جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

تکیه

زمان مطالعه: 2 دقیقه

محلی که برای عزاداری سید الشهدا علیه السلام، بویژه در ایام عاشورا ساخته و برپامی‏شود. این گونه اماکن، علاوه بر آنکه حرمت و قداست ‏خاص خود را دارد، احکام ‏مخصوص مساجد را ندارد، بنابر این محدودیت‏حضور در آن مثل مسجد نیست. «تکیه، یا تکیه‏گاه، بعد از مسجد در حقیقت پایگاه معنوی مسلمانان خصوصا شیعیان به حساب‏ می‏آید.جایی که مردم با تعزیه‏خوانی و سوگواری سالار شهیدان و یاران با وفایش به او متوسل و متکی می‏شوند… تکیه با تعزیه و عزاداری عجین گشته و این دو را هرگز نتوان از یکدیگر جدا کرد.به نظر می‏رسد تعزیه پس از حادثه کربلا برای نشان دادن وقایع خونبار عاشورا به سبک سوزناک ابداع شده باشد و با تقلید از نمایشهای قدیمی که تا عهد پیشدادیان می‏رسد، ارتباط پیدا می‏کند.»(1)

در نقل فوق، روی تکیه‏گاه بودن تکیه برای عزاداران حسینی تکیه شده است.این‏ دقت را دیگران نیز داشته‏اند و در پیشینه تاریخی آن به این جنبه عنایت کرده‏اند.از جمله‏ به این نقل توجه کنید: «جایی که مامن و پناهگاه و تکیه‏گاه فقیران و مسافران بوده و رایگان در آنجا اقامت موقت داشته‏اند.محافظان و نگهبانان آن (تکیه‏داران) از جوانمردان ‏بودند و آداب و رسومی خاص داشتند که در «فتوت‏نامه‏» ها آمده است.جز این مفهوم، تکایا محلی برای اجرای تعزیه برای سالار شهیدان بوده که در وسط تکیه، روی سکویی‏ برآمده از زمین، تعزیه‏خوانان موجب تحریک احساسات جماعت عزادار می‏شدند.

رفته رفته تکیه به محلی برای عزاداری تبدیل شد.از زمان ناصر الدین شاه به بعد، تکیه‏های بطور رسمی محل اجرای نمایشهای مذهبی شد… در بیشتر تکیه‏ها-به اقتضای‏فصل-چادرهایی بزرگ بر می‏افراشتند که در واقع سقف این گونه تکیه‏ها به

شمار می‏رفت.پارچه‏هایی سیاه که اشعاری در سوگ خاندان امام حسین‏ «ع‏» بر آن نقش بسته‏ است و علامت و شکل مخصوص تکیه نیز در جایی از آن قرار می‏گرفت.هر تکیه، علامتی ویژه و علمی ممتاز از بقیه تکیه‏ها برای خود داشت.بیشتر تکیه‏ها بر گذرگاهها و راههای رفت و آمد مردم ساخته می‏شدند و دو مدخل داشتند که قافله‏ها و شبیه‏گردانان و دسته‏های عزاداری از آن عبور می‏کردند… در هر تکیه به یادبود تشنگی شهیدان کربلا سقاخانه‏ای بنا می‏شد.بعدها در کنار تکیه‏ها، محلهایی به نام حسینیه و زینبیه بنا شد و یا تکایا به نام‏ «حسینیه‏» تغییر نام یافتند.»(2) گاهی به همت اهل یک شهر، در شهرهای زیارتی از قبیل‏ «مشهد»، «کربلا»، «نجف‏»، و… حسینیه‏هایی ساخته می‏شود که اغلب مورد استفاده‏ زوار آن شهر قرار می‏گیرد.

به نظر برخی، پدید آمدن‏ «تکیه‏»، در مقابل مراکز دینی وابسته به خلافتهای غیر شیعی‏ بوده تا پایگاهی برای هواداران نهضت‏ حسینی و دور از سلطه حکام باشد: «تکیه و حسینیه، مرکز تشکیلات ضد حکومتی ایجاد می‏کرد… شیعه، تکیه و حسینیه می‏سازد تا به جنگجویانش پناهگاهی ببخشد… به خمس و حسینیه رو می‏کند، تا به مبارزه همه ‏جانبه‏اش از علی‏ «ع‏» تاکنون امکان و قدرت بخشد.چنین است که ساختن‏ «حسینیه‏»، ضربه‏ای است بر پیکر حکومت…»(3)


1) تاریخ تکایا و عزاداری قم، ص 69.

2) مجله‏ «کیهان فرهنگی‏»، سال 10 شماره 3، ص 29 و 30.

3) یاد و یادآوران، دکتر علی شریعتی (چاپ حسینیه ارشاد) ص 39 و 40.