جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

تبیین روایات برتر بودن زیارت امام حسین از حج‏

زمان مطالعه: 4 دقیقه

پیش از توضیح این روایات، توجّه به چند نکته، لازم است:

نکته اوّل. این گونه ارزش‏گذارى در روایات اهل بیت علیهم السلام، اختصاص به زیارت امام حسین علیه‌السلام ندارد، بلکه موارد متعدّدى یافت مى‏شود که عملى یکهزار برابرِ حج، بلکه بیشتر از آن ارزیابى شده است؛ مانند: برآوردن حاجت مؤمن، که برتر از یکهزار حجّ پذیرفته، شمرده شده(1) و یا باز گرداندن مال حرام، که معادل هفتاد هزار حجّ پذیرفته است.(2)

همچنین، موارد متعدّدى یافت مى‏شود که پاداش عملى، معادل پاداش یکهزار شهید، ارزیابى شده است؛ مانند: اصلاح دادن میان زن و شوهر،(3) شکیبایى بر مصیبت و بلا،(4) ثابت‏قدم ماندن بر دوستى اهل بیت علیهم السلام در دوران غیبت امام‏

زمان علیه السلام.(5)

پیش از اظهار نظر در باره این گونه روایات، لازم است تا ابتدا صدور آنها از اهل بیت علیهم السلام، مورد بررسى قرار گیرد. در صورتى که انتساب آنها به اهل بیت علیهم السلام ثابت باشد، با در نظر گرفتن فضاى صدور احادیث، مى‏توان به حکمت ثواب‏هاى وعده داده شده، دست یافت، چنان که در مورد ثواب زیارت امام حسین علیه السلام، حکمت افزون بودن ثواب آن از حج وعمره، بیان خواهد شد.

نکته دوم. بر پایه گزارش برخى از روایات، زیارت سایر اهل بیت پیامبر صلى الله علیه و آله با زیارت امام حسین علیه‌السلام در فضیلت، برابرند. شیخ صدوق، از امام صادق علیه‌السلام روایت کرده که فرمود:

مَن زارَ واحِداً مِنّا کانَ کَمَن زارَ الحُسَینَ علیه السلام.(6)

هر کس یکى از ما را زیارت کند، مانند کسى است که حسین علیه‌السلام را زیارت کرده باشد.

این روایت، مى‏تواند اشاره به این نکته باشد که حکمت فضیلت زیارت امام حسین علیه السلام، در زیارت سایر امامان علیهم السلام نیز وجود دارد، هر چند با تفاوت شرایط سیاسى و اجتماعى و آثار مترتّب بر آنها، ممکن است فضیلت زیارت آنها، متفاوت باشد.

نکته سوم. برخى از احادیث، تصریح مى‏کنند که زیارت امام رضا علیه السلام، معادل گزاردن یک میلیون حج است و فضیلت آن، بیش از زیارت امام حسین علیه‌السلام است.

محمّد بن ابى نصر بِزَنْطى مى‏گوید: در نوشته‏اى از امام رضا علیه‌السلام خواندم:

أبلِغ شیعَتی أنَّ زِیارَتی تَعدِلُ عِندَ اللّهِ‏ت ألفَ حَجَّةٍ و ألفَ عُمرَةٍ مُتَقبَّلَةٍ کُلّها.

به شیعیان من برسان که زیارت من نزد خدا، برابر با یکهزار حج و عمره پذیرفته است.

او مى‏گوید: این موضوع را با امام جواد علیه‌السلام در میان گذاشتم که چگونه مى‏شود که زیارت آن امام علیه السلام، برابر با یکهزار حج باشد؟

امام جواد علیه‌السلام پاسخ داد:

إی وَاللّهِ! وَألفُ ألفِ حَجَّةٍ لِمَن یَزورُهُ عارِفاً بِحَقِّهِ.(7)

آرى، به خدا! و برابر با یک میلیون حج است، براى کسى که او را از سرِ معرفت، زیارت کند.

گفتنى است که این حدیث نیز گواه دیگرى بر مفهوم عددى نداشتنِ عدد این گونه احادیث است.

و در حدیث دیگرى، على بن مهزیار، از امام جواد علیه‌السلام مى‏پرسد که: فضیلت زیارت امام رضا علیه‌السلام بیشتر است یا زیارت امام حسین علیه السلام؟

ایشان، در پاسخ مى‏فرماید:

زِیارَةُ أبی أفضَلُ، وذاکَ أنَّ أبا عَبدِاللّهِ علیه‌السلام یَزورُهُ کلُّ النّاسِ، و أبی لا یَزورُهُ إلّا الخَواصُّ مِنَ الشّیعَةِ.(8)

زیارت پدرم برتر است؛ چون حسین علیه‌السلام را همه مردمان زیارت مى‏کنند، ولى‏

پدرم را جز خواص از شیعه، زیارت نمى‏کنند.

این، همان نکته‏اى است که پیش از این، بدان اشاره شد که شرایط سیاسى، اجتماعى و فرهنگى، در ارزیابى فضیلت زیارت هر یک از خاندان رسالت، نقش دارد.

اکنون با توجّه به مطالب یاد شده، براى تبیین روایاتى که فضیلت زیارت سیّد الشهدا علیه‌السلام را به مراتب بیش از حج مطرح کرده‏اند، این نکات، قابل توجّه است:


1) امام صادق علیه‌السلام مى‏فرماید: «قضاء حاجة المؤمن أفضل من ألف حجّة متقبّلة بمناسکها، و عتق‏ألف رقبة لوجه اللّه؛ برآوردن حاجت مؤمن، برتر از هزار حجّ پذیرفته شده و آزاد کردن هزار بنده در راه خداست» (الأمالى، صدوق: ص 308 ح 353، بحار الأنوار: ج 74 ص 285 ح 5).

2) پیامبر خدا صلى الله علیه و آله مى‏فرماید: «لرد دانق من حرام یعدل عند اللّه سبحانه سبعین ألف حجّة مبرورة؛ هر آینه، رد کردن یک دانگ (یکْ ششم درهم) حرام، نزد خدا برابر است با هفتاد هزار حج پذیرفته» (عدّة الداعى: ص 129، الدعوات: ص 25 ح 36، بحار الأنوار: ج 101 ص 296 ح 16).

3) پیامبر خدا صلى الله علیه و آله مى‏فرماید: «من مشى فى إصلاح بین امرأة و زوجها أعطاه اللّه تعالى أجر ألف شهید قتلوا فى‏سبیل اللّه حقّا؛ هر کس براى آشتى دادن میان زن و شوهرى گام بردارد، خداوند به او پاداش هزار شهید را مى‏دهد که در راه خدا، با حقیقت، کشته شده باشند» (ثواب الأعمال: ص 341 ح 1، أعلام الدین: ص 421).

4) امام صادق علیه‌السلام مى‏فرماید: «من ابتلى من المؤمنین‏ببلاء فصبر علیه، کان له مثل أجر ألف شهید؛ هر مؤمنى به گرفتارى‏اى دچار شود و بر آن شکیبایى ورزد، براى او پاداش هزار شهید خواهد بود» (الکافى: ج 2 ص 92 ح 17).

5) امام زین العابدین علیه‌السلام مى‏فرماید: «من ثبت على موالاتنا فى غیبة قائمنا أعطاه اللّه عز و جل أجر ألف شهید من شهداء بدر و احد؛ هر کس در زمان غیبت قائم ما بر ولایت ما استوار بمانَد، خداوند، پاداش هزار شهید از شهیدان بدر و احد به او عطا مى‏کند» (کمال الدین: ص 323 ح 7).

6) ثواب الأعمال: ص 123 ح 3، بحار الأنوار: ج 100 ص 118 ح 10.

7) تهذیب الأحکام: ج 6 ص 85 ح 168، کتاب من لا یحضره الفقیه: ج 2 ص 582 ح 3182، ثواب الأعمال: ص 123 ح 3، الأمالى، صدوق: ص 120 ح 110، کامل الزیارات: ص 510 ح 794، بحار الأنوار: ج 102 ص 33 ح 2.

8) الکافى: ج 4 ص 584 ح 1، تهذیب‏الأحکام: ج 6 ص 84 ح 165، عیون أخبار الرضا علیه السلام: ج 2 ص 261 ح 26، کامل الزیارات: ص 510 ح 796، بحار الأنوار، ج 102 ص 38 ح 34.