جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

فتح

زمان مطالعه: 2 دقیقه

پیروزی و گشایش، در قاموس عاشورا، «فتح‏»، تنها پیروزی نظامی نیست، بلکه‏ بیدارگری امت و احیاء ارزشها و ماندگاری نام و بالاتر از همه‏ «عمل به تکلیف‏» پیروزی ‏است، هر چند بصورت ظاهر، شکست نظامی پیش آید.

هدف سید الشهدا «ع‏»، نجات دین از نابودی و رسواگری ستم و باطل بود و این هدف‏ تحقق یافت، پس آن حضرت پیروز شد، هر چند به قیمت ‏شهادت خود و یارانش و اسارت اهل بیت. پس از عاشورا، آرمان حسینی زنده ماند و پیروانی یافت و حادثه کربلا، تاثیر خود را در نسلها و قرنهای بعد، باقی گذاشت و منشا حرکتها و نهضتها شد.این خود یک پیروزی بزرگ است.امام سجاد «ع‏» نیز در پاسخ به‏ «ابراهیم بن طلحه‏» که در مدینه از آن حضرت پرسید: چه کسی غالب شد؟فرمود: هنگام اذان، معلوم می‏شود که چه کسی ‏پیروز شد.(1) این اشاره به همان بقاء مکتب و دین رسول الله در سایه نهضت‏ حسینی است. خود ابا عبدالله الحسین‏ «ع‏» نیز فرموده است: «ارجو ان یکون خیرا ما اراد الله بنا، قتلنا ام ‏ظفرنا»(2) امیدوارم آنچه خداوند برای ما اراده کرده است، نیکو باشد، چه کشته شویم، چه ‏ظفر یابیم.

با این دیدگاه، انسان حقجو و فدا شده در راه دین و خدا، همیشه پیروز است و به‏ «احدی الحسنیین‏» دست می‏یابد و هر که از مسیر یاری حق کنار بود، هر چند جان سالم ‏هم به در برده باشد، کامیاب و پیروز نیست.این نیز تعلیمی است که سید الشهدا «ع‏» در نامه‏ای که به‏ «بنی هاشم‏» نوشت، به آن اشاره فرمود: «من لحق بنا استشهد و من تخلف لم ‏یبلغ الفتح‏».(3) هر کس به ما بپیوندد، شهید می‏شود، و هر که از پیوستن به ما باز ماند، به‏ «فتح‏» نمی‏رسد. پیروزی نظامی معمولا با غلبه نظامی دیگری از بین می‏رود، ولی پیروزی ‏آرمانی، بخصوص وقتی همراه با فداکاریهای عظیم و مظلومیت باشد، در وجدان بشری ‏اثر

ماندگارتری باقی می‏گذارد و همیشه از میان نسلها، حامیانی برای ایده خود پیدا می‏کند. این دیدگاه و برداشت نسبت به‏ «فتح‏»، انسان مبارز را همواره امیدوار، با انگیزه و با نشاط قرار می‏دهد.امام خمینی‏ «قدس سره‏» فرمود: «ملتی که شهادت برای او سعادت است‏ پیروز است… ما، در کشته شدن و کشتن پیروزیم…»(4) و مگر پیروزی خون بر شمشیر، چیزی جز این است؟ «محرم‏»، مصداق روشن این نوع پیروزی است.امام خمینی‏ «ره‏» دراین باره نیز می‏فرماید: «ماهی که خون بر شمشیر پیروز شد، ماهی که قدرت حق، باطل راتا ابد محکوم و داغ باطله بر جبهه ستمکاران و حکومتهای شیطانی زد، ماهی که به نسلها در طول تاریخ، راه پیروزی بر سرنیزه را آموخت… ماهی که باید مشت گره کرده ‏آزادیخواهان و استقلال طلبان و حقگویان بر تانکها و مسلسلها و جنود ابلیس غلبه کند و کلمه حق، باطل را محو نماید.»(5)


1) امالی، شیخ طوسی، ص 66، الامام زین العابدین، مقرم، ص 370، (اذا دخل وقت الصلاة فاذن و اقم، تعرف من‏الغالب).

2) اعیان الشیعه، ج 1، ص 597.

3) کامل الزیارات، ص 75.

4) صحیفه نور، ج 13، ص 65.

5) همان، ج 3، ص 225.