جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

ماتم

زمان مطالعه: 2 دقیقه

ماتم، ماتم، ماتم و… به معنای عزاداری و مصیبت و عزاست.اصل آن به معنای محل‏ تجمع زنان و مردان در غم و شادی است،(1) اما به مراسمی هم که در سوگواری امام‏حسین‏ «ع‏» برگزار می‏شود، می‏گویند.به محل عزاداری، عزاخانه، ماتم سرا و ماتمکده هم ‏گفته می‏شود.به برگزار کردن آیین سوگواری، ماتم گرفتن و به ماتم نشستن می‏گویند.در آداب اسلامی، اقامه عزا برای متوفی و رسیدگی به بازماندگان و تغذیه داغدیدگان آمده ‏است.(2) درباره سید الشهدا «ع‏» روایات بسیاری آمده است که برای آن حضرت در ملکوت‏ اعلا ماتمها برگزار شد.در زیارت می‏خوانیم: «و اقیمت علیک المآتم فی اعلی علیین‏».(3) اسیران اهل بیت‏ «ع‏» چون به شام برده شدند و وارد دربار یزید گشتند، خاندان اموی هم ‏برای شهدای کربلا ماتم بر پا کردند.(4) ام سلمه نیز، پس از خبر یافتن از شهادت امام

حسین‏ «ع‏» توسط آن شیشه پر از خاک که به خون تبدیل شده بود، آن روز را روز ماتم و نوحه بر حسین‏ «ع‏» قرار داد.(5) به روایت امام صادق‏ «ع‏»، پس از شهادت ابا عبدالله، همسر اوماتم برای او بر پا داشت و از ماده‏ای برای اشکبار شدن چشمانش استفاده می‏کرد.(6) عظیم‏ترین ماتم تاریخ، همان حادثه جانگداز کربلاست که هرگز از شور و سوز آن کاسته‏ نمی‏شود.به قول محتشم:

باز این چه شورش است که در خلق عالم است

باز این چه نوحه و چه عزا و چه ماتم است

ایام عاشورا برای شیعه، فصل گریستن و به عزای حسینی نشستن است و این سنت ‏دینی مایه بقای یاد حماسه‏ سازان عاشورا گشته است.عاشورا برای پیروان اهل بیت، روز غم و اندوه و برای جفا کاران مخالف عترت، روز شادی بوده است.سرزمین شام و عراق‏ در این زمینه دو روش مخالف هم داشته است، سید رضی در یکی از اشعارش از سوگواریهای سرزمین عراق یاد می‏کند که شامیان، همانها را روز عید و جشن می‏دانستند:

کانت ماتم بالعراق تعدها

امویة بالشام من اعیادها(7)

حضرت سجاد «ع‏» نیز در شعری از سختیهای روزگارشان پس از عاشورا و محنتهای ‏جانکاه آن روزگار سخن می‏گوید، از جمله می‏فرماید:

یفرح هذا الوری بعیدهم

و نحن اعیادنا ماتمنا(8)

این مردم به عیدشان خوشحال می‏شوند، در حالی که عیدهای ما، سوگ و ماتم ماست. این مضمون همان سخن معروف است که: «بنی امیه برای ما عید نگذاشتند».


1) مجمع البحرین، طریحی.

2) ر.ک: «بحار الانوار»، ج 79، ص 71 تا 113 «باب التعزیة و الماتم‏» که به آداب و سنن مربوط به ماتم و تعزیت گویی و سوگواری پرداخته است.

3) بحار الانوار، ج 98، ص 241 و 323.

4) همان، ج 45، ص 143 و 155.

5) همان، ص 231.

6) همان، ص 170، فروع کافی، ج 1، ص 466.

7) بحار الانوار، ج 45، ص 250.

8) همان، ج 46، ص 92.