جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

زیارت اموات (مردگان)

زمان مطالعه: 2 دقیقه

از نظر اسلام، انسان، پس از مرگ نیز داراى حیات برزخى است. از این رو، زیارت اموات، دیدار با بدن‏هاى پوسیده و بى‏جان نیست؛ بلکه زیارت ارواحى است که در عالم برزخ، زندگى مى‏کنند و از دیدار با آنها، شاد مى‏گردند و ارتباط با آنان، عبرت‏آموز، و در زندگى مادّى و معنوى انسان، مؤثّر است. برترین شاگرد مکتب خاتم الأنبیا، امام على علیه السلام، در باره برخى از آثار و برکات زیارت اموات، چنین مى‏فرماید:

زوروا مَوتاکُم؛ فَإِنَّهُم یَفرَحونَ بِزِیارَتِکُم، وَ لیَطلُبِ الرَّجُلُ حاجَتَهُ عِندَ قَبرِ أبیهِ وَ امِّهِ بَعدَ ما یَدعو لَهُما.(1)

به زیارت مردگانتان بروید، که آنها با زیارت شما خوش‏حال مى‏شوند. انسان، در نزد قبر پدر و مادرش، پس از آن که برایشان دعا کرد، حاجتش را بخواهد.

سیره پیامبر خدا صلى الله علیه و آله(2) نیز گواه اهمّیت زیارت اموات و تشویق بر این کار مفید و

سازنده است. در صحیح مسلم آمده:

کانَ رَسولُ اللّهِ صل الله علیه‌السلام کُلَّما کانَ لَیلَتُها [أى لیلة عائِشَةَ] مِن رَسولِ اللّهِ صل الله علیه‌السلام یَخرُجُ مِن آخِرِ اللَّیلِ إلَى البَقیعِ فَیقولُ: السَّلامُ عَلَیکُم دارَ قَومٍ مُؤمِنینَ، وَ آتاکُم ما توعَدونَ غَدا مُؤَجَّلونَ، وَ إنّا إن شاءَ اللّهُ بِکُم لاحِقونَ. اللّهمَّ اغفِر لِأَهلِ بَقیعِ الغَرقَدِ.(3)

پیامبر خدا صلى الله علیه و آله، در آن شب‏هایى که [از میان همسرانش‏] نوبت با عایشه بود، در اواخر شب، از خانه خارج مى‏شد و به بقیع مى‏رفت و مى‏فرمود: «سلام بر شما، خانه گروه مؤمنان! آنچه وعده داده شدید، در فردایى تعیین شده، به شما داده شد. ما هم به شما مى‏پیوندیم، إن شاء اللّه! خداوندا! اهل بقیع غَرقَد(4) را بیامرز».

گزارش شده که امام على علیه‌السلام نیز در بازگشت از جنگ صِفّین، هنگام نزدیک شدن به گورستان کوفه، خطاب به اهل قبور، فرمود:

یا أهلَ الدِّیارِ الموحِشَةِ، وَالمَحالِّ المُقفِرَةِ، وَالقُبورِ المُظلِمَةِ، یا أهلَ التُّربَةِ، یا أهلَ الغُربَةِ، یا أهلَ الوَحدَةِ، یا أهلَ الوَحشَةِ، أنتُم لَنا فَرَطٌ سابِقٌ، وَ نَحنُ لَکُم تَبَعٌ لاحِقٌ، أمَّا الدّورُ فَقَد سُکِنَت، وَ أمّا الأَزواجُ فَقَد نُکِحَت، وَ أمَّا الأَموالُ فَقَد قُسِّمَت، هذا خَبَرُ ما عِندَنا، فَما خَبَرُ ما عِندَکُم؟

آن گاه به یارانش رو کرد و فرمود:

أما لَو اذِنَ لَهُم فِى الکَلامِ لَأَخبَروکُم أنَّ خَیرَ الزّادِ التَّقوى.(5)

اى ساکنان خانه‏هاى وحشت، و مکان‏هاى خالى، و گورهاى تاریک!

اى خاک‏نشینان! اى غریبان! اى تنهایان! اى وحشت‏زدگان! شما بر ما پیشى گرفتید، و ما در پىِ شما به شما مى‏پیوندیم. امّا خانه‏ها، مسکن دیگران شدند. امّا همسران، به همسرى دیگران در آمدند. امّا ثروت‏ها، تقسیم شدند. این، خبرى است که پیش ماست. پیش شما چه خبر؟

بدانید که اگر اجازه سخن گفتن داشتند، به شما خبر مى‏دادند که: «بهترین توشه، پرهیزگارى است».


1) الخصال: ص 618 ح 10، الکافى: ج 3 ص 230 ح 10، بحار الأنوار: ج 10 ص 97 ح 1.

2) روایاتى که دلالت بر جواز و استحباب زیارت قبور دارند، در منابع اهل سنّت، فراوان‏اند. براى نمونه، ر. ک: صحیح مسلم: ج 2 ص 671 ح 105 و 106 و 107، سنن أبى داوود: ج 3 ص 218 ح 3234 و 3225، سنن ابن ماجة: ج 1 ص 500 ح 1570 و ص 501 ح 1571، السنن الکبرى: ج 4 ص 131 ح 7207. بر پایه این روایات معتبر، اهل سنّت، مانند پیروان اهل بیت علیه‌السلام معتقد به استحباب زیارت قبورند. تنها فرقه وهّابیت است که با شبهه هاى واهى، زیارت قبور را زیر سؤال مى‏برد.

3) صحیح مسلم: ج 2 ص 669 ح 102. نیز، ر. ک: سنن النسائى: ج 4 ص 93، السنن الکبرى: ج 4 ص 132 ح 7210.

4) بقیع غَرقَد: دشت خاربُن؛ جاى خارگیاه. نام قدیم قبرستان بقیع (ر. ک: لغت‏نامه دهخدا: ذیل «بقیع» و «غرقد»). م.

5) نهج البلاغه: حکمت 130.