تردیدى نیست که مقصود از استشفا به تربت امام حسین علیه السلام، این نبوده که تربت ایشان به طور مطلق (همیشه و همه جا)، جاىگزین دارو و درمان گردد. یکى از دلایل روشن این مطلب، احادیث فراوانى است که در آنها به مراجعه به طبیب و بهرهگیرى از دارو، توصیه شده است.(1) بنا بر این، توصیه به استشفا به تربتسیّد
الشهدا علیهالسلام و گوشزد کردن تأثیر آن در درمان بیمارىها، مانند توصیه به دعا و صدقه در درمان بیمارىها و بیان تأثیر آنهاست.
به سخن دیگر، همان طور که دعا و صدقه، در کنار بهرهگیرى از درمانهاى معمولى، نقش مکمّل درمان را ایفا مىنمایند و در شرایط ویژهاى که دارو اثر ندارد، گاهى دردهاى بىدرمان را درمان مىکنند، تربت سیّد الشهدا علیهالسلام نیز به همین گونه، در درمان بیمارىها مؤثّر است. همچنین، چنان که هر چه شرایط اجابت دعا بیشتر فراهم شود و موانع آن بیشتر برطرف گردد، دعا به اجابت، نزدیکتر مىشود، فراهم ساختن شرایط بهره مندی از برکات تربت امام حسین علیهالسلام و بر طرف کردن موانع تأثیر آن نیز، موجب بهره وری بیشتری از برکات تربت آن امام است.
1) ر. ک: دانشنامه احادیث پزشکى.