جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

حسین منی و انا من حسین‏

زمان مطالعه: 2 دقیقه

حسین‏ «ع‏» از من است و من از حسینم.حدیثی که رسول خدا «ص‏» فرموده است و در کتب حدیثی شیعه و اهل سنت آمده است، متن کامل آن چنین است: «حسین منی و انا من‏حسین احب الله من احب حسینا و ابغض الله من ابغض حسینا، حسین سبط من الاسباط، لعن‏الله قاتله‏»(1) اینگونه تعبیر (من از اویم و او از من است) نشانه وحدت کامل

فکری، روحی، مرامی، جسمی و خط مشی است و رسول خدا «ص‏» نیم قرن پیش از حادثه کربلا، خواسته قیام و نهضت‏ حسینی را تداوم راه خویش بداند و دشمنان سید الشهدا را که دست ‏خود را به خون او آلودند، دشمنان و قاتلان خود به حساب آورد، چرا که خشم و رضا و جنگ و صلح و یاری یا جفا بر حسین‏ «ع‏»، همسان با خشم و رضا و جنگ و صلح و یاری ‏و جفا بر پیامبر خداست، چرا که این دو، یک جان در دو بدن و یک فکر و مرام، در دو زمانند.(2) این گونه بیان همبستگی کامل، ترسیم کننده خط صحیح حرکت اجتماعی و دینی‏ و مبارزاتی و سیاسی در طول تاریخ است. چنین نیست که از هم بودن این دو حجت الهی، تنها پیوند جسمی و از نسل پیامبر بود حسین‏ «ع‏» را بگوید، بلکه عمده‏ترین مفهوم، هم‏خطی آن دوست.

مفهوم بلند دیگری که در این حدیث نهفته، آن است که وجود پیامبر «ع‏» و آیین و مکتب او در وجود ابا عبدالله‏ «ع‏» تداوم یافته است، آن هم نه تنها تداوم جسمی، بلکه ‏نگهبان دین پیامبر «ص‏»، امام حسین است و قیام و شهادت او سبب بقای دین رسول ‏خداست.سخن، تنها بار عاطفی ندارد، بلکه بیانگر یک حقیقت اجتماعی و تاریخی است.

اگر که دین مصطفی هنوز در جهان به پاست

از آن سر بریده تو هست و از نوای تو

احیاگر دین پیامبر، نهضت‏حسینی بود.خود ابا عبدالله‏ «ع‏» در خطبه‏ای که فلسفه و قیام‏خویش را بیان کرد، اشاره فرمود که هدف، حرکت در مسیر سیره پیامبر و علی‏ «ع‏» و امر به‏ معروف و نهی از منکر است و اینگونه است که انحرافها زدوده شده و دین استوار و پا بر جامی‏ماند.اینکه گفته‏اند: «ان الاسلام محمدی الحدوث، حسینی البقاء» اشاره به همین‏احیاگری دین پیامبر در سایه قیام عاشوراست، یعنی پیدایش اسلام، محمدی است و بقای‏آن، حسینی!

گر جز به کشتنم نشود دین حق بلند

ای تیغها، بیایید بر فرق من فرود

این نکته در شعری که از زبان حسین بن علی‏ «ع‏» سروده شده است (و حدیث و شعرامام نیست) اینگونه مطرح شده است:

ان کان دین محمد لم یستقم

الا بقتلی یا سیوف خذینی(3)

اگر دین محمد «ص‏» جز با کشته شدن من استوار نمی‏شود، پس ای شمشیرها مرا دریابید!به تعبیر امام خمینی‏ «ره‏»: «با زنده نگه داشتن او اسلام زنده می‏شود. «انا من‏حسین‏»، که روایت ‏شده است که پیغمبر فرموده است، این معنایش، معنا این است که‏ حسین مال من است، و من هم از او زنده می‏شوم.»(4)


1) احقاق الحق، قاضی نور الله تستری، ج 11 ص 265، بحار الانوار، ج 43 ص 261، تاریخ الاسلام، ذهبی، ج 5، ص‏97.

2) به مقاله ارزشمند «حسین منی و انا من حسین‏» از: محمد باقر بهبودی در «یادنامه علامه امینی‏»، مقاله چهاردهم، ص 305 مراجعه کنید.

3) این شعر، بیتی از قصیده بلند شاعر و خطیب کربلایی، مرحوم شیخ محسن ابو الحب (م 1305) است و آنچه ‏مشهور است که از سروده‏های سید الشهداست، بی اصل است.ر.ک: «تراث کربلا»، سلمان هادی طعمه، ص 86.

4) صحیفه نور، ج 13 ص 158.