جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

سر امام حسین‏

زمان مطالعه: 3 دقیقه

روزی که شد به نیزه سر آن بزرگوار

خورشید سر برهنه بر آمد به کوهسار(1)

پس از شهادت ابا عبدالله‏ «ع‏»، سپاه کوفه قساوت و دشمنی را به اوج رساندند و سر مطهر آن حضرت را از پیکر جدا کردند، سپس به دستور عمر سعد، پیکر آن امام را زیر سم ‏اسبها له کردند.این سر مقدس، همراه سرهای دیگر شهدا بر نیزه‏ها شد و در کوفه و شام و شهرهای دیگر گرداندند تا دیگران را بترسانند.سر مطهر سید الشهدا «ع‏» ماجراهای ‏مختلفی در حادثه کربلا دارد، اینکه سر آن حضرت را از پشت گردن می‏برند،(2) بر نیزه‏ می‏کنند، خولی سر را به خانه خویش برده در اتاقی یا تنوری پنهان می‏کند، سر امام بر فراز نی در کوچه‏های کوفه قرآن تلاوت می‏کند، نزد ابن زیاد، بر طشت طلا نهاده می‏شود،(3) درراه شام در دیر راهب سبب مسلمان شدن قنسرین می‏شود، در کاخ یزید، بر طشت نهاده‏ نزد او می‏آورند، یزید با خیزران بر آن سر و لبها می‏زند، در خرابه شام نزد رقیه دختر امام‏حسین برده می‏شود و… هر کدام موضوعی است که دستمایه بسیاری از مرثیه‏های‏سوزناک گشته و درباره این وقایع، شعرها و نوحه‏های بسیار سروده‏اند.

این که سر مطهر کجا دفن شد، میان محققان نظر واحدی نیست.برخی بر این عقیده‏اندکه سر را از شام به کربلا آوردند و به بدن ملحق ساختند (نظر سید مرتضی)، برخی‏معتقدند در کوفه، نزدیک قبر امیر المؤمنین‏ «ع‏» دفن شد و برخی هم جاهای دیگر راگفته‏اند.در شام، محلی به نام جایگاه سر مطهر معروف است که محل عبادت است.(4) برخی هم مدفن سر را در مصر، مسجد راس الحسین می‏دانند و برای کیفیت انتقال آن به‏آن منطقه، تاریخچه‏ای را ذکر می‏کنند.(5) اما مشهور آن است که سر را به کربلا آوردند و کنار پیکر دفن شد و این را جمعی از علما در تالیفاتشان آورده‏اند.(6)

اصل این جنایت بی سابقه، برای امویان مایه ننگ بود.این که به دستور ابن زیاد، سر آن ‏حضرت را بر نیزه کرده در کوفه چرخاندند، اولین سری بود که در دوران اسلام با آن چنین‏کردند.(7) بریدن سر و بر نیزه کردن آن و شهر به شهر گرداندن، حتی در سروده‏ها و مرثیه‏های آن دوره نیز مطرح شده و بعنوان کاری فجیع و زشت از آن یاد شده است که ‏نشانه مظلومیت ثار الله است.در شعر بشیر هنگام خبر دادنش از ورود اهل بیت به مدینه ‏می‏خوانیم: «و الراس منه علی القناة یدار» و در شعر حضرت زینب در کوفه پس از دیدن ‏سر برادر بر فراز نی، آمده است: «یا هلالا لما استتم کمالا…»

این بی‏حرمتی آشکار، بر خلاف آنچه که یزیدیان می‏خواستند دیگران را مرعوب کنند، موجی از احساسات خصمانه بر ضد آنان پدید آورد و مردم، عمق خباثت دودمان‏ «شجره‏ ملعونه‏» را شناختند.چند بیت از سروده‏های شاعران را بعنوان نمونه، پیرامون سر مطهر می‏آوریم:

ای رفته سرت بر نی، وی مانده تنت تنها

ماندی تو و بنهادیم ما سر به بیابانها

ای کرده به کوی دوست، هفتاد و دو قربانی

قربان شومت این رسم، ماند از تو به دورانها(8)

سر بی تن که شنیده است به لب آیه ی کهف

یا که دیده است به مشکات تنور آیه نور؟(9)

بر نیزه، سری به نینوا مانده هنوز

خورشید فراز نیزه‏ها مانده هنوز

در باغ سپیده، بوته بوته گل خون

از رونق دشت کربلا مانده هنوز(10)

زان فتنه ی خونین که به بار آمده بود

خورشید «ولا» بر سر دار آمده بود

با پای برهنه دشتها را زینب

دنبال حسین، سایه‏وار آمده بود(11)

روزی که در جام شفق، مل کرد خورشید

بر خشک چوب نیزه‏ها گل کرد خورشید

شید و شفق را چون صدف در آب دیدم

خورشید را بر نیزه، گویی خواب دیدم

خورشید را بر نیزه؟آری این چنین است

خورشید را بر نیزه دیدن، سهمگین است

بر صخره از سیب زنخ، بر می‏توان دید

خورشید را بر نیزه کمتر می‏توان دید(12)


1) محتشم کاشانی.

2) عوالم (امام حسین)، ص 303 و 304.

3) امالی صدوق، ص 140.

4) سفینة البحار، ج 1، ص 492.

5) در این باره به بحث مفصل در کتاب‏ «سیرة الائمة الاثنی عشر»، هاشم معروف الحسنی، ج 2، ص 84 مراجعه‏کنید.نیز «آرامگاههای خاندان پاک پیامبر»، ص 311.

6) به موارد آن در کتاب‏ «مقتل الحسین‏»، مقرم، ص 469، و بحار الانوار، ج 45، ص 144 مراجعه کنید.

7) الکامل، ابن اثیر، ج 2، ص 574، بحار الانوار، ج 45، ص 119.در برخی نقلها اولین سر را متعلق به عمرو بن‏حمق در زمان معاویه دانسته‏اند.وی از یاران امیر المؤمنین بود و معاویه او را به شهادت رساند.

8) جودی.

9) نیر تبریزی.

10) محمد پیله‏ور.

11) حسین اسرافیلی.

12) علی معلم.