بیعت، بر عهده بیعت کننده، تکلیف حمایت و یاری میآورد، مگر آنکه امام و پیشوای بیعت، این تعهد را از دوش بیعتگران بردارد و آنان را در «حل» قرار دهد که اگر رفتند، پیمان شکنی محسوب نگردد.در اینکه آیا با «حل بیعت»، مسؤولیت از دوش صاحبان بیعت برداشته میشود، یا آنکه تکلیف حمایت و یاری حجت خدا همچنان بر دوش آنان باقی است، بحث است.
امام حسین «ع» یک بار در وسط راه، پس از شنیدن حوادث کوفه و آگاه شدن از دگرگونی اوضاع آن، بیعت را از همراهان برداشت، تا هر که میخواهد برود.آن هنگام عدهای رفتند.یک بار هم شب عاشورا پس از خطبهای که به ستایش از وفاداری اصحابش پرداخت، فرمود: اینها تنها مرا میخواهند، شما را آزاد میگذارم که هر کس میخواهد برود.از تاریکی شب استفاده کنید و بروید: «فانطلقوا جمیعا فی حل، لیس لی علیکم منی ذمام، هذا لیل قد غشیکم فاتخذوه جملا»(1) البته آن شب کسی نرفت.برادران و پسران و برادرزادگان عبدالله جعفر و زینب «ع» و کسانی چون عباس، زهیر بن قین و دیگران برخاستند و اعلام حمایت و جانبازی تا مرز شهادت نمودند و زندگی بی امام و حیات پساز شهادت حسین «ع» را بیارزش دانستند.
گفت ای گروه، هر که ندارد هوای ما
سرگیرد و برون رود از کربلای ما
برگردد آنکه با هوس کشور آمده
سرناورد به افسر شاهی گدای ما
1) وقعة الطف، ابی مخنف، ص 197.