار الانوار، ج 79، ص 71 تا 113 مراجعه کنید.

4) موسیقی مذهبی ایران، ص 7.

5) همان، ص 29.

6) نگرشی به مرثیه سرایی در ایران، عبد الرضا افسری، بررسی گسترده‏ای از سابقه این کار در ایران و انواع مرثیه ‏سراییها دارد.