جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

عاشورا و انقلاب اسلامی

زمان مطالعه: 4 دقیقه

نهضت عاشورا به لحاظ ماهیت اسلام خواهی، اصلاح طلبی و ظلم ستیزی‏اش، همواره الهام بخش انقلابیون و حرکتهای اصلاحی بوده است.انقلاب اسلامی ایران نیز از آن سرچشمه سیراب شد و از محتوای عاشورا الهام گرفت.این الهام گیری هم از سوی ‏رهبر انقلاب بود، هم از ناحیه مردم.شرایط سیاسی و اجتماعی ایران قبل از انقلاب، شبیه‏ دوران بنی امیه بود.فساد و ظلم حاکمیت داشت، اسلام در حال نابودی بود، تبلیغات ضد اسلامی در اختیار طاغوت بود، ابتذال فرهنگی و غربزدگی، معروف شدن منکر، منکرشدن معروف، به زندان افتادن آزاد مردان، حیف و میل بیت المال در راه عیاشیهای ‏طاغوت، همه شرایطی را به وجود آورده بود که اصلاحی عمیق را می‏طلبید.تا زور بعنوان‏ عامل استقرار حکومت نفی شود و معیارها حاکم گردد.

امام امت‏ «ره‏»، با الهام از عاشورا، روح حماسه و غیرت دینی را در مردم دمید، به ‏حکومت اسلامی و حاکمیت ارزشهای قرآنی فرا خواند، مفاسد رژیم طاغوت را برشمرد و در دوران تبعید هم از این راه دست بر نداشت.مردم، مبارزات خود را بر ضد یزید زمانه‏ می‏دانستند و از تبیین مفاسد معاویه، یزید، ابن زیاد و… ذهنها به مفاسد و مظالم طاغوتیان‏ منتقل می‏شد. مجالس محرم، منبرها، وعظها، نوحه‏ها رنگ و حال و هوای سیاسی وانقلابی گرفت.حتی شعارهای مردم در راهپیماییهای ضد طاغوتی، پیوند انقلاب

و عاشورا را می‏رساند (رهبر ما خمینیه، نهضت ما حسینیه).عاشورا محور بسیج مردم و شور گستری بر ضد طاغوت شد. عنصر شهادت به مبارزه مردم جان و روح بخشید. خانواده‏ها شهدای خود را به فرمان حسین زمان و محشور با شهدای کربلا می‏دانستند. امام امت، در سخنرانیهایش و نیز در مصاحبه‏ها، مشروعیت ‏حکومت‏شاه را زیر سؤال بردو خواستار تشکیل حکومت اسلامی بود.آنگونه که سید الشهدا «ع‏» نیز با امتناع از بیعت، خلافت‏ یزید را نا مشروع و غاصبانه دانست.نگرش سیاسی به حادثه کربلا و درس ‏آموزی از قیام عاشورا، سر لوحه دعوت امام خمینی و همفکران او بود و اعلام اینکه همه ‏جا کربلا و هر روز عاشوراست، تاکیدی بر این برداشت بود.قتل عام 15 خرداد، گرچه ‏بظاهر سرکوب نهضت امام بود، اما خونهای شهدا و افشاگریها و مبارزات بعدی، اذهان رابرای یک انقلاب آماده ساخت. عاشورای حسینی هم در ظاهر، با شهادت امام و یارانش‏به پایان رسید، ولی همان حادثه، بذر تحرکها و بیدارگریهای عظیمی را افشاند و به بارنشست.امام امت، با توجه به قدرت جذب، الهام، سازماندهی و شور آفرینی کربلا و عزاداریهای ایام محرم و دسته‏های عزاداری، این سنت دیرین را بشدت، حمایت کرد. همچنانکه خطابه امام خمینی در 15 خرداد (12 محرم) آغاز این نهضت بود، راهپیماییهای ‏تاسوعا و عاشورا نیز در آخرین سال حکومت رژیم پهلوی، ضربه نهایی را بر آن زد. امام ‏تاکید داشت که روحانیون و خطبا، حد اعلای استفاده را از منابر حسینی در ماه محرم و صفر داشته باشند.بهره‏هایی که عاشورای حسینی به پیروزی انقلاب رساند، فراوان بود. به تعبیر امام امت: «اگر قیام حضرت سید الشهدا «ع‏» نبود، امروز ما هم نمی‏توانستیم پیروز شویم.».(1) «واقعه عظیم عاشورا از 61 هجری تا خرداد 61 و از آن تا قیام عالمی بقیة الله‏ ارواحنا لمقدمه الفداء، در هر مقطع انقلاب ساز است.».(2)

عاشورا و جبهه‏ها: پس از پیروزی انقلاب نیز، آنچه ملت را در مقابل استکبار جهانی، مقاوم و بی باک ساخت و امت انقلابی و رهبری انقلاب، تن به سازش ندادند، همان درس‏ عزتی بود که از «هیهات منا الذله‏» ابا عبدالله آموخته بودند و آنچه که در سالهای دفاع‏ مقدس، جبهه‏ها را گرم نگه می‏داشت و سیل نیروی عظیم انسانی به جبهه‏ها سرازیر

می‏شد و فتح الفتوح ‏ها می‏آفرید، درسهای آموخته از کربلا و مکتب شهادت بود.امام امت‏ فرمود: «انقلاب اسلامی ایران، پرتوی از عاشورا و انقلاب عظیم الهی آن است.»(3) و فرمود:

«این خون سید الشهدا است که خونهای همه ملتهای اسلامی را به جوش می‏آورد.»(4)

آنچه عاشورا داشت، یک بار ایدئولوژیکی و انگیزه مکتبی برای مبارزه بود.این محتوا در ذهن رهبر انقلاب و در دل پیروان او شکل گرفت و نهضت را پدید آورد و پس ازپیروزی هم هشت‏سال دفاع خونین از انقلاب را اداره و تغذیه کرد.فرهنگ عاشورا و الهام از اسوه‏های کربلایی، حتی در وصیت نامه‏ها، پیشانی‏بندها، شعارها، سرودها، نوحه‏ها، تابلوهای جبهه، رمز عملیات، مجالس ختم شهدا متجلی بود.وقتی فرماندهی‏می‏گفت: «ما یک بار حسین را در کربلا تنها گذاشتیم و چهارده قرن، تحقیر و تازیانه و توهین و شکنجه چشیدیم، هرگز مبادا این بار حسین‏ «ع‏» را تنها بگذاریم‏»(5) این عمق تاثیرعاشورا را در دفاع مقدس ما نشان می‏دهد.

رزمندگان اسلام، به عشق حسین‏ «ع‏» در جبهه‏ها تشنه جان می‏دادند، انتظار و امید حضور ابا عبدالله‏ «ع‏» را بر بالین خود داشتند.آنچه به پیشانی بندها یا پشت لباسهای رزم‏ خود می‏نوشتند، پیوند جبهه و کربلا را می‏رساند، از قبیل: مسافر کربلا، زائر کربلا، یازیارت یا شهادت، هیهات منا الذله، یا قمر بنی هاشم، یا ثار الله، یا حسین شهید، یا سیدالشهدا، عاشقان کربلا، کل یوم عاشورا، یا ابا عبدالله، لبیک یا حسین و… تابلو نوشته‏های ‏جاده‏های جبهه نیز الهام از فرهنگ عاشورا داشت.غیر از تعبیرات یاد شده که گاهی درتابلو نوشته‏ها هم دیده می‏شد، عباراتی این چنین نیز، گویای این حقیقت است: هر که ‏دارد هوس کرب و بلا بسم الله، اگر خسته جانی بگو یا حسین، وعده‏گاه حزب الله صحن ‏ابا عبدالله، رزمندگان تا کربلا راهی نمانده، راه قدس از کربلا می‏گذرد، پیش به سوی حرم‏ حسینی، بسیجی مسافر جاده‏های پر پیچ و خم کربلا و… دهها جمله دیگر.(6)

نامگذاری برخی از عملیات نیز با الهام از نهضت عاشورا بود.عملیات محرم، مسلم بن‏ عقیل، عاشورا، ثار الله، کربلای 1 تا 10 و… از این نمونه‏هاست. رمز عملیات نیز گاهی از اسامی مبارک حماسه‏سازان کربلا بود که رزمندگان، شوری عاشورایی پدید می‏آورد، همچون: یا حسین فرماندهی، یا اباالفضل العباس، یا زینب، یا ابا عبدالله الحسین، همین که ‏رزمندگان خود را در مسیر اهداف عاشورا می‏دیدند، شور می‏گرفتند و همین که‏ خانواده‏های آنان به جبهه حسینی سرباز می‏فرستادند، صبور و مقاوم می‏شدند، شهیدان ‏جبهه‏ها را مسافران بازگشته از کربلا می‏دانستند (این گل پرپر از کجا آمده؟ از سفر کرب وبلا آمده) و عزیمت به جبهه را حرکت به سوی حرم حسینی می‏دیدند (گرفته‏ایم جان به‏ کف و به کربلا می‏رویم، پیش به سوی حرم حسینی) جانبازان بی دست را، اقتدا کنندگان ‏به قمر بنی هاشم می‏دانستند و مادران و خواهران و دختران شهدا را درس آموخته اززینب و سکینه‏ «ع‏» می‏یافتند و مادر چند شهید را به‏ «ام البنین‏» تشبیه می‏کردند و درحمایت از رهبری انقلاب و اطاعت فرمان جهاد او، شعار «ما اهل کوفه نیستیم حسین تنها بماند» سر می‏دادند.شبهای حمله، با نوحه خوانی و سینه زنی و عزاداری برای امام‏حسین‏ «ع‏» روحیه می‏گرفتند.

در آن سالها، عزیمت به جبهه، پاسخ به ندای‏ «هل من ناصر» حسین زمان بود و جبهه‏های غرب و جنوب کشور، «کربلای ایران‏» محسوب می‏شد و شهدایی که به‏ عاشوراییان تاریخ می‏پیوستند، سیراب شدگان از فرات عشق و علقمه یقین بودند و حتی‏ «مفقود الاثر» ها، گمشدگانی در «حریم کربلا» تلقی می‏شدند.این باورها و برداشتها بود که‏به امت ما آرامش و اطمینان می‏بخشید و رزمندگان را برای رفتن به جبهه، بی‏تاب ‏می‏ساخت.انقلاب اسلامی ایران و دفاع مقدس، در اهداف، انگیزه‏ها، شیوه مبارزه، روشهای دفاع، روحیه مردم، شهادت طلبی و صبر، الهام گرفته از عاشوراست، تا پایان نیزبه این فرهنگ وفادار می‏ماند.


1) صحیفه نور، ج 17، ص 60.

2) همان، ج 16، ص 219.

3) همان، ج 18، ص 12.

4) همان، ج 15، ص 204.

5) چکیده مقالات کنگره امام خمینی و فرهنگ عاشورا، ص 104.

6) در این زمینه ر.ک: «فرهنگ جبهه‏» مهدی فهیمی.