جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

تقیه و رازداری

زمان مطالعه: < 1 دقیقه

برخی «تقیّه» را خرافاتی تفسیر می‏کنند و می‏گویند تقیّه کردن یعنی تعطیل مبارزه و سست و سرد شدن، در صورتیکه در فرهنگ شیعه و روایات امامان معصوم‏ علیه السلام ما، تقیّه معنای گرانسنگی دارد، تقیّه یعنی تداوم مبارزه با رعایت اصل رازداری، تقیّه یعنی حفظ نیروها و وارد کردن ضربه‏های أساسی به دشمن در فرصت‏های مناسب که حضرت اباعبدالله‏ علیه السلام در تفسیر آن اظهار داشت:

حدیث 155

قال الامام الحسین‏ علیه السلام: لَوْلا التَّقِیَّةُ ما عُرِفَ وَلِیُّنا مِنْ عَدُوِّنا، وَلَوْ لامَعْرِفَةُ حُقُوقِ الْاِخْوانِ ما عُرِفَ مِنَ السَّیّئاتِ شَیْ‏ءٌ إِلاَّ عُوقِبَ عَلی جَمیعِها، لکِنَّ اللهَ عَزَّوَجَلَّ یَقُولُ: «وَ ما أَصابَکُمْ مِنْ مُصیبَةٍ فَبِما کَسَبَتْ أَیْدیکُمْ وَ یَعْفُوا عَنْ کَثیرٍ»(1)

امام حسین‏ علیه السلام فرمود: (اگر نبود «تقیّه» دوستان ما از دشمنان شناخته نمی‏شدند، و اگر شناخت حقوق برادران نبود گناهان شناخته نمی‏شد و مردم بر تمام گناهان عذاب می‏شدند لکن پروردگار عزیز و بزرگ می‏فرماید: «آنچه از بلاها دامنگیر شما می‏شود پس به سبب اعمال ناروای شماست در حالی‏که خداوند بسیاری از لغزش‏ها را عفو می‏کند.(2)


1) سوره‏شوری آیه 30.

2) تفسیر امام عسکری‏ علیه السلام ص321 حدیث 165، بحارالأنوار ج75 ص415 حدیث 68، وسائل الشیعة ج11 ص473 حدیث5، نزهة الناظر وتنبیه الخاطر ص 84 حدیث 15.