جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

سخنى درباره میزان اعتبار دو زیارت منسوب به ناحیه مقدسه‏

زمان مطالعه: < 1 دقیقه

دو زیارتى که متن آنها در آغاز این فصلْ گزارش شد، به ناحیه مقدّسه(1) نسبت داده شده‏اند و از آن جا که در آنها (بویژه در زیارت نخست) به مصائب سید الشهدا و یاران آن بزرگوار، اشاره شده، مورد استناد و استفاده اهل منبر و ذاکران مصائب اهل بیت علیهم السلام قرار دارند. از این رو، آگاهى از میزان اعتبار آنها، از اهمیت ویژه‏اى برخوردار است؛ ولى پیش از پرداختن به این موضوع، توجّه به چند نکته لازم به نظر مى‏رسد:

1. هرچند هر دو زیارت، منسوب به ناحیه مقدّسه اند، لیکن زیارتى که به «زیارت ناحیه مقدّسه» شهرت دارد، همان زیارت نخست این فصل است. این زیارت، در کتاب موسوم به المزار الکبیر (نگاشته ابن مشهدى)(2) آمده است.(3)

2. علامه مجلسى، در بحارالأنوار، زیارت نخست را از کتاب المزار شیخ مفید نیز

گزارش کرده است؛(4) لیکن در نسخه‏هاى موجود از کتاب المزار مفید، این متن، وجود ندارد.

3. بخشى از این زیارت، در زیارت‏نامه منسوب به سیّدِ مرتضى که ما آن را در فصل چهاردهم آورده‏ایم، بدون انتساب به ناحیه مقدّسه آمده است. علامه مجلسى در این باره مى‏گوید:

اى بسا اختلاف میان این زیارت و زیارت منسوب به سیّدِ مرتضى، به خاطر اختلاف روایت باشد و ظاهر، این است که سیّد، این زیارت را گرفته و از خودش، بر آن، افزوده است.(5)


1) ناحیه مقدّسه، اصطلاحى است که امامیه، از نیمه اوّل‏قرن سوم هجرى و به خاطر شرایط سخت سیاسى اجتماعى، در نقل مطلب از امامان: هادى علیه‌السلام و عسکرى علیه‌السلام و مهدى علیه‌السلام یا گفتگو درباره ایشان، آن را به جاى نام امام، به کار مى‏برده‏اند و عمدتا در عصر غیبت صغرا و براى امام زمان علیه‌السلام به کار مى‏رفته است.

2) وى، محمّدبن جعفر مشهدى حائرى (م ح 574 ق) است.

3) المزار الکبیر: ص 496 -513.

4) بحارالأنوار: ج 101 ص 317.

5) بحارالأنوار: ج 101 ص 328.