جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

تحریفهای عاشورا

زمان مطالعه: 4 دقیقه

نهضت عاشورایی امام حسین‏ «ع‏»، با انگیزه امر به معروف و نهی از منکر و برای نجات‏اسلام و مبارزه با طغیان بود.اهداف و آرمانهای مقدس، چهره‏های متعالی و درخشان و انگیزه‏هایی اجتماعی و سیاسی داشت.آن همه تشویق برای گریه بر سید الشهدا و عزاداری برای سید مظلومان نیز، برای زنده نگهداشتن این مکتب جهاد و شهادت و حفظ ‏ارزشها بود.متاسفانه در طول تاریخ، تحریفهایی چه در انگیزه‏ها و اهداف، چه در

چهره‏های حماسه‏ساز و چه در برنامه‏های مربوط به عاشورا انجام شد.

تحریفهای عاشورا، برخی به‏ «محتوا» بر می‏گردد، برخی به‏ «شکل‏» و برخی به‏ «افراد». کتابهایی که به عنوان مقتل نوشته شد و روضه‏هایی که برای عاشورا گفته و خوانده شد، گاهی چون با انگیزه گریاندن مستمعین بود، آمیخته به مطالب ضعیف، غیر مستند و احیانا دروغ گشت.علاقه‏ای که به چهره‏های عاشورایی وجود داشت، سبب شد در حوادث آن‏حماسه، غلوها و مبالغه‏هایی نقل شود که غیر عقلی و باور نکردنی است.آمار و ارقام‏کشته‏ها و برخی حوادثی که بظاهر غم‏انگیز و سوزناک بود، بر اصل واقعه افزوده شد. انگیزه آن حماسه اجتماعی و خونین نیز، گاهی تا حد «کشته شدن برای شفاعت ازگنهکاران امت‏» تنزل یافت.نوع برخوردهای امام حسین‏ «ع‏»، زینب و امام سجاد «ع‏» وکودکان و اهل بیت، گاهی به صورت عجز و لابه و ذلت و حقارت در برابر فاسقانی چون‏ یزید و عمر سعد و ابن زیاد و شمر و… در آمد و خواسته بزرگ امام در این میدان حماسه، که رد بیعت با حکومت جور بود، به درخواست جرعه‏ای آب برای لب عطشان خویش یاگلوی خشک علی اصغر در آمد.

در روضه‏هایی که خوانده می‏شد و تعزیه‏هایی که برپا می‏گشت و شعرها و نوحه‏هایی‏ که سروده و اجرا می‏شد، از زینب و امام سجاد و مسلم بن عقیل و سکینه و… چهره‏هایی ‏ارائه گشت که با روح بلند و عزتمند و بزرگوار آن خاندان شرف و کرامت، ناسازگار بود. حتی خصومت دیرین امویان با اساس دین و وحی و نبوت، به دشمنی شخصی ‏حسین‏ «ع‏» و یزید تبدیل شد.رسالت‏یاری رساندن به جبهه گسترده حسینی در طول ‏تاریخ، تنها به سطح گریستن بر تشنگی و مظلومیت آل عبا پایین آمد و بیش از روضه ‏فکر امام حسین‏ «ع‏»، روضه جسم پاره پاره او و بیش از پیام خونین سید الشهدا، حلقوم ‏بریده ابا عبدالله مطرح شد.حتی مبارزه دشمنان با اصل اقامه عزا برای سالار شهیدان (که‏ بی‏ثمر بود) تبدیل شد به آزادی مراسم و ترویج ‏شعائر، ولی همراه با مسخ حقیقت عاشوراو فلسفه قیام کربلا، که اینگونه برنامه‏ها، هیچ تعارضی با سلطه ستم و فسق نداشته باشد و این بزرگترین تحریف محتوایی عاشورا بود.در حالی که در تاریخ شیعه، قیام توابین، پس ‏از گریه بر مزار شهدای کربلا و یاد مظلومیت امام حسین‏ «ع‏» شکل گرفت و شیعیان در

سرزمین کربلا و با الهام از عاشورا، به رهبری سلیمان بن صرد، قیامی را شکل و سازماندهی دادند.و عاشورا، تکلیف‏آور برای هر مسلمان بود، نه آنکه امام، یک وظیفه‏ خاص و دستور خصوصی داشته باشد.

اعتقاد به شفاعت‏سید الشهدا و نیز ثوابهای فراوان برای اشک ریختن بر آن حضرت و همچنین نتایج ارزشمند محبت و ولایت اهل بیت‏ «ع‏»، همه صحیح است، اما این مسائل ‏بگونه‏ای یکجانبه طرح شد که بسیاری از علاقه‏مندان اهل بیت، تعارضی میان گریستن برحسین‏ «ع‏» و ارتکاب فسق و فجور و زیر پا نهادن حق الناس و ترک وظایف ندانند و امیدشان به حسین‏ «ع‏» باشد، هر چند که غرق گناه باشند!امام سجاد «ع‏» که همان روح‏ حسینی و شجاعت علوی را داشت و در عاشورا به مصلحت الهی بیمار بود و توان جنگیدن نداشت، در پی همین تلقینات تحریف شده، به‏ «امام بیمار» شهرت یافت و در اذهان عموم، به صورت مردی لاغر، رنگ پریده، بی‏حال و زرد چهره و عصا به دست‏ جلوه کرد.حتی قضایایی بی‏اساس، همچون حجله عروسی قاسم نوجوان در شب‏ عاشورا، به عنوان دستمایه اشک گرفتن از اهل عزا، به مرثیه‏ها و مقتلها راه یافت و قضایایی به نام رؤیا و خواب (راست‏ یا دروغ) باب شد و دهان به دهان و سینه به سینه‏نقل گشت و بتدریج، حالت‏یک امر مسلم و قطعی یافت.آنچه وظیفه آگاهان و دست‏اندرکاران است، هم تبیین صحیح قیام حسینی، هم ارائه مقتل و روضه صحیح و مستند، هم جلوگیری از خواندن مرثیه‏های دروغ و مرثیه‏خوانان ناصالح و مداحان کاسب‏ و واعظان بیسواد و بی‏مطالعه است.در یکی دو دهه اخیر، هم کتابهای ارزشمندی در تحلیل ماهیت و اهداف قیام حسینی تالیف شده، هم اشعار با محتوا و منطبق با روح‏عاشورا سروده شده است و هم برخی از این تحریفهای لفظی و محتوایی بازگو و معرفی‏شده است.(1)

الهامی که در انقلاب اسلامی ایران و در جبهه‏های دفاع مقدس، از عاشورا و کربلاگرفته شد، بهترین استفاده از چهره تحریف نشده عاشوراست.و اگر شیعه بتواند «مکتب ‏عاشورا» را آنگونه که هست و بوده، به جهانیان معرفی کند، بی‏شک منبع الهام همه‏آزادیخواهان مبارزی خواهد شد که در پی الگوی راستین برای انقلاب و مبارزه با ستم‏اند.


1) مطالعه کتاب سودمند حماسه حسینی (3 جلد) از شهید مطهری در این زمینه‏ها توصیه می‏شود.همچنین موارد متعددی از نقلهای دروغ و حوادث بی‏اساس را که در زبان مرثیه‏خوانان و در شعر و نثر مرثیه درباره حوادث‏کربلاست، در کتاب‏ «لؤلؤ و مرجان‏» و در فصل لزوم پرهیز از دروغ و رعایت صدق در سخن، تالیف‏ «محدث نوری‏» می‏توان خواند.همچنین کتاب‏ «ستودگان و ستایشگران‏» که مجموعه‏ای از ارشادهای آیة‏ا… خامنه‏ای درباره بایدها و نبایدها در امر مداحان و مرثیه‏خوانان است، خواندنی است، نشر «حوزه هنری‏».نیز، ر.ک: «التنزیه لاعمال الشیعه‏»، سید محسن امین، (خلاصه‏ای از آن در «اعیان الشیعه‏»، ج 10، ص 373 به بعد آمده است)، «اکسیر السعادة فی اسرارالشهادة‏»، سید عبد الحسین لاری، «الایات البینات فی قمع البدع و الضلالات‏»، کاشف الغطاء، مقاله‏ «امام خمینی، احیاءو اصلاح شعائر حسینی‏»، سید جواد ورعی، (ویژه‏نامه روزنامه جمهوری اسلامی با نام‏ «عاشورا و امام خمینی‏»، خرداد74).